Sony och Microsoft står på din altan med varsin vacker bukett. Vem går du med till dansen. Valet är ditt!
Med en ny konsolcykel på väg, så är det viktigt för speljättarna att inte bara visa vad som komma skall, utan även visa sig från sin bästa sida redan nu. Kriget om spelarna har börjat, och ingen vill påbörja den nya generationen på andra plats.
Microsoft har under lång tid byggt upp sitt rykte sedan den katastrofalt dåliga inledningen för Xbox One. Från att vara ett nav i hemmet för alla möjliga sysslor (alla vet ju att spelkonsoler helst består av 98% tv om amerikansk fotboll tydligen) så är de idag betydligt mer respekterade, och Xbox One är sedd som en riktig bra spelenhet. En plats där spelarna servas med tjänster som Xbox Game Pass, och ingjuts av en stark intention från Microsofts sida; om att bygga ett stall av utvecklare . Ja, till och med deras framtidstänk kring det kommande xCloud (spelande i molnet) osar innovation och framåtanda. För att inte tala om att Phil Spencers egna engagemang verkligen gör att man som användare tänker ”- Ja men vad f*n, den här killen vill verkligen saker och ting!”. Visst det är lite överdrivet från min sida….men ni förstår vad jag menar!
Sony däremot har länge inte behövt lyfta alltför många fingrar, men vi ser nu lämpligt nog den blåa jätten lyfta ett och annat finger – och vi kan förvänta oss hela handen snart (jättedålig liknelse, men ni fattar). Playstation Now sänks i pris och Sony öppnar upp för crossplay på riktigt. En inte allt för observant åskådare skulle se det som en självklarhet, men för de inom spelindustrin, så finns det fler aspekter att ha i åtanke till varför detta sker, och varför det sker just nu.
Microsoft ligger i Skyttegraven – och på motsatt sida Sony, och båda gör sig redo att storma ingenmansland!
Kriget om spelarna sker långt i förväg. Man ska ingjuta idén om att Playstation 5 ska vara det självklara valet. Inte bara sett till konsolens hårdvara och spelbibliotek – men även att Sony själva uppfattas som ett självklart val. Ja, genom att redan nu börja ge spelarna det de vill ha, så kan de återigen gå tillbaka till rollen som uppvaktare.
Precis som Microsoft gjort under senaste två åren – med att vara i det publika ögat, med ”Inside Xbox” videos och transparens i vad som komma skall (oavsett om det är intressanta saker för dig eller inte), så kan ingen förneka att de inte gjort allt de kan för att vara top-of-mind. Ja herregud, Phil Spencer har mer eller mindre låtit Microsoft pudra din datorskärm med socker, redo att slickas rent från ivriga dator- och Xbox användare. Sött och beroendeframkallande – och effektivt!
Nu är det Sonys tur, vilket med all säkerhet kommer visas under året fram till de nya konsolsläppen. Med bekräftelsen av Playstation 5, så är det nu en tidsfråga innan Sony kommer ha ett jippo av något slag, där de kan i egen takt visa upp den nya muskelmaskinen. Antingen gör de det först, eller så kommer Microsoft, och visar sig på styva linan. Hur det än är så är det tydligt att de båda pumpar sig själva med metaforiska steroider, i jakten på att fånga ditt intresse. Visst, luften kanske går ur de efter konsolsläppen, eller redan vid premiärvisningen av de två burkarna – men innan dess så är det en uppvisning, där erbjudanden och inbjudande blickar från de två jättarna kommer ske. Och det är du som får alla mustiga inviter.
Så, vad kan vi då se fram emot under 2020, utöver konsolsläppen?
Varför har spel skjutits till våren 2020? Visst är detta spekulativt, men jag skulle nog säga att påtryckningar från konsoljättarna förmodligen funnits med i bilden åtminstone, särskilt om man ser till Sonys egna stall av studios.
Genom att bygga upp en kolossalt stark vår så kommer de två jättarna skapa ’buzz’; vilken maskin har redan nu bäst spel? Vilka coola erbjudanden finns redan nu? Ja, dessa vill ni väl ändå fortsätta med ’sheeople” (resonerar Sony och Microsoft i mitt huvud – om än bara där kanske).
”Vi på Playstation förstår spel, se alla bra spel vi har!” kan vara innebörden som Sony vill plantera i och med några av de framflyttade spelreleaser vi sett. Något som Microsoft arbetat på länge också med sina studiouppköp och den uppbyggnad som skett av prenumerationstjänsten ”Xbox Game Pass”.
Så som jag ser det, så kommer året fram till E3 2020, vara lika delar intressant som spännande. För upptakten till en konsolrelease är mer än att bara skapa ’hype’. Det är ett sätt (som jag redan varit inne på) att får er att tänka ”- Det är Microsoft jag behöver!” eller samma tanke hos Sony. Med spelreleaser på Sonys sida (exempelvis Last of Us Part II och Final Fantasy VII Remake) så sjunger dessa sirener en sång som inte bara får oss att bli till oss i brallan – men de får oss att instinktivt tänka på Sony som den starkaste plattformen. Men vänta du bara! Microsoft kommer också sikta på att få dig så där naturligt våt – de har minst lika stor anledning att uppvakta dig, så det ska bli intressant att se vad de har att erbjuda (något som kanske rentav visas upp på X02019 London i November.
Det kommer att bli ett spännande 2020 – jag är redo att bli uppvaktad, lismad för, och framförallt….redo att gå till sängs. Men med vem 😉