Hem RecensionerFörhandstitt Förhandstitt: Siralim Ultimate

Förhandstitt: Siralim Ultimate

av Victoria Sandberg

Siralim Ultimate är ett ’dungeon crawler’ med stort utbud av omgivningar och fiender. Du ska samla monster och kombinera dem genom att bygga upp din attackgrupp för att ta tillbaka The Ultimate Nether Orb.


Siralim Ultimate är det fjärde spelet om kungariket Siralim. Det har ingen direkt koppling till tidigare spel utan det är bara att dyka i. Du är kung över kungadömet Siralim och i dina drömmar blir du besökt av en mystisk varelse som kallas för Caliban. Han berättar att The Ultimate Nether Orb har stulits av kung Lucius av kungariket Nex och att den kommer att ge honom oanade krafter. Två av dina vänner ger sig av för att övertala Lucius till att inte använda orben i ont syfte. Samtidigt ger du dig ut för att be gudarna om att själv ta hand om orben. 

Du utgår från ditt slott där du till en början har en smedja, en trollkarl, en monsterskötare och en frammaningseld där du kan frammana dina egna monster. I strider använder du monster som du åkallat i syfte att skydda och attackera varandra. Du har inga egna attacker eller hälsopoäng, men kan efterhand låsa upp flera fördelar som gäller alla dina monster. I slottet kan du skapa och uppgradera vapen och magikristaller samt byta ut vilka monster som du har med sig ut i strid. Längre in i spelet kan du även uppgradera ditt slott och dess olika funktioner samt dekorera med olika föremål.

Alla gudar som du besöker har sitt eget rike eller region där miljön speglar vilken sorts gud det är som härskar. I varje region presenterar sig guden när du hittat deras altare, du får en pixelbild av dem och en konversation i textformat visar sig. Konversationen är väldigt underhållande och är det som enligt mig lyfter spelet ur mängden. Samtidigt som konversationen oftast är relativt seriös beskrivs olika knasiga saker som huvudkaraktären (och du som spelare) gör och tänker. Spelet gör sig rolig över de uppenbart klassiska delarna i ett RPG och ’dungeon crawler’. Huvudpersonen förlöjligas på ett sätt som gör att stämningen blir lättsammare och hela spelet ganska komiskt, även om den är seriös. 

Mycket text, men underhållande konversationer.

I varje region möter du olika monster med olika fördelar och förmågor. När du lyckats bekämpa tillräckligt många av samma sort kan du frammana ditt eget monster av den sorten i ditt slott. Med dessa monster bygger du upp ditt lag och får kombinera de olika fördelarna och förmågorna för att skapa en bra balans mellan dina monster. En liten bit in i spelet får du tag i en mackapär som kan kombinera två av dina monster till ett och på så vis kan du har upp till 12 förmågor i ditt lag på sex monster.

Varje region består av tre våningar i spelets dungeon-baserade svårighetsnivå: två områden som genereras slumpmässigt och en boss. För att öka dina monsters attack, hälsa, snabbhet kan du återbesöka tidigare nivåer så många gånger som du behöver för att öka deras nivå. Förlorar du en strid återförs du till slottet, men överlever åtminstone ett av dina monster striden fylls alla monsters hälsa igen och du fortsätter efter striden med ett fullt lag igen.

Spelmekaniken är enkel, men det är många monster och deras förmågor som du behöver hålla koll på för att lyckas slå ner alla motståndare. En hel del strategi behövs för att ta ut motståndarmonstren i rätt ordning så att de inte kan använda sina buffar.

En bit in i spelet bryts den något enformiga ordningen av att hjälpa en gud och få deras hjälp, med att du ska finna orber i varje region som uppgraderar din teleporteringskristall. Den ska du använda så att du kan ta dig till den region som kungen av Nex har gömt sig i. På samma sätt delas spelet upp i episoder med ett huvudmål och mindre nivåmål där du fortsätter att hjälpa gudarna med något så att de ska hjälpa dig i ditt uppdrag. Spelet är relativt långt och kräver en hel del grinding, så jag skulle rekommendera att inte ta hela storyn i ett kör utan ta en paus med något mindre enformigt emellanåt. Storyn är dock värd all sin tid om man tar grindingen i små bitar då den har spännande twistar och underhållande konversationer. Även efter att storyn är avklarad så finns det alltså flertalet timmar att lägga på att uppgradera slottet och en uppsjö av svårare eller djupare nivåer i dungeon-systemet för de spelare som vill ha mer.

Kontrollerna utgörs av några få knappar på tangentbordet och är enkla att använda och förstå. Varje område har sin specifika musik som i olika grad passar stämningen och bidrar till att ge spelet den där retrokänslan som jag tror att utvecklarna är ute efter. I helhet tycker jag att det är ett mysigt spel med en intressant historia som dock behöver tacklas i mindre bitar snarare än att köra allt utan avbrott. Personligen skulle jag se att grinding-elementet minskades något till release och att de som vill ha mer utöver storyn kan fortsätta med de dungeons som följer efter att huvudhistorien avslutats. Jag ger dock stor eloge till utvecklarna för historien och konversationerna som gör spelet väldigt underhållande samt de föränderliga miljöerna som gör mig som spelare nyfiken på vad temat kommer vara i nästa region.

Specifikation

Denna recension baseras på PC versionen.

Siralim Ultimate. Lägsta pris 173 kronor som Early access på Steam 2021-04-01.

Recensionsex tillhandahållet av Thylacine studios.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.

Du kanske också gillar

Lämna en kommentar