Hem RecensionerSpelrecensionerPC Biomutant

Biomutant

av Danny Larsen

I en postapokalyptisk värld där muterade djur är det som finns kvar… Det är premissen. Mänskligheten har av mystiska skäl försvunnit. Din roll är att rädda världsträdet som håller dem vid liv och ta kål på de världsätare som hotar att förstöra allt som du känner till. Det här är Biomutant.


Världen som vi känner till har gått under och människor finns inte längre kvar. Du intar rollen som ett muterat djur som får axla ansvaret att rädda världsträdet från fyra supermuterande monster som kallas världsätare. Samtidigt måste man försöka att få de olika stammarna av muterade djur att hitta ett sätt att leva tillsammans i fred. Om det sker genom övertalning eller om dina vapen och krafter sköter snacket, det styr du.

Spelet inleds med en ganska ordentlig karaktärsskapare där du får massvis av valmöjligheter i hur du ska se ut, vilken klass du vill ha och vilka styrkor du vill fokusera på. I mitt fall blev det en grön stark individ, med fokusering på handvapen. Valen du gör ger dig olika fördelar och spelstilar. Det finns så många val man kan ta i spelet som kommer att påverka din resa.

Ett av många val i skapandet av din karaktär.

Spelet har Light och Dark-val du kommer att göra under spelets gång. Dessa handlar till stor del om du vill spela som en skitstövel eller vara en hjälte för folket. Mekaniken känns igen väldigt mycket från spel som t.ex. KotOR eller Mass Effect. Beroende på hur du väljer att köra kommer det ge dig olika val av förmågor du kan välja att låsa upp. För du har såklart förmågor som du kan låsa upp, dessa varierar från att skjuta dig snabbt fram mot fienderna och bedöva dem till att sätta eld på marken du springer på. Alla dessa kommer att ge dig i strider mot större och tuffare fiender en fördel som man ibland kommer att uppskatta.

Under spelets gång kommer man att stöta på en grupp av udda individer som alla behöver din hjälp med att fixa, hitta eller döda något (som t.ex. världsätarna). Dessa karaktärer kommer ha en stor del med historien att göra och vara en del av de huvuduppdrag som man måste göra för att stoppa världsätarna och rädda världsträdet. Precis som i vilket RPG som helst kommer du att ha en massa olika sidouppdrag du kommer att kunna ta dig an.

En av de första sakerna man måste göra i spelet är att du måste göra ett val av två olika stammar du ska hjälpa och här börjar din resa på antingen light eller dark. Stammen Jangi vill utrota de svagaste och låta världsätarna förstöra världsträdet och Myriad vill ena folket och stoppa förstörelsen av deras värld. Det låter som ett lätt val av vilken stam man vill stödja, men det är verkligen inte så svart och vitt som det verkar.

Sen har vi spelets stora uppdrag: rädda världsträdet från världsätarna. Världsträdet har fyra enorma rötter som sträcker sig till världens fyra hörn, där finns också de världsätare som håller på att ta död på trädet. Genom spelets huvudhistoria kommer du träffa på karaktärer som kommer hjälpa dig att besegra världsätarna. Men de är inte de lättaste att ta sig an, så det gäller att vara förbered.

Stridssystemet kallas för Wung-Fu och är en blandning av handvapen (svärd, stavar eller varför inte en stor klubba) och skjutvapen. Du kan välja om du vill gå in och dunka skiten ur en fiende, snabbt rulla bort och peppra dem från avstånd genom bara att trycka på en annan knapp. Stridssystemet fungerar smidigt och man får snabbt in hur man ska ta sig an vissa fiender, sen har man sina specialförmågorna jag nämnde förut som kallas för PSI. Genom att blanda in dessa i hur du vill strida, kan man göra valet att uppgradera eller mutera din karaktär så att den antingen är starkare och använder handvapen, skjutvapen eller blir en mästare på PSI-krafter.

Stridssystemet var för mig intressant i början av spelet, men senare blev det bara att jag använde mitt handvapen och bara dunkade skiten ur fienderna. PSI och skjutvapen blev inte mycket använt då jag inte fann dem så intressanta att använda, men det kan vara för att jag valde att köra på styrka och uppgradera mitt svärd.

Vapen, kläder och din karaktär kan man uppgradera och förbättra genom att levla upp eller hitta nya delar till dina vapen. Du kan ändra om dina vapen genom ett smidigt sätt: välj vilka delar du vill använda. Dock kan en del vara låsta beroende på vilken nivå din karaktär är. De kan också ha olika förmågor som radioaktivitet, eld eller ge fördelar som ger tillbaka hälsa. Här finns en uppsjö av alternativ och man kan leka runt bäst man vill.

