Hem RecensionerFörhandstitt Förhandstitt: Scarlet Nexus

Förhandstitt: Scarlet Nexus

av Jesper Gustavsson

I juni släpper Bandai Namco actionspelet Scarlet Nexus, ett spel som intresserat mig sedan det visades upp för första gången. Scarlet Nexus påminner lite om PlatinumGames spel Astral Chain, som i min mening är en av de bästa spelen i genren. Jag har nu fått turen att spela de tre första timmarna och hittills visar det stor potential!


När du startar upp spelet får du välja en av två protagonister att spela som, Yuito eller Kasane. Yuito kommer från en familj som är ättlingar till the founding father (vem det är vet jag inte ännu). Som ung blev Yuito räddad av motståndsgruppen OSF och därför väljer han i äldre ålder att bli en volontär i den gruppen. Kasane och andra sidan blev scoutad av OSF. Hon var en elitkadett på akademin, alltid bäst i klassen. Hon är rationell och likgiltig mot alla. Den enda hon öppnat upp sig för är sin adoptivsyster, som hon gör allt för att skydda. 

Jag valde att påbörja spelet med Yuitos kampanj. Spelet inleds med att Yuito tränar för att bli en soldat i OSF, när han stöter på The Others övervuxna monster som invaderar jorden. Det är egentligen olagligt för de som tränar att bli soldater att gå in i strid med dessa monster, men Yuito ges inget val utan måste slåss för att rädda människor i nöd.  Din hjälteinsats blir uppmärksammad av den stora massan, inklusive ett nyhetsföretag som kallas för The Crows. Nu börjar spelet på riktigt. Mer än så kan jag inte säga om storyn. Den börjar intressant och jag blir nyfiken att ta reda på mer om The Others och deras hemligheter.

Spelmekaniken är där spelet hittills skiner som mest. Både Yuito och Kasane har förmågan att använda psychokinesis, vilket innebär att de kan kontrollera objekt i omgivningen som de kan kasta mot fienden (i spelarens fall genom att klicka på LT och RT på en Xbox-kontroll). Med RT kan du kasta mindre objekt mot fienden, medan du med LT kan kasta större objekt för massiv skada. Dock krävs det att du håller inne knappen en stund och utför ett ’quick time event’ på rätt sätt för att utnyttja denna mekanik till fullo. Du kan däremot inte kasta objekt hursomhelst. För att kasta ett objekt krävs det att du fyller upp en mätare genom att attackera fienden med vanliga attacker, vilket du gör med X- och Y-knapparna. En annan mekanik som är värd att nämna är SAS-förmågor. Dessa innebär att du tar en av dina partymedlemmars förmågor till eget nyttjande under en kort tid. Det kan vara allt från att du blir osynlig till att du gör eldattacker. Under min tid med spelet har jag bara kunnat testa ett fåtal av de förmågor som går att använda. Som om inte det vore nog finns det även ett skilltree i spelet, kallad för Brain Map, som låter dig skräddarsy din karaktär utifrån poäng du får när du levlar upp. Det känns som att stridssystemet har stor potential att bli riktigt bra när du kommer längre in, men huruvida det håller i sig återstår att se.

 

Spelet är uppdelat i faser med två delar, Mission phase och Standby phase. I Mission phase gör du uppdrag åt OSF som för storyn vidare och i Standby phase gör du sidouppdrag med dina partymedlemmar. Dessa ger en inblick i karaktärernas bakgrund samt ökar din Bond-level med dem, vilket låser upp nya förmågor. Jag hann göra två Mission phases och en Standby phase, vilket innebär att det troligtvis kommer finnas mer att göra i dessa faser som jag inte haft tillgång till ännu.

Utforska…

När det kommer till det grafiska tycker jag de gjort ett riktigt bra jobb med att fånga anime-estetik i en modern tappning, vilket jag även uppmärksammade när jag såg trailers för deras nästkommande spel Tales of Arise. En aspekt jag uppskattade lite extra var hur jag kunde se reflektioner i vattenpölar och dylikt, vilket jag aldrig riktigt varit med om i liknande spel. Dessutom tycker jag att miljöerna är fantastiskt vackra. Ett postapokalyptiskt landskap som visar att något har gått snett i världen. Musiken tycker jag även den är bra. Här påminner spelet en del om Astral Chain, som jag nämnde tidigare, med raska och catchiga techno-beats, som jag tycker passar riktigt bra i miljön spelet utspelar sig i och genren spelet tar sig an. När det kommer till röstskådepelet hade jag tillsynes bara tillgång till de japanska rösterna, vilket jag personligen föredrar, men vid release kommer du även ha tillgång till engelska röster.

Sammanfattningsvis tror jag att Scarlet Nexus kan bli ett riktigt bra spel. Det har en intressant storypremiss och värld – och roliga strider med stora möjligheter att skräddarsy en egen spelstil.

 


Specifikation

Denna recension baseras på PC versionen (via streaming).

Spelet finns även till PS4/PS5 och Xbox One/Series.

 

 

i samarbete med PriceRunner

Recensionsex tillhandahållet av Bandai Namco. 
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.

 

Du kanske också gillar

Lämna en kommentar