Hem RecensionerSpelrecensioner Destiny 2: Shadowkeep

Destiny 2: Shadowkeep

av Peter Tjernström

Destiny 2 är ett spel som många (mig själv inkluderad) prövade vid release. Vid release kändes det som att någonting saknades dock. Jag fann mig själv ofta i ”The Tower” hoppandes omkring bara för att spendera min tid. Efter två expansioner och annan DLC kommer jag tillbaka för att ta en titt på hur spelet har ändrats och se om att hoppa runt i ett torn fortfarande är lika underhållande.


Med allt som hänt mellan Bungie och Activision när det kommer till Destiny 2 får man förvänta sig stora förändringar till spelet. Detta är något som Bungie verkar anse som en bra sak dock. Med separationen från Activision har stora ändringar till spelet skett. När jag kommer in i världen på min gamla goda karaktär kan jag direkt se skillnader på spelet. All min rustning har nu stats som inte tidigare funnits och detta system som är lite mer avancerat gör också så att du som spelare lättare kan välja vad du vill att din karaktär ska vara bra på. Spelet har dock fortfarande kvar sin ”power” stat på all utrustning som bestämmer ens totala kraftnivå.

Att komma till månen i Shadowkeep expansionen var en riktigt häftig syn. Man släpps in mitt i striden och börjar direkt slåss mot dessa ”Nightmares” som är huvudfienden igenom expansionen. Destiny 2 har jag alltid setts som ett MMO spel och detta känns verkligen i Shadowkeep. Mycket av uppdragen du får handlar om att döda olika bossar på månen och mycket av dessa uppdrag känns lite som de är tillagda för att fylla ut historien. Nu är Destinys gameplay så pass bra att jag inte ser något fel med detta, men man märker att de uppdragen är ifyllnad. Utöver detta läggs också ett nytt system kallat ”artifacts” in i spelet. Dessa items kan man levla upp och då får man olika ”Perks” av dessa som man kan välja mellan. Detta är ett system som fanns i det första Destiny spelet som nu gör en återkomst fast helt omgjord. Shadowkeep ändrar mycket av Destinys nuvarande system, men inte mycket annat. Det rör inte den vanliga gameplay loopen eller uppgraderar något grafiskt egentligen. Det är bara en bra uppdatering som förbättrar system som innan känts lite föråldrade.

Jag tror att det jag har upplevt när jag spelat igenom Shadowkeep expansionen är mycket bra dock. De ändringar som Bungie har gjort gör spelet mer ”streamlined” och gör det lättare för nya spelare att komma in i spelet och nå högre nivåer snabbare. En av dessa stora ändringar är borttagandet av levels. Det är endast din ”power” stat som visar hur stark du är i spelet nu vilket jag anser är en bra ändring. Att skaffa bättre utrustning med högre ”power” är något som man kan göra väldigt lätt. Det också så att spelare inte behöver ta sig igenom huvudberättelsen. Man kan bara döda bossar för att få utrustning och det är ett helt okej sätt att bli starkare.

Jag tror på ändringarna som kommit till Destiny 2 i samband med flytten från Activision och Bungie har utvecklat detta på ett bra sätt som gör Destiny 2 mer anpassat för spelaren och allt känns helt enkelt lättare. Jag rekommenderar inte denna expansion till den nya spelaren, utan köp bara när du spelat dig igenom originalspelet som nu är gratis på Steam.


Specifikation

Denna recension baseras på PC versionen.
Expansionen finns även till Xbox One och Playstation 4.

Destiny 2: Shadowkeep. Lägsta pris 379 kronor enligt Steam.com 2019-10-14.

Recensionsex tillhandahållet av Bungie.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.

Du kanske också gillar

Lämna en kommentar