Hem RecensionerSpelrecensioner HYPERCHARGE: Unboxed

HYPERCHARGE: Unboxed

av Martin Johansson

Krig förändras aldrig säger de, och det verkar tydligen även gälla leksaker. Men kommer spelet hålla måttet eller ska jag direkt börja leta efter kvittot för att returnera min leksak?


Det känns inte som att det finns någon story i det här spelet, men vi spelare tar upp rollen som leksakssoldater och vi blir beordrade av en befälhavare att försvara vissa punkter kallade Hypercores, jag kallar dem mest för ”hjärnor”. Jag har ingen aning om varför, men tydligen så vill andra leksaker ha sönder hjärnorna av någon anledning. Dock verkar det vara simplare leksaker som vill förstöra alla hjärnor, medan vi spelare har humanoider som försvarar så det kanske har något med saken att göra.

Men oavsett om det finns en story eller inte så har jag ändå riktigt kul när jag spelar. Spelet är en kombination av Tower Defense och shooter och det går egentligen ut på att bygga upp ett försvar och sedan skjuta på allt som rör sig. Fienderna kommer dock sällan på en bestämd väg, utan de kan komma från lite varstans så det gäller verkligen att hålla både ögon och öron på skaft för att lista ut vart de kan vara. Om man spelar själv kan det bli lite överväldigande, men om man är några som spelar så kan man enkelt dela upp ansvaret så man kan fokusera lite bättre och sedan hjälpa till där det behövs. Jag gillar det här konceptet, det är enkelt och det är bra genomfört så det är kul att spela. Men jag kan dock se ett litet problem med att man kan tröttna på spelet då man bara gör samma sak hela tiden.

Varje nivå är unik, vi kan strida i ett barns sovrum, i leksaksaffären, på vinden eller i badrummet. Oavsett vart vi är och strider så är ingen bana den andra lik, utan det är olika taktiker för varje nivå och det gäller att planera ordentligt innan vågorna med fiender kommer. Om man spelar själv så kan man ju själv planera och sen försöka lista ut vart man ska hålla sig för att vara så effektiv som möjligt. Det fungerar dock bara i vissa nivåer, men de senare nivåerna blir betydligt större och jag känner att jag inte kan klara av att spela dem själv. Men då kan man ju enkelt bjuda in vänner som äger spelet för att tillsammans klara av de större nivåerna och det kommer ändå vara stressigt. Det kan komma olika sorters fiender och vissa är mer irriterande än andra. Men vi vet inte vilka som kommer innan vågen väl har startat, så det gäller att hoppas att man har planerat rätt.

När vågen väl är över sen så gäller det att springa runt för att samla in pengar, reparera försvaren samt bygga nya, uppgradera sina vapen och leta efter batterier för att hålla hjärnorna vid liv. Men utöver detta kan man även leta efter olika samlarobjekt som kan vara väl gömda, men de är definitivt värda att finna, för när man hittar dem så låser man upp nya kosmetiska grejer så man kan ändra hur ens leksak ser ut. Vill du vara en soldat, eller kanske en ödleman, eller vad sägs om en superhjälte? De är inte omöjliga att hitta, men kan vara riktigt svåra att nå. Nu är det inte alla som vill spendera sin tid för att låsa upp lite kosmetiska grejer, men jag har riktigt kul när jag försöker hitta dem, för jag vill att min leksak ska se ut som att det är just min leksak.

Jag har enbart spelat med mus och tangentbord, men spelet har stöd för handkontroll om man vill använda det istället. Jag tycker att kontrollerna är stabila, siktar och skjuter med musen, springer runt med WASD och aktiverar grejer med E. Men av någon anledning så är det V jag ska trycka på för att slåss med min knytnäve, vilket känns oerhört klumpigt. Men utöver just den knappen så känns kontrollerna smidiga och bra.

Ljuddesignen känns riktigt bra. Vapnen låter som riktiga vapen, och det blir olika ljud beroende på vilket material det är jag går på. Sen så hör jag tydligt vad för sorts fiender som finns runtom mig; för de låter alla olika. Men det kan ibland vara svårt att veta exakt vart vissa fiender är, för ljudet de ger ifrån sig blir bara högre, men ljudet kommer från alla håll. Det är dock mitt enda klagomål, för även musiken låter bra. Det är intensivt under striderna och sen så blir det lite lugnare mellan vågorna. Även sergeanten låter bra, men jag önskar ofta att han bara höll käft.

Grafiken känns trevlig, men det är inte direkt något som står ut på marknaden. Jag gillar dock deras designval, och alla leksaker ser ut som just det, leksaker. Oavsett vad för sorts leksak det är så känns det aldrig direkt främmande ut som om det hade varit en utomjording till exempel. Nu ser ju vissa leksaker ut som utomjordingar men de är leksaker, ni fattar grejen.

PRISA BATTERIET!!

Allt som allt så tycker jag det här är ett riktigt kul spel till ett bra pris. För ca 170:- så får jag mer än vad jag hade förväntat mig. Dock så tröttnade jag snabbt på att spela själv efter att ha spelat med vänner och jag kan tänka mig att det snabbt blir enformigt. Men om du vill ha ett kul spel till LAN:et eller för en spelkväll, där man kan spela lokal split-screen, så kan jag inte annat än att rekommendera HYPERCHARGE: Unboxed.


Specifikation

Denna recension baseras på PC-versionen.
Spelet finns även till Xbox One och Nintendo Switch.

HYPERCHARGE: Unboxed. Lägsta pris ca 170 kronor enligt Steam 2020-07-24.

Recensionsex tillhandahållet av Digital Cybercherries.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.

En stor mängd av spel- och produktrecensioner görs på Nördlivriggen som agerar testdator/testbädd.

Du kanske också gillar

Lämna en kommentar