Spel är inte längre något undangömt och ovanligt. Nej, idag är det en mångmiljard industri, där produktionerna är så pass stora att de visas och hörs på tv, radio, posters på stan och många andra platser.
Det är få människor i världen som inte kommer i kontakt med spel i någon mån; om det så är via mobiltelefoner, bärbara spelenheter, konsoler eller den idag förväntade hemdatorn.
Men hur är det med konsolerna…?
Men frågan är, hur ser framtiden ut för specifikt konsolerna; och kommer de alltid att finnas eller kommer gränserna suddas ut såpass totalt, att framtidens konsoler i våra ögon inte ens skulle verka och se ut som den traditionella konsolen.
Vad har hänt hittills?
När Microsoft utannonserade Xbox One; så var det med onlinekrav, särskilt med tanke på att det då behövdes en onlinecheck dagligen. Men framförallt fanns tanken om att det inte skulle behövas några skivor alls. Då den ursprungligen skulle skeppas utan blu-ray spelare och att Microsoft helt och hållet skulle förlita sig på en digital plattform för spel.
Men Microsoft var nog lite för tidiga på den bollen, då detta gav ett enormt bakslag. Fansen gick bärsärkagång på internet, media beskrev Microsoft som jollrande små barn som lekte med saker och ting utan att veta vad de egentligen ville.
Det var helt enkelt för tidigt för Microsoft att helt förlita sig på enbart en digital spelmarknad.
Men som många uttryckt sig senare både i och utanför branschen, så pekar ändå framtiden med stora blinkande neonbokstäver på att digital distribution är vägen att gå. Och framförallt att den digitala plattformen är framtiden. Och att konsol som begrepp mycket väl kan hamna under luppen.
Tanken är att systemen alltmer ska förvandlas till tjänster; tillgängliga på massor med olika former av hårdvara.
Att spelen i framtiden streamas från en server-miljö till din device; om så din anordning är TVn, mobilen eller varför inte en tjänst på din dator.
Det var detta som Microsoft redan 2013 sneglade åt; och även om detta inte blev sanning så kommer vi förmodligen se en betydligt större anpassning mot den direkta försäljningen via digital distribution inom de närmsta åren.
Detta med att köra med skivor är så passé…
För 20 år sen så såg de dåvarande spelgiganterna; främst Nintendo, med ett hånleende åt Playstations ”försök” att komma in i spelindustrin, då de använde sig av cd-skivor.
CD-skivor sågs som något temporärt, icke-gamer aktikt och framförallt fånigt i deras ögon, när de i sin tro hade den perfekta speluppsättningen; konsol plus kassett (cartridge).
Men skivor blev till standard och har så varit i nästan två decennium.
Men de senaste åren har vi sett en ny standard iom den våg av sätt att köpa spel digitalt. Särskilt från Steams inflytande, så har den digitala marknaden inte bara visat sig gångbar. Den har visat sig väldigt användarvänlig och snabb, vilket självklart konsoljättarna gärna vill åt också.
De digitala marknaderna har därför växt sig starkare på konsolerna under de senaste fem åren. Och nu när man tänker efter så var det kanske inte så konstigt att Microsoft redan 2013 ansåg att fysiska spel var passé.
För dels slipper användarna att gå och köpa sina spel i en fysisk butik, de kan dessutom köpa spelen när de vill och numera var som helst.
Vad har nu detta med framtidens konsol att göra…?
Både Sony och Microsoft har en stark grund i sina konsolers digitala utbud, och med ett aktivt tänk om att vara tillgängliga och tillhanda på så många platser som möjligt, så ser jag det som att de hårdvarubaserade konsolerna mycket väl kan försvinna helt inom en eller två generationer.
Playstation 6 har en stor chans att vara mer av en tjänst, tillgänglig över ett stort antal anordningar. Där en prenumeration till en stream tjänst, direkt in i din TV eller mobil förser dig med de spel du vill spela.
Medan Microsoft har möjligheten att utöver sin framtida crossplattforming möjlighet med datorer, kommer kunna strömma direkt till Windows maskiner med väldigt bra responstid men ändå ge dig en riktigt bra grafisk upplevelse.
För Microsoft och Sony finns det alltid ett mål; att förse gamers med så bra förutsättningar som möjligt för att spela Deras spel.
Det finns ingen lojalitet mot en hårdvaru baserad plattform, utan allt sker organiskt och kommer att visa sig de närmsta tio åren.
Men hur sammanfattar man ens detta…?
Om man ser förbi konsolerna mot hem datorerna; så står en sak glasklart. Även om konsolerna definitivt kan komma ändra skepnad så kommer datorer inte försvinna.
Vi lever ändå i ett samhälle där IT och IT-infrastruktur är såpass integrerat att det inte kommer försvinna. Och där det finns datorer kommer det alltid finnas behov av spelande.
Så slutligen, så kan vi säga att den digitala marknaden är den man ska bevaka först och främst. Det kommer komma en dag för konsolerna då de fysiska butikerna kommer övergå till enbart eller främst en digital försäljning av spel och det är Då som vi med säkerhet vet att en spännande omvandling av de hårdvaru baserade spelenheterna kommer övergå till tjänstbaserad cloud gaming form.
Vem vet, de kanske är här tidigare än vi tror!
Men vad tror Du?
Är cloud baserad gaming framtiden?
Eller kommer hemkonsolerna alltid finnas i någon form under din TV?
Så lämna gärna en kommentar vad Du tycker nedan eller maila in din åsikt till info@nordlivpodcast.se