Hem RecensionerSpelrecensioner Mega Man 11

Mega Man 11

av Danny Larsen

Efter att ha recenserat Mighty No. 9, så kände jag att jag ville få bort den sura smaken som det spelet lämnat mig med. Med Mega Man 11 så är vi nu tillbaka till den riktiga serien, nu ska vi bara se om spelet kan ge mig den känslan som bara ett Mega Man spel kan ge. Frågan som jag ställer mig, kan det leva upp till de klassiska spelen i serien?!

Introduktionen och bakgrundshistorien till Mega Man 11 är en tillbakablick till när Dr. Light och Dr. Wily var unga och studenter. I ett bråk om en ny uppfinning som Dr. Wily hade skapat: ”Double Gear System”, går de tidigare vännerna isär och Dr. Wily går sin egna väg ilsken över hur han blivit behandlad och svär att han ska hämnas på dom alla (vilket inte är en nyhet direkt).

Dr. Wily´s uppfinning; ”Double Gear System” gör att robotar nu kan använda två olika inställningar. Den första är ”Speed Gear”, d.v.s. att allt runtomkring dig går i slowmotion och man kan lättare undvika fiender och ta ut dom, den andra är ”Power Gear”, vilket gör att ens vapen blir betydligt starkare och det blir lättare att ta ut fiender.

På en dag med rutinundersökningar och fixande på alla robotar, när dagen nästan är över och bara 8 robotar finns kvar som ska servas, så bryter sig Dr. Wily in och kidnappar dessa robotar för att återigen visa upp sin briljans och sätta käppen i kugghjulen för Dr. Light och Mega Man.

För att stoppa Dr. Wily så installerar Dr. Light Double Gear System i Mega Man, så att han har en chans att lyckats. Utöver detta så kan Mega Man ladda upp sitt ”Buster” vapen för att skjuta ut större och starkare projektiler, som nästan slår ut de flesta fienderna man stöter på under banorna.

De 8 robotarna som vi får stöta på som bossar för de första 8 banorna har alla olika stilar och vapen, precis så som det alltid har varit i Mega Man serien och det är ett koncept som man inte kan gå fel på. Robotarna som vi får stöta på är: Block Man, Acid Man, Blast Man, Fuse Man, Bounce Man, Torch Man, Impact Man och Tundra Man. Man kan ganska lätt utröna vilken typ av vapen som de olika robotarna har och hur banorna kommer vara designade baserat på deras namn som t.ex. Fuse Man vilket är en elektrisk karaktär där man på hans bana får hoppa över och undvika plattor på golvet och fiender som är elektriska, precis som med Acid Man där man får hoppa över stora syra fyllda områden och sedan undvika hans skott som består av syra. Bossarna har tack vare Double Gear System en alternative version eller attack som de aktiverar, vilket bryter upp det vanliga ”skjuta till de dör” och man måste ändra om hur man tar sig an bossen.

Som vanligt så får du bossarnas specifika vapen efter att du besegrar dom och kan sedan använda det för att lättare ta dig an banorna eller lista ut vilket vapen som är effektivast på vilken boss (alltid lika kul att klura ut).

Banorna har en väldigt distinkta design och alla skiljer sig så mycket åt, vilket jag finner väldigt uppfräschade och skönt att man ej behöver köra väldigt liknande banor som man kan lätt tröttna på och finna sig oinspirerad till att fortsätta köra. I vanlig ordning så är det att ta sig från punkt A till punkt B på banorna, du springer, hoppar och glider dig igenom banorna samtidigt som du får ta ut allt motstånd som du möter på. Mindre bossar stöter du såklart på som är inspirerade från den banan du kör på, en som jag fann väldigt fascinerande var på Tundra Mans bana: det är ett robotskelett i formen av en Mammut med lite is på toppen, överlag så finner jag alla robotdesigner väldigt välgjorda och vi får se en del klassiska robotar på många av banorna (vilket jag finner väldigt kul och uppskattat).

När det kommer till både det grafiska, ljud och musik så finns det inget som jag har något att klaga på, spelet ser fantastiskt ut och musiken är precis vad du förväntar dig av ett Mega Man spel. Här glänser spelet i sin helhet och om du har kört något spel så får du precis vad du förväntar dig, jag är överväldigande nöjd med hur spelet har framställts visuellt och hur det låter.

Till din hjälp så kan du köpa liv och vapen påfyllning, samt en massa annat roligt som kommer hjälpa dig att ta dig igenom banorna. För att kunna köpa saker så måste du plocka upp en massa ”Bolts” som fienderna släpper efter att man har besegrat dom. Saker låses upp sakta men säkert allt eftersom du klarar av alla banor och du kommer känna dig någorlunda säker att du kommer överleva en bossfight med några liv och vapen påfyllningar till hands.

Om du tycker att spelet är för enkelt så frukta inte då du har 4 svårighetsgrader att välja mellan, samt att du kan välja att köra lite olika ”Challenges”. På dessa challenges så kan du t.ex. försöka att klara av banan på snabbast tid möjligt, klara av banan med minsta antalet hopp, plocka mest poäng på en bana etc etc. Dessa är mest för att du ska komma högst upp på spelets ”Leaderboard”, samt att du kan spela in och ladda upp din challenge bana så att andra kan se när du satte snabbaste rekordet eller hur du tog mest poäng på en bana.

En sak som förundrade mig under spelets gång, är att ibland så går det som i slowmotion (och detta utan att jag har aktiverat det i spelet). Det är som att spelet är för krävande eller att den har för mycket på skärmen som den måste jobba på, vilket är ganska skumt då spelet i sig inte är det. Men jag tror att det är något som kommer att patchas bort då spelet ej har släppts (i skrivandets stund) eller fått någon patch än så länge.

Finns det något negativt att säga om spelet då (utöver ovan nämnda sak), det jag kan tänka mig att folk kan säga att det är för kort. Jag spelade igenom hela spelet på ca 4 timmar, men om man vill förlänga så finns det som sagt de andra svårighetsgraderna och de olika challenges som kan förlänga din tid i spelet.

Mina åsikter:

Mega Man 11 var ett stort nöje att köra, även fast det inte var ett mega långt spel så var det en perfekt lite mumsbit där man kunde hoppa in och ta sig an en bana i taget, samt de olika challanges som spelet bjöd på. Detta är Mega Man så som det ska vara, intensivt, varierande och bekant med ett gameplay som gav mig hoppat igen för att spel behöver ej vara mastodont spel för att ge mig en härlig stund och försvinna bort i Mega Mans värld.


Specifikation

Denna recension baseras på PC versionen.

Mega Man 11. Lägsta pris 289 kronor enligt Prisjakt.nu 2018-10-01.

Recensionskod tillhandahållen av Panvision/Capcom.

Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.

Du kanske också gillar

Lämna en kommentar