Hem RecensionerSpelrecensioner Do Not Feed The Monkeys

Do Not Feed The Monkeys

av Jesper Gustavsson

Do Not Feed The Monkeys. Anslaget till spelet ges redan i titeln. Med Switch konsolen i dina händer befinner du dig snart mitt i en realistisk satir, där den dagliga kampen om resurser varvas med underfundig humor.
Du får peka och klicka, men kom ihåg: mata inte aporna!


En dag vaknar du upp av att du får ett mail på din dator. Du har blivit antagen att arbeta för The Primate Investigation Club som säger sig undersöka beteenden på apor i burar. Ditt jobb blir att genom övervakningskameror hålla koll på ett antal primater och deras vardag. Så fort du godkänner jobbet installeras ett program på din dator som kallas MonkeyVision. När du öppnar appen så märker du snabbt att allt inte stämmer överens med klubbens beskrivning av ditt jobb. Så fort du kollar in i övervakningskamerorna märker du att det inte är apor som du ska hålla koll på, utan helt vanliga människor med olika bakgrund och yrken. Kanske har den här klubben en mörkare sida de inte vill visa för dig?

Do Not Feed The Monkeys bjuder på underhållande satir och skämt, blandat med seriösa och allvarliga vardagsproblem. Spelet är välskrivet och balanserar humor med allvar på ett fint sätt.

Det första du får reda på av klubben är de krav du måste uppnå för att få behålla jobbet. När du börjar ditt arbete har du tillgång till fyra “burar” man ska övervaka. För att kunna undersöka fler burar krävs det att du betalar 50 spänn till klubben. Var femte dag håller klubben en kontroll över hur många “burar” du kan se. För att få stanna kvar och befordras på jobbet krävs att du har ett visst antal “burar” tillgängliga efter en viss tid. Samtidigt som jobbet kräver pengar av dig står du även i skuld till hyresvärden. Om du inte betalar henne när hon kommer och kollar till dig så blir du så småningom vräkt och tvingas flytta därifrån. Eftersom du bor ensam blir ditt liv en ändlös ekonomisk kamp, samtidigt som du måste hålla din hälsa i schack.

Det är här resurshanterandet kommer in. För att ta dig vidare i spelet krävs att du håller koll på din ekonomi. Det finns flera sätt att tjäna pengar på. Ett av sätten är att du klarar av de uppdrag du får av klubben. För att lösa dessa uppdrag krävs att du övervakar de “burar” som står avsedda i mailen. Du klickar på en gul text som poppar upp i deras konversationer och kikar runt på objekt som finns på platsen. När du gör detta antecknas nyckelord i ditt anteckningsblock som du sedan kan använda för att hitta nya nyckelord, genom att söka runt på nätet tills du slutligen kan koppla ihop alla ord för att lista ut vad det är klubben söker.

Om du svarar rätt på mailen kan du tjäna en rejäl summa pengar, men det är inte det enda sättet att tjäna pengar på. Det andra sättet är att ta dig an jobbförfrågningar som folk i staden skickar till dig. Dessa tar tid att utföra och kräver olika erfarenheter av dig. Hur lång tid det tar och vilka erfarenheter de kräver varierar från jobb till jobb. De jobb som tar längst tid och kräver mest erfarenheter ger i regel bäst betalt.

Pengar är dock inte den enda resursen du måste hantera i spelet. Som jag nämnde tidigare är det även viktigt att hålla hälsan i schack. För att göra detta krävs det att du sover och äter regelbundet. Du har tre mätare att hålla koll på. En sömnmätare, en hungermätare och en hälsomätare. För att hålla sömnmätaren fylld måste du sova regelbundet i din säng eller dricka kaffe. Med kaffe kan du hålla dig uppe längre och undersöka “burarna” mer. Kaffet tar dock en del på din hälsomätare, så det gäller att använda det sparsamt. Hungermätaren bygger du upp genom att äta mat.

