Hem RecensionerSpelrecensioner Fight Crab

Fight Crab

av Joel Svahn

Visst ser det roligt ut och konceptet låter inte heldumt, tyvärr tar det roliga med Fight Crab slut redan där.


I detta spel spelar du som en enorm krabba. Ditt uppdrag är att besegra de andra krabborna (eller hummern) som har oturen att stå i din väg. Du slåss med dina klor med antingen höger styrspak och axelknappar eller rörelsekontroller. Ju mer träffar du lyckas få in desto lättare blir det att få din motståndare på rygg och vinna matchen. Till din hjälp har du en hel arsenal av vapen, eller varför inte bara plocka upp närmsta bil? Vi snackar katanas, svärd, pistoler och jetmotorer. Samtidigt är dina klor i sig ett vapen och ett riktigt hårt nyp kan göra mycket skada. Självklart kan du också röra dig bort från din motståndares klor/stridsyxa, men om du istället kniper ihop dina klor riktigt hårt, kan du blockera.

Det är egentligen allt som Crab Fight har på gång; okomplicerat och lite roligt att se på. Det är lite skön musik i bakgrunden samtidigt som du slåss, och det finns någon story djupt in bland alla krabbklor, men det här är i grund och botten ett spel som du spelar för att det SER roligt ut. Tyvärr är det min uppgift som recensent att faktiskt spela det.

Vi börjar smått, kontrollerna är extremt oprecisa. Det finns ingen garanti för att ett slag jag gör kommer träffa något alls. Att “sikta” är för krabborna ett helt okänt koncept. Samma sak gäller all form av rörelse. Oftast förlorade jag för att jag vred på mig för snabbt, “halkade” (kan krabbor ens halka?) och hamnade på rygg.

Det känns lite som att jag ser på riktigt dålig TV. Jag upplever att det saknas några frames varje sekund. Det blir en form av “slow-motion” effekt. Men det är egentligen inte ett problem då upplösningen är så låg att det skaver i ögonen att se på spelet, speciellt på en TV, ju mindre jag behöver se av spelet desto bättre.

Varje strid är rätt så likadan. Du möter lite andra krabbor med nya vapen, men annars är allt väldigt lika. Flerspelarläget är helt okej, och det är det som leder in mig på själva slutsummeringen.

Fight Crab är ett spel som är till för fester, fånerier och högljudda skratt, men det finns MYCKET bättre spel som gör samma sak. Det är en fluga som är kul i fem minuter. Ovan nämnda klagomål går att vända på och se som något fånigt kul som bara händer. Hur kul är det inte att se kompisar stå och vifta framför din TV vilt skrikandes om hur orättvist det är att motspelaren har en pistol/hagelgevär. Men ingen vill spela en andra match, man vill spela något annat. Spelet tar inte sig själv på allvar, så varför ska jag spela genom en hel enspelardel när det inte står något på spel alls? Det är inte som att jag blir bättre efter att ha spelat längre; kontrollerna är jätteenkla, men mer erfarenhet gör inte att jag kan sikta bättre med mina attacker eller förstå spelets system. Så, kära läsare, VARFÖR ska jag då spela online? Inget står på spel och jag kan besegra en krabbmästare som spelat i 50 timmar med några enkla klick.

Konceptet är intressant, men det saknas ett lager av ironi eller allvar för att det här spelet ska bli något. Spela Smash istället.


Specifikation

Denna recension baseras på Nintendo Switch versionen.
Spelet finns även till Playstation och PC.

Fight Crab. Lägsta pris c.a 200 kronor enligt Nintendo 2020-10-01.

Recensionsex tillhandahållet av Mastiff Games.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.

En stor mängd av spel- och produktrecensioner görs på Nördlivriggen som agerar testdator/testbädd.

Du kanske också gillar

Lämna en kommentar