Hem ArtiklarKrönika Krönika | The Sunk Cost Fallacy och hur det används av spelbolag! av @freddyolzzon

Krönika | The Sunk Cost Fallacy och hur det används av spelbolag! av @freddyolzzon

av Fredrik Olsson

Köpt det där spelet du väntat länge på och så visar det sig vara asdåligt? Återvänder du då det till butiken eller spelar du vidare, intalades “- Jag har ju redan betalat, måste få valuta för pengarna?”. Tänk då om, du kan ha fallit offer för fenomenet “The Sunk Cost Fallacy”!

Idag är det tydligare än någonsin att spelen vi spelar inte bara är tiden och pengarna vi lagt ner, utan även prestigen i att vara först på bollen, att veta detaljerna kring spelet och vara den personen som minsann spelat något långt före alla andra. På många sätt berör detta ett fenomen och begrepp som kallas “The Sunk Cost Fallacy“, vilket innebär att kostnader som vi redan lagt ner, om så dessa “kostnader” är vår tid eller pengar – redan förbrukats och gått förlorat – och då kommer tanken in i våra huvuden att vi inte kommer eller vill ge upp på produkten/tjänsten eller vad det må vara vi betalat för, för då blir allt för inget. Ingen vill förlika sig med att faktiskt köpt något undermåligt eller rentav oinspirerat…


När det kommer till spel så finns det många tydliga exempel, som när du och dina vänner skaffat ett spel för dyra pengar, spelat i ett gäng timmar, och du ganska snabbt förstår “– Det här är inte roligt, men jag har ju lagt ner så mycket tid med mina vänner, så det vore dumt att sluta.

Detta är något som kommer in i bilden vid förhandsbokningar, när man som spelare och konsument i de flesta fall redan på förhand pejlat in sig på att tycka om eller redan på förhand tror sig veta hur en produkt kommer vara. Om det så är en lång spelserie eller ett extremt hypat spel – vi har alla tänkt i det banorna en eller annan gång.

Men när spelet är i hand, och du har testat det ett tag, och känner att det inte passar dig, så är det ändå lätt att försöka rättfärdiga det hela med “ – Ja men jag har ju ändå betalat så mycket, och lagt tid på det, så det är lika bra att spela vidare, så jag får ut mest av mina pengar!

Det är här du ska stanna upp och fråga dig själv, vill du verkligen spela detta. Det du redan tappat blir inte bättre för att du fortsätter, tvärtom. Ett dåligt spel för dig kommer fortsätta vara dåligt, och är rent logiskt inte heller något du (för ditt eget bästa) bör spela vidare med. Oftast leder det till att du blir sur, arg eller irriterad – och ärligt talat, varför vill du vara det?


undvik förhandsbokningar, slösa inte tid på spel du inte tycker om, och försök helt enkelt få tillbaka pengarna på det som går. Och går det inte – undvik att spela vidare i alla fall, tid är inget att ta för givet.

Detta är min uppmaning; sluta spela direkt. Visst kan man ge spel en andra eller till och med tredje chans – åtminstone för en kort stund, men om det är samma känsla som innan, ja då är det dags att avinstallera och gå vidare. Den tid du lägger kommer inte magiskt komma tillbaka, utan kommer bara yttra sig i ett gäng tråkiga timmar som aldrig kommer rättfärdiga priset för spelet i alla fall. Det är ju ändå inte ett spel för dig!

Och detsamma kan sägas om vad som helst du betalar för. Skit i dåliga filmer – finns inget bra skäl rent logiskt för dig att kvida dig igenom en dålig film bara för att du betalat för den. Nej gå ut ur biosalongen. Det finns inget skäl till att äta all den där jäkla räksalladen på tallriken när du redan är proppmätt. Ja du har betalat för den, men den kommer inte återvinnas, den kommer inte ges till nån hemlös och du kommer med väldigt stor chans må fysiskt dåligt om du proppar i dig.

Så när det kommer till “The Sunk Cost Fallacy” så är det något du faktiskt kan undvika – gör en lista med fördelar och nackdelar, och om nackdelarna vinner, ja som sagt, dumpa spelet. 

För det är ju ändå värt att tänka på att från spelförlagets perspektiv så spelar det inte någon roll om du lägger tid eller inte på spelet du köpt. De har ändå tjänat pengar på dig, så på den punkten kvittar det ur ett kapitalistiskt perspektiv. Sedan att kanske utvecklare bryr sig mer, med uppdateringar och annan ‘content’ hjälper inte det faktum att de står under just spelföretagens paraply, som logiskt nog är ute efter vinster och hög omsättning. Så utgå från din personliga känsla för situationen ser ut – undvik att dra paralleller med vad som borde göras och istället tänk, “- Vad får jag ut av att göra/spela detta spel just nu?”.

Valet är alltid ert – och allt jag kan göra är att peka på termen och psykologin där bakom, i hopp om att det får någon persons liv att bli lite bättre.

0 kommentera

Du kanske också gillar

Lämna en kommentar