Hem RecensionerSpelrecensioner Dandara: Trials of Fear Edition

Dandara: Trials of Fear Edition

av Jesper Gustavsson

Du befinner dig ett samhälle präglat av förtryck vid randen av kollaps där du, Dandara, bär det tunga ansvaret att återställa den balans som en gång var.


Dandara: Trials of Fear Edition är en nyutgåva av det spel som släpptes 2018. Du tar kontroll över hjältinnan Dandara i ett metroidvania som står ut en del från mängden. Dandara kan nämligen inte hoppa eller gå på det traditionella sättet. Istället måste du använda en laserpekare för att skjuta dig själv mot vitmarkerade områden. Spelets annorlunda mekanik gör att det kan bli svårt att komma in i det till en början. Jag skulle säga att det blir lite som ett rytmspel, eftersom du konstant måste röra dig i ett särskilt tempo för att undvika dina fienders attacker och själv skjuta ner dem med din egen laser. Det här spelet påminner bitvis om Souls-serien. När du dör förlorar du nämligen alla dina resurser och hamnar vid den senaste flaggan som du hittat.

Dandara är ett utmanande spel som kräver mycket tålamod, särskilt i de nya områdena som du kan utforska i Trials of Fear Edition. Nytt i den här versionen är en parallell värld kallad för “Hidden Realms” som du kan utforska. Här finns det bland annat två nya bossar och en del utmaningar som väntar på dig. En av de bossar du kan möta här ger dig även ett hemligt slut som ger mycket bättre kontext till vad som händer efter man klarat ut spelet.

När vi ändå är inne på spelets story: Som jag nämnde i inledningen tar du kontroll över Dandara, en hjältinna med speciella krafter som är världens sista hopp, mot det förtryck som den Eldariska armén har utsatt världen för. I grund och botten är spelet minimalt när det kommer till story och karaktärsinteraktioner. Det var en av de största anmärkningarna vi gav spelet här på Nördliv när vi recenserade Xbox One Versionen i slutet på 2019. I Trials of Fear Edition har dock utvecklarna tagit till sig denna kritik och lagt till mer beskrivningar runt om i världen vi rör oss i och förklaringar till varför världen är som den är. Det är kanske inte något som medeltalet spelare lägger stor vikt vid, men för dig som är extra intresserad av spelets lore blir det ett plus i kanten.

Dandaras största fokus ligger på utforskande som i de flesta metroidvanias. Du har en sammankopplad värld på en karta som du navigerar dig i. En svaghet som Dandara har är dock bristen på direktiv. Ungefär halvvägs in i spelet kommer det kräva av dig att du tar dig tillbaka till ett område som ligger högst upp på kartan för att besegra en boss, som ger dig förmågan att ta dig längre in. Men det räcker inte, eftersom du, för att komma till toppen, först måste gå längst ner på kartan för att aktivera en lägerplats, som du måste teleportera dig till. Spelet ger generellt oklara instruktioner om vart du ska och hur du kan ta dig dit. Detta är ett problem som både präglar originalutgåvan och Trials of Fear Edition.

Nytt till bland annat Switch-versionen av Trials of Fear Edition är touch-kontroller. De fungerar bra när man ska skjuta på fiender, men när man ska förflytta Dandara blir det problematiskt. Du måste dra med fingret dit du vill förflytta dig och problemet blir då att spelet registrerar det som om du vill skjuta istället. Dessa kontroller blir därför nästan ospelbara i spelets mer krävande sektioner. Nytt för PC-versionen av nyutgåvan är att man kan använda tangentbord och mus som kontroll. Eftersom denna recension är baserad på Switch-versionen har jag inte kunnat testa detta.

En annan nyhet till denna utgåva är nya musikstycken, vilket spelet får ett plus i kanten för. Spelet har musik som varierar beroende på vilket område som du befinner dig i och musiken känns rätt placerad och välkomponerad, även i de nya områdena.

En annan aspekt som är värd att kommentera är spelets pixelgrafik. Den är stilren och passar väl in i den genre som spelet tillhör. Den får spelet att kännas som det kom ut på 90-talet, på det bra sättet alltså.

Sammanfattningsvis är Dandara: Trials of Fear Edition något för dig som gillar 90-talets Metroidvaniaspel, men ändå söker efter något nytt och innovativt. Det nya innehållet ger dig som är ute efter en större utmaning och mer story något att bita i. Det största problemet som präglade spelet redan vid första release som ännu hänger i idag är bristen på direktiv, vilket ibland kan bli irriterande.


Specifikation

Denna recension baseras på Nintendo Switch versionen.

Spelet finns även till Xbox One, PC, MacOS, Linux, iOS och Android.

Dandara: Trials of Fear Edition. Lägsta pris ca 150 kronor enligt nintendo.co.uk 2020-03-29.

Recensionsex tillhandahållet av Raw Fury.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.

En stor mängd av spel- och produktrecensioner görs på Nördlivriggen som agerar testdator/testbädd.

Du kanske också gillar

Lämna en kommentar