Som den gamer man är så var man med i början. Jag var en av de där som satte mig i början av 2000-talet med ett alldeles buggigt Steam, och tänkte -”Va fan är det här! Ska de köra digitalt? Kommer aldrig att funka!”.
Men över tio år senare, så står Steam som den mest använda digitala plattformen i världen. En veritabel myrstack av spel, communityn, statistisk och massor med andra mumsigheter. Men vägen dit har varit kantad av problem, som vi idag inte längre tänker på. Det var dåligt optimera, dåligt optimerade servrar och framförallt misstanken om detta ”DRM” skydd som ”tar” vår upplevelse ifrån oss. Jag menar, ingen kunde tänka sig att ”gömma” sig bakom Valve’s Steam i.o.m att man inte handgripligen kunde hantera sitt spel. Alltså det faktum att vi egentligen aldrig ”äger” spelen på Steam på samma sätt som ett fysiskt exemplar.
Men idag står vi ändå här med en enorm plattform, som ses som en ”breeding ground” för indie scenen, mod scenen och framförallt en myriad av olika typer av upplevelser.
Men är Steam ohotad?
Den dagen jag första gången startade EAs Origin, så tänkte jag på en gång -”Usch, vilket dåligt försök till ”moneygrab”. Varför ska jag vara på denna plattform, och inte på Steam?”. Som att Steam inte heller var ute efter mina pengar.
Men jösses vad dåligt det var. Inget funkade! Spel ville inte öppnas, gränssnittet var segt, och helheten var en katastrof. Man funderade, vad tusan håller dessa förlag på med, varför ska de ens göra egna spelklienter, när vi redan har (än en gång) Steam som funkar så mycket bättre.
Och vips så dök en till aktör upp likt en vessla, med Ubisofts Uplay. Som hade ett väldigt begränsat utbud av spel, och en konstig uppbyggnad så var det många gamers som rynkade på näsan åt uppstickaren. –”Vad tusan, vi har ju redan Steam och nu även Origin. Ska en till jävel göra en spelklient! Vad händer?”.
Ja, men där stod vi. Nu med en (enligt oss) uppsjö av olika spelklienter som petade på oss att uppmärksamma dem. Vi, som gamers, stod argt blängande på dessa ”uppstickare” (läs flera av världens mest anrika spelföretag), som hade mage att göra en spelklient. Än en gång, vi alla var ense. Vi hade Steam och vi var nöjda! Ja, det var i sanning en hård tid för oss alla. Hua!
Var är vi nu?
Men både Origin och Uplay har gått samma resa som Steam, och nu flera år efter deras initiala release (Origins spelklient kom 2011, Uplay som spelklient 2012), så ser vi att de kommit en bra bit på väg. Origin har inte bara EAs spel, utan spel från en mängd förlag, nytt gränssnitt som är smidigt och snabbhanterat. Uplay är betydligt mer mångfacetterat än det var i början, även om den är mer kopplad mot webbsido versionen om man t.ex. vill komma åt sin profil.
De har även introducerat saker för PC communityt som vi inte sett tidigare. T.ex. var Origin bland de första att ge ut gratis spel från och till ur EAs spelbibiliotek på PC, men framförallt introducerade de ”Great Game” garantin, som egentligen innebar att du kan lämna tillbaka ditt digitala köp och få pengarna tillbaka inom sju dagar från köptillfälle. Dessa saker ser vi idag på flera andra spelklienter. Uplay har nyligen en ”drive” där de ger ut sina spel gratis på sin spelklient. Men även det faktum att spelklienten är kopplad mot flera konsoler, så att du kan få in alla dina spels achievements och Uplay coins i spelklienten; oavsett vart du tjänat sagda Uplay coin.
Beta tiden är över!
Resan är inte över, men den har kommit långt. Och trots detta, så sitter många gamers med förutfattade meningar om dessa spelklienter, som ärligt talat är lika obsoleta som de långt gångna versionsnumrerna av sagda spelklienterna. Vi är uppe i en bra version idag, låt er inte stoppas av argumentet -”Jag spelar minsann bara på Steam! Jag vill inte vara någon annanstans!”, för detta är även det förlegat. Varför inte tänka på möjligheterna som står framför dig som spelare.
Uplay är stabilt, med en väldigt direkt åtkomst till ditt spelbibiliotek, med möjlighet att ”låsa” upp saker med Uplay coins, som man tjänar genom att bara spela spelen. Och Origin är nu ett hastigt redskap för att hitta dina vänner i Battlefield spel eller egentligen vilket spel som helst.
Vi lever i en tid, där vi ser många av branschens största företag, ta sig an spelklientsformen, och idag, flera år efter release så har vi som gamers väldigt bra möjligheter i var och hur vi vill spela.
Jag tycker vi som gamers borde se detta med den potential som det faktiskt har. De stora spelbolagen, vill göra det så enkelt, smidigt och framförallt roligt som de bara kan, för oss! Helt enkelt för att de vill så klart att vi ska spela på deras plattform, och de kommer fortsätta utveckla dessa för att vara konkurrenskraftiga och framförallt relevanta.
Det är ett sunt tecken att de olika företagen trissar varandra till att utvecklas och därför säger jag –”Ladda ner alla dessa spelklienter och njut av att just Du har så många möjligheter att spela. För tro på fan att vi för 20 år sedan skulle dregla, bara över tanken på dessa spelmöjligheter!
Vi lever i en underbar tid som gamers. Njut av att dessa spelklienter driver fram spelkulturen och standarden för spelandet! Game on!
2 kommentarer
Bra skrivet! Den största anledningen att folk ”håller sig till steam” kan också vara som jag anser, att de är så rörigt att byta plattform beroende på vilket/vilka spel man spelar vardag, de ska uppdateras på varje plattform osv. Nog för att man kan, via steam, göra genväg till icke steam-spel så blir man lite ”onlinepizza-lat”. Det är ju jobbigt att skriva in kortnr osv.. SÅ antar att vi alla bara är lata och bortskämda som inte orkar ha olika plattformar!
Mvh
Tja Daniel
Tack! Jo, många gånger så håller sig folk mycket riktigt pga att det känns rörigt. Tyckte själv att det var himla tråkigt att ha många i början.
Har väl vant mig numera iom att de ligger lätt tillgängliga för mig på aktivitetsfältet 🙂
MVH
Freddas