Hem RecensionerFörhandstitt Förhandstitt: Comanche

Förhandstitt: Comanche

av Mattias Malm

Comanche är här igen! Ja det stämmer, den gamla spelserien har återvänt, för att förse alla pojkar och flickor som någon gång har fantiserat om att få vara helikopterpiloter, möjligheten att få vara just det! Så nu startar vi rotorbladet och flyger in i denna Early Access!


Den här spelserien startade redan 1992 med Comanche: Maximum Overkill och det släpptes sedan ett nytt spel i serien mer eller mindre årligen fram till 2001 då man släppte Comanche 4. Efter det så har det inte släppts något nytt spel och alla Helikoptertörstande gamers har tålmodigt fått vänta (om de nu inte hittade en annan Helikoptersimulator för att stilla begäret), men nu 19 år senare så kommer alltså ett nytt spel, som för tillfället befinner sig i Early Access!

Jag tänker att jag redan inledningsvis kan klargöra för alla läsare att flygsimulatorer (oavsett om det så är flygplan eller helikopter) är någonting som jag varken spelar eller hyser något stort intresse för egentligen, men att jag alltid är öppen för att prova saker innan jag avfärdar dem och kände att Comanche kunde vara en trevlig liten utmaning för mig!

En trevlig liten utmaning!

När spelet startar så får man välja mellan två svårighetsgrader; den utmanande Simulation och den något enklare Arcade. Min första tanke var givetvis att välja Arcade, eftersom att mina erfarenheter som helikopterpilot (både IRL och digitalt) är minst sagt begränsade, men kände samtidigt: Ingen kommer ihåg en fegis! Så jag startade upp en Simulation-omgång och herregud vad bedrövligt det gick! Det kändes som att piloten hade halsat fem flaskor Whiskey innan han satte sig vid spakarna; jag var överallt och ingenstans och det var lögn att försöka få helikoptern att flyga dit jag ville!

Okej, så det gick inget vidare! Då ställde jag ner svårighetsgraden till Arcade och tänkte nu kanske det är så lätthanterligt att det kommer kännas som att jag har flugit Helikopter i hela mitt vuxna liv! Så jag startade upp en Arcade omgång och herregud vad bedrövligt det gick! Återigen känns det som att ett fyllo sitter bakom spakarna, men till skillnad från fyllot i Simulation, så har Arcade fyllot bara druckit en flaska whiskey innan avfärd, för även om det är vingligt, så går det i alla fall efter ett tag att bibehålla någon typ av kontroll över helikoptern.

Early Access Versionen bjuder på tre lägen att spela i: Tutorial, Singleplayer och Multiplayer. I Tutorial, så får vi lära oss hur vi flyger och hur vi strider. I flyglektionerna, så ska man flyga genom ett gäng ringar som är utplacerade på en bana. I stridslektionerna så får vi flyga på en karta där vi bara ska skjuta ner andra helikoptrar, elaka fartyg, båtar och  luftvärnskanoner. I detta läge, så skjuter inte fienden tillbaka, utan här är fokus på att du ska lära dig att skjuta, samtidigt som du fortfarande lär dig att hantera helikoptern och eftersom att jag som sagt fladdrar runt som ett fyllo i luften, så var detta välkommet!

I Singleplayer, så finns i nuläget bara ett uppdrag att spela. I detta uppdrag så ska vi eskortera ett hangarfartyg från punkt A till punkt B och skjuta ner alla fiender som är i vägen. Vid vissa tillfällen, så måste vi stanna upp och släppa loss en drönare. Detta för att man måste hacka in sig i olika basars datasystem, för att man ska kunna ta sig vidare. Man ska då styra drönaren genom ventilationstrummor, skjuta fiender och hacka sig själv in i datorer. Drönaren är mer lätthanterlig än helikoptern, men mycket långsammare, vilket får dessa partier att kännas väldigt mycket som transportsträckor.

I Multiplayer delen så är tanken att man ska träffa andra piloter och spela lite lagbaserad strid. Visst låter det kul? Ja det gör det, men är det kul då? En mycket bra fråga kära läsare, vet ni varför? Jo, jag kan inte svara på detta! Vid flera tillfällen, då jag har samlat mod och tänker: Nu ska jag visa alla andra helikopterfånar vem det är som bestämmer! Så trycker jag på Find Match och väntar och väntar och väntar… Efter att vid dessa tillfällen ha väntat uppåt TIO minuter, så gav jag upp. Det här är säkert där utvecklaren har lagt mest krut och tyvärr fick i alla fall inte jag vara med på kalaset.

Rent grafikmässigt tycker jag att det ser bra ut, visserligen kommer det inte vinna några skönhetstävlingar, men det kommer definitivt inte ta någon bottenplacering heller. Någonting som däremot är mycket irriterande under spelandet, är buggar. Det finns en hel del sådana här. Ett exempel är att helt plötsligt så slutar man att ta skada, jodå ni läste rätt, vips så är man odödlig och om man som jag flyger runt kartan som ett fyllo, så är väl detta en välkommen bugg, men den ska givetvis inte vara där. Ett annat exempel är att när man har flugit runt med drönaren och ska kalla tillbaka den till helikoptern, så lämnas den kvar där man lämnade den. Vilket är oerhört frustrerande, när man väl behöver använda den igen och först då inser vad som har hänt. För då måste man flyga tillbaka för att kunna återfå kontrollen över den. Om man dessutom är lika osmart som mig och inte tänker att man kan förstöra drönaren för att få en ny… Ja, då har mycket speltid kastats i brunnen och tro mig, den tiden får du inte tillbaka!

När det kommer till kontrollerna, så är det för mig en rörig historia. Oavsett om man kör med mus och tangentbord eller med handkontroll, så känns det som att jag försöker jonglera med alldeles för många saker i luften samtidigt. Inget av alternativen känns bekvämt alls. Det kanske underlättar om man har en Thrustmaster eller liknande, men jag har ingen sådan, så jag kan inte säga någonting om det.

För att försöka avrunda den här förhandstitten en aning, så kan jag bara säga att det här är bara inte för mig. Jag kan gnälla om att helikoptern är svårhanterlig och att kontrollerna är röriga bäst jag vill, men det kommer sig troligtvis av att jag inte är van vid den här typen av spel…

Det som utvecklaren egentligen behöver se över innan release är att göra någonting åt de buggar som sker, både vad det gäller spontan odödlighet och en oåterkallelig drönare. Just det, spelet laggar till, och kraschar till och med ibland. Det behöver också ses över. Annars så kan jag bara säga; gillar du helikopter- eller andra stridsflygsimulatorer,  så spana in Comanches Early access om du är en novis som inte har dykt ner i genren än, men som känner sig nyfiken. I dessa fall så rekommenderar jag att välja ett spel som finns färdigt istället, eller så väntar du tills Comanche släpps… Om du orkar vänta så länge förstås. Men får ni för er om att testa det, så kan ni i alla fall glädjas åt att helikopterfyllot från Norrköping inte kommer flyga i vägen för er. Han lägger nämligen sin helikopterkarriär på hyllan nu!


Specifikation

Denna recension baseras på PC versionen. 

Comanche. Lägsta pris 220 kronor enligt Steam 2020-03-26.

Recensionsex tillhandahållet av THQ Nordic.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.

En stor mängd av spel- och produktrecensioner görs på Nördlivriggen som agerar testdator/testbädd.

Du kanske också gillar

Lämna en kommentar