I bland är det rea på olika produkter

Det finns två typer av mat i spelet. Hälsosam mat och skräpmat. Hälsosam mat, såsom yoghurt och frukt, kräver att du åker till affären och handlar, vilket tar tid från dig. Skräpmat å andra sidan kommer med hemleverans, vilket betyder att du kan hålla hålla koll på övervakningskameror under tiden du väntar. Det finns nackdelar och fördelar med båda typer av mat. Skräpmat mättar mer, men tar på din hälsomätare, medan hälsosam mat är mindre mättsam, men fyller på hälsomätaren. Om du vill leva på enbart hälsosam mat kommer det därför kosta mer; eftersom du behöver äta betydligt oftare för att hålla hungermätaren uppe.

Sammanfattningsvis finns, precis som i verkliga livet, en hel del resurser att hålla koll på i Do Not Feed The Monkeys, vilket gör att det till en början blir svårt att komma in i spelet. Det finns inga tutorials kring hur till exempel hungermätaren och sömnmätaren fungerar, så det gäller att snappa upp dessa lärdomar på egen hand, vilket kan vara svårt då spelet har så mycket att ta hänsyn till vid alla givna tillfällen. All cred till spelet i hur det simulerar stressen i att leva ensam med ett jobb som betalar dåligt. Realismen är slående.

Något som är värt att ta upp lite snabbt är hur kontrollerna fungerar i Switch-versionen. Du använder dig av den vänstra styrspaken på samma sätt som du använder en mus till den här typen av spel på PC. Det är inte lika smidigt som med mus, men det är inte något som stör spelupplevelsen i min mening. 

En sak som inte är särskilt realistisk är dock den grafiska stilen. Spelet tar sig an en slags pixelgrafik i tredimensionella utrymmen, vilket får det att känna sig hemma bland point and click-klassiker som Monkey Island och det lite nyare Thimbleweed Park. Artstylen känns helt rätt för den här typen av spel och något som jag tycker just Do Not Feed The Monkeys utnyttjar till sin fördel.

Ett oväntat besök…

När det kommer till musik så har det här spelet ingen, i alla fall inte på traditionellt vis. Spelet har ett fokus på ljudeffekter istället, vilket får det att kännas som om du är på plats i huvudkaraktärens lägenhet. Helt plötsligt kan det knacka på din dörr för att dina grannar ber dig om något eller så hör du plötsligt ett pip i din dator när en av dina “primater” har för sig något i sin “bur”. Jag tycker själv att bristen på musik är passande till den här typen av spel och något det hanterar bra.

Något som jag tycker är mindre bra är hur spelet slutar. Utan att spoila för mycket finns det flera olika slut på Do Not Feed The Monkeys beroende på vilka handlingar du gör. Under min tid med spelet låste jag upp två av de här sluten och inget utav dem kändes som att de hade bra uppbyggnad. En av gångerna blev jag rent av förvånad att jag hade nått slutet, eftersom spelet inte gav någon förvarning om det. Överlag kändes det som att utvecklarna kunde gjort mer för att bygga upp de olika sluten så att de blir mer fullvärdiga.

Allt som allt är Do Not Feed The Monkeys ett värdigt point and click-spel som jag rekommenderar till alla som gillar klassikerna från 80- och 90-talet och vill få en ny upplevelse. Dock kunde berättelsen haft bättre avslut och kunde ha varit mer förklarande för en bättre upplevelse.


Specifikation

Denna recension baseras på Nintendo Switch versionen.
Spelet finns även till PC.

Do Not Feed The Monkeys. Lägsta pris ca 120 kronor enligt nintendo.com 2020-06-22.

Recensionsex tillhandahållet av Alawar.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.

En stor mängd av spel- och produktrecensioner görs på Nördlivriggen som agerar testdator/testbädd.

Du kanske också gillar

Lämna en kommentar