Man kan skylla på nyhetstorka eller lata journalister när nyheter om spels storlek dyker upp. Men om man djupdyker lite i ämnet, så bubblar det upp ytterligare frågor till ytan. Här kommer några av mina.
Men frågan man ställer sig är; nu när digitala nerladdningar på de nya konsolerna är i princip obligatorisk, hur påverkar detta spelindustrin rent generellt? Kommer hårddiskytan hos konsolerna öka snabbare? Kommer priser på hårddiskar rent generellt sänkas snabbare? Och om standarden höjs i storlek, kommer nånsin SSD diskar komma till konsoler? För med så pass stora spelinstallationer på diskar där användare förhoppningsvis ska kunna köpa spel på spel; klarar traditionella mekaniska diskar av det i längden?
Framtiden och nutid
Om man hoppar ut på exempelvis Xbox.com och kollar spelens krav på utrymme, så märker man att det rent generellt är minimum 20GB, och att det pekar mot en standard på 50GB. Något som idag, två år efter den nya konsolgenerationens release, blir alltmer vanligt.
Men om något år, när utvecklarna helt kan strunta i den äldre generationen konsoler (Xbox360/PS3), kommer vi då se en standard på 100 GB installationer…?
Helt klart är att iom konsoljättarnas taktik; att sätta i skivan och sedan se till att användare laddar ner dess innehåll så gör att det sätter krav på utrymme såväl som internetanslutning.
Så samarbeten i många länder (främst USA så klart) kommer leda till en högre standard. Dels i hastigheten i sig, men också i linan i sig. Dvs att fiber optik blir alltmer vanligt i exempelvis staterna.
För just med tanke på slagkraften hos Microsoft och Sony; kan det vara så att detta kan påskynda utvecklingen av exempelvis andra länders behov av internet. Dvs öka kvaliteten och stabiliteten hos användarna, genom en utveckling i exempelvis fiberoptik.
För även om det rör sig om spel, så ska man inte underskatta företags förmåga att få igenom sin vilja. Särskilt när det rör sig om mycket pengar. Som pengarna i att sälja 700 krs spel (eller likvärdig summa i varje lands valuta).
Och för att gå tillbaka till hårddiskarna igen…
Men som användare i regel är, så vill man slippa ta ner spel om och om igen.
Och vad kommer det innebära för industrin och för konsumenter?
Jag personligen tycker det är båda intressant och oroväckande på samma gång. Paradoxalt nog.
- Det är intressant på det sättet att vi får se hur en industri snabbt förändrar sig och hittar lösningar för dessa eventuella problem.
- Men oroväckande då det alltid tar ett tag innan standarder sätts in, och under tiden står användare med potentiella proppfulla diskar.
En sak är säker. Iom de digitala nerladdningarna, så kommer konsolerna behöva modifieras med tiden. Utvecklare kommer vilja göra så bombastiska och content-fulla spel som möjligt. Och den dagen den äldre generationen konsoler verkligen hamnar sex fot under marken, så kommer de inte vara lika bundna till att tilltala två generationer, utan kommer kunna köra fullt ut på den senaste konsolgenerationens systemkrav.
Och tills den dagen kommer, så kommer förmodligen spel installationerna öka sakta men säkert.
Men Vad tycker Ni? Maila in Era tankar om ökande hårddiskutrymmen och framtida standarder för spel på info@nordlivpodcast.se