Uppgraderingarna av din karaktär har tre olika poäng som man kan hitta eller få under spelets gång. Exp levlar upp och ger dig poäng för att förbättra din karaktär, t.ex. hur mycket liv, styrka eller hur snabb han är. PSI-poäng använder du för att låsa upp nya förmågor som du kan använda mot dina fiender. Dessa är låsta bakom vilket val av light eller dark du väljer. Sist har vi uppgraderingspoäng som du kan använda för att låsa upp nya Wung-Fu-attacker eller ge din karaktär bättre fördelar som att ladda ditt skjutvapen 15% snabbare eller att du återfår 40% snabbare hälsa under striderna.

Spelet har en stor karta att utforska och du kommer att ta dig runt den antingen till fots, på ett riddjur, senare på en vattenskoter och såklart snabbfärd till områden där du låst upp det. Man kan hitta olika djur att rida på, men för att kunna låsa upp nya djur måste du köpa en licens. Men man får en som man kan använda ganska tidigt i spelet, så man behöver ej ta sig runt till fots hela tiden (det skulle ta en evighet i sådana fall)! På kartan kommer man så klart ha en massa pluppar med huvuduppdrag och sidouppdrag, som kan variera i mängd beroende på hur många man har hittat och valt att ta till sig. Dessa kan vara allt från att åka någonstans och leta upp en dryck, till att hitta och lösa en massa pussel. Pussel finns det många av, men i slutändan ser de bara olika ut och det är i princip samma sak. Efter ett tag är de inte de mest intressanta att göra.

Något som jag uppskattar med att det är uppdrag som ”hitta 15 lådor utsprida över världen”, är att det är pluppar som visar vart dom finns. Plupparna visar området de är i och sen får du leta runt i hus tills du hittar dem. När du hittat en dyker det upp en ny plupp där nästa låda finns. Bättre detta än att leta i oändlighet över hela kartan, speciellt då jag tycker om att få bort alla pluppar på kartan.

Ett av spelets många olika pussel.

Det som jag finner väldigt intressant är att man kan åka runt och hitta uppdrag som kan ge oss en bild om vad som har hänt och vad som lede till att världen har blivit vad den är nu. Detta ger ett lite mer djup till spelet än bara ”världen har gått under och nu finns bara ni muterade djur”.

Om vi då ska kolla på det grafiska måste jag säga att jag gillar det designval man har valt att gå på. Det är kanske inte det mest högupplösta på många ställen, men överlag ser spelet riktigt bra ut. Något som jag har märkt av är att jag haft stuttering, d.v.s. att spelet hackar till och väldigt mycket pop-in av saker och texturer till och från, vilket känns tråkigt då recensionen är baserad på Playstation 5. Världen är uppdelad i olika områden som alla har sina distinkta utseenden, detta gör att välden känns varierande och inte att man bara rör sig igenom liknande områden hela tiden. Spelet är också väldigt färggrant och varierande på alla karaktärer man kan möta på. Men ibland märker man av att man har gjort lite copy-paste när det kommer till de olika stammarnas fästen som man ska ta över. Många har samma utseende och jag tycker det är tråkigt att man inte tagit sig tid att göra dem mer olika från varandra, men man kan väl säga att de gjort dem likadana för att de hör till samma stam.

Ljudbilden är något jag tycker om, speciellt musiken som jag finner väldigt rogivande när man tar sig fram över världen. Musiken slår igång mer när man hamnar i strid och fungerar riktigt väl. Sen har vi det ambienta ljudbilden som görs riktigt väl och får världen att kännas mer levande. När det kommer till röstskådespelet är jag väldigt delad. Vi har de muterade djurens röster och här är det inget riktigt språk som används. Djuren har ett muttrande påhittat språk, som jag måste säga bara blev tråkig och irriterande att sitta och lyssna på. Tyvärr gör det ingen skillnad om man gick in i menyerna och drog ner hur mycket de skulle prata (tydligen en sak som kommer att fixas i nästkommande patch). Något som verkligen var suveränt är den berättarröst som översätter det djuren säger, det här en av de bästa sakerna med spelet. Vem som än är berättarrösten måste jag säga att han gör ett riktigt bra jobb och han lyfter verkligen spelet — till skillnad från djurens röster.

Biomutant är ett action/RPG med massa valmöjligheter gällande hur du kan ta dig an spelet. Vill du vara god så kan du, vill du se världen brinna, ja, det kan du också göra. Spelet har en stor variation på skapandet av din karaktär och man kan verkligen leka runt och det gör att återspelningsvärdet för att testa på något nytt verkligen finns där.


Specifikation

Denna recension baseras på PS4 versionen.
Spelet finns även till Xbox One och PC

Recensionsex tillhandahållet av THQ Nordic.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.

 

i samarbete med PriceRunner

Du kanske också gillar

Lämna en kommentar