Hem RecensionerFörhandstitt Förhandstitt: CryoFall

Förhandstitt: CryoFall

av Martin Johansson

Min första tanke när jag startar spelet är att grafiken inte passar ihop. Utvecklarna har valt att gå med 3/4 perspektiv vilket gör att man ser allting snett ovanifrån, men avatarerna ser ut att vara gjorda för ett 2D-plattformsspel och springer runt medan de ligger på marken. Utöver det känns det inte som att utvecklarna har varit konsekventa i sitt val när det gäller grafiken, det mesta ser ut att ha lite mer cartoon-design, men när det gäller stenar och mineraler verkar de ha försökt få dem se mer realistiska ut. På det stora hela påminner grafiken mig om spelen jag hittade på Newgrounds för tio år sedan.

Gameplay är som andra titlar inom genren, man samlar material för att bygga saker så att man kan samla in mer material för att bygga större och bättre saker. Men man får samla ihop väldigt mycket material för att bygga saker, för skojs skull räknade jag ut hur många träd man skulle behöva fälla för att kunna bygga en väggsektion. Efter lite matte så räknade jag ut att man behöver fälla två träd per väggsektion, och för att bygga ett hus på 4×4 rutor med golv och väggar så behöver man fälla över trettio träd, och det här är bara början på skogsskövlingen, för man behöver bygga mycket med träd som material. 

Under tiden man spelar så får man lite uppdrag för att lära sig spelet, när uppdragen avklaras får man poäng som man spenderar för att lära sig nya teknologier, som att bygga väggar, golv och även att börja odla grönsaker. Dessutom så blir man bättre på saker ju mer man gör dem, så när man då hugger ner alla dessa träd för att bygga sina saker, så kommer man bli bättre på att hugga ner träd samt på att bygga saker.

En intressant mekanik som jag lärde mig att gilla var att maten blev dålig, för det innebär att man inte längre kan samla på sig massa mat för att stoppa i sig när det behövs, utan man behöver tänka sig för så man inte samlar på sig massa mat man sedan måste slänga. Maten blir dålig under tiden man spelar, men även under tiden man är offline.

På tal om offline så är man aldrig riktigt offline, utan ens avatar är fortfarande i spelet även om man själv har stängt ner datorn. Detta är otroligt frustrerande eftersom man kan bli dödad under tiden man sover eller är på jobbet, och när man dör så blir man av med allting som man hade på sig och då är det bara att börja om från ruta ett igen.


Specifikation

Denna recension baseras på PC-versionen.

CryoFall. 19,99€ på Steam 2019-05-17. 

Recensionsex tillhandahållet av Digital PR.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.

0 kommentera

Du kanske också gillar

Lämna en kommentar