Super Monkey Ball: Banana Blitz HD är en nyutgåva av originalet Super Monkey Ball: Banana Blitz som kom ut till Wii 2006. Spelet har uppdaterats grafiskt, med ett nytt kontrollschema och online leaderboards för dig som vill tävla mot alla andra om de bästa tiderna. Men hur känns spelet för en som aldrig har kört något av de tidigare? Häng på så ska vi se hur det ter sig!
Super Monkey Ball: Banana Blitz HD ger oss från start en massa banor vi kan leka runt i, spelet levererar åtta nivåer i huvudkampanjen, tio minispel och såklart möjligheten att få köra online med med upp till tre vänner och tävla om att få den snabbaste tider och högsta poäng.
Huvudkampanjen består av åtta olika och väldigt varierande nivåer, där varje nivå har åtta banor, en bonusbana och en bossfight. På banorna så gäller det för vår lilla apa i sin apboll att rulla ner för, hoppa över och studsa förbi alla de hinder som finns för att ta sig i mål. Men det gäller att ej trilla av, för då förlorar man ett liv och måste börja om från start. Vi får valet mellan sex stycken olika apor att välja mellan, de har alla olika stats som påverkar hur bra eller dåligt de kan klara av vissa saker på banan. Alla har olika saker de är bra på, så som att vara snabbare, hoppa bättre eller vara tyngre och kan då ej bli lika lätt avputtade av de olika elementen som man möter på. Men samtidigt så blir de då sämre på något annat, så jag rekommenderar att man testar på dem alla och ser vem som passar ens spelstil bäst.
Banorna är som sagt väldigt varierande och skiljer sig ganska mycket åt så att det ej känns som man bara nöter på samma grej om och om igen. Här finns varierad design och svårigheter som märks av mer och mer ju längre in i spelet du kommer. Vi börjar med ganska enkla banor i början på varje nivå, bara för att lära oss om de nya utmaningarna som komma skall. Som exempelvis när vi ska börja nivå tre vilket är en isnivå där våra små apor lätt halkar runt på det kalla och hala underlaget. Alla nivåer har sina svårigheter att överkomma och man får helt enkelt ta sin tid och lära sig de olika nivåerna för att kunna klara av dem på bästa möjliga sätt (utan att slänga handkontrollen i väggen av frustration för att man åkte av eller råkade hoppa av banan precis vid målet).
Bossarna är också varierande, men de har alla en svaghet som är tydligt markerad. T.ex. första bossen är en enorm fågel som har en stor blinkande bubbla på toppen av huvudet. Man måste bara vänta på att den ska göra sina attacker och när den blir uttröttad så sänker den ned huvudet och då så hoppar man på bubblan, bara att upprepa detta tills dess hälsomätare har tagit slut. Bossarna är ett trevligt avbräck från att rulla fram mellan hinder och dylikt och det känns som man får ett ordentligt avslut på banorna istället för att bara gå direkt över till nästa nivå.
Eftersom vi spelar som en apa så samlar man såklart också på sig en massa bananer, när du har samlat på dig 20 stycken så får du ett extraliv (vilket kommer att behövas). Du kan såklart bara rulla igenom banorna så snabbt du kan utan att plocka på dig några bananer, men du kommer snart inse hur värdefulla de extraliven kunde varit.
Grafiskt sett så tycker jag att Banana Blitz HD ser bra ut och är ganska sött, samt att vi får så många varierade miljöer att köra i vilket är ett stort plus i kanten. Musiken är lika så väldigt varierande och ganska peppig, väldigt passande för spel-typen. Något som jag dock tröttnade ganska snabbt på var apornas skrikande så fort de hoppade, blev ganska jobbigt och tjatigt att höra på efter en stund.
Om vi ska kolla på hur man kör själva spelet så är det ganska enkelt sett till kontrollschemat, du styr din lilla apa med vänster thumbstick och du hoppar med X-knappen (beroende på plattform såklart). Det hela börjar ganska så försiktigt med banor som du egentligen bara kan rulla igenom utan att hoppa eller göra något annat. Senare så kommer det fiender som försöker blåsa av dig, rörliga plattformar, ruggigt hal is eller pålar i marken som kan skjuter iväg dig över kanten.
Banana Blitz HD är inte för dig som har låg tolerans eller tålamod, vilket tyvärr jag faller under.
Tyvärr så går spelet snabbt från att vara kul att köra till rent utav frustrerande. Först så kan man lätt leka sig genom banorna till allt bara bli en frustrerande och oförlåtlig kavalkad av apan flygandes av banan mot sin död. Allt var kul, frid och fröjd och jag trodde att jag skulle ha kul hela spelet igenom. Därför påpekade jag förut att bossarna är ett skönt break från resten av det upplägg vi får ta del av, så man helt enkelt får göra något annat.
Något som också stör och förstör upplevelsen är kameran, vilket du inte har någon kontroll över alls. Kameran pekar oftast mer eller mindre där du rör dig mot, d.v.s. om du ej försöker backa upp från någonting eller hoppar runt på plattformar så kommer frustrationen snabbt fram över hur usel den är. Samt att jag får huvudvärk av att se den vobblande världen runt apans boll. De första timmarna jag körde i spelet gick an, men ju längre jag körde desto mindre kunde jag ta den vobblande kameran. Kameraförandet skulle jag önska att man kunde, precis som i vilket annat spel som helst, fått styra med höger thumbstick. En så enkel sak som detta hade fått bort ett irritationsmoment som drar ner spelet ganska mycket i mina ögon.
Super Monkey Ball: Banana Blitz HD är ett intressant spel och kommer säkert gillas av många, för mig så var kameraförningen en av de faktorer som gör att jag fick sluta spela efter ett tag. Spelet är sött och så, de har stor variation på bandesignen vilket är ett stort plus. Samt att bossfighterna är ett uppskattat break från vanliga banorna. Men för mig så kommer det inte bli så mycket mer spelande då jag ej klarar av kameraförandet och frustrationen som uppstår på grund av den. Inte ett spel för mig, men du kanske kommer uppskatta det mer än vad jag gjorde.
Denna recension baseras på Playstation 4 versionen.
Spelet finns även till Xbox One, Nintendo Switch och snart PC.
Super Monkey Ball: Banana Blitz HD. Lägsta pris 349 kronor enligt Prisjakt.nu 2019-10-29.
Recensionsex tillhandahållet av SEGA.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.