Hem RecensionerSpelrecensioner Ben 10: Power Trip

Ben 10: Power Trip

av Jesper Gustavsson

Av de serier som gick på TV när jag var liten är Ben 10 en av dem jag kommer ihåg allra mest. Även om jag inte kollade lika intensivt på det som på till exempel Pokémon kommer jag ihåg att jag tyckte om serien. Jag har dock aldrig spelat något av spelen som kommit i seriens kölvatten. Nu ska det ska det bli ändring på det med Ben 10: Power Trip.


Spelet börjar med att Ben Tennyson åker iväg på en roadtrip genom Europa med sin kusin Gwen och sin farbror Max. När de når orten Strudelbek möts ni av den onda trollkarlen Hex som tar Bens alientransformationer från honom och hotar att förstöra världen med sina magiska kristaller. Ditt uppdrag blir att leta reda på kristallerna och dina aliens för att sätta stopp på hans onda planer. Det är ingen djup berättelse i det här spelet, men det behöver det inte vara i ett spel som främst riktar sig mot den yngre generationen. Med det i åtanke tycker jag ändå att den gör sitt jobb.

Spelets antagonist..

I grund och botten är Ben 10: Power Trip ett Open-World spel med en stor värld att utforska och en relativt öppen uppdragsstruktur. Genom att göra uppdrag i huvudberättelsen kommer du att hamna i mystiska dimensioner, så kallade void rifts, där du hittar dina försvunna aliens och lär dig att hantera dess förmågor. Till exempel har vi Heatblast som kan dubbelhoppa och spruta eld, Four Arms som kan slå ned väggar och XLR8 som kan springa snabbt och glida runt på relingar a lá Sonic the Hedgehog. Alla aliens har unika förmågor som du kan använda för att utforska den öppna världen och klara av uppdrag. Världen i sig känns dock ganska tom, förutom i städerna. Förutom att samla mynt och döda fiender finns det inte mycket att göra. När du klarar vissa uppdrag i berättelsen låser du upp sidouppdrag. Dessa blir dessvärre repetitiva snabbt, eftersom de inte har någon intressant berättelse att följa och alla ger samma belöning – pengar som du kan använda för att köpa stat-boosts och kartor över närområdet.

En bugg jag stötte på i spelet var att jag förlorade aliens när jag startade upp spelet efter att ha tagit en paus. Eftersom jag redan hade gjort uppdragen för att låsa upp de aliens jag hade förlorat var jag fast och kunde inte ta mig vidare, vilket betydde att jag behövde börja om från början. Detta hände mig vid två tillfällen och var mycket frustrerande. Jag vet inte om det här enbart gäller för PC-versionen, men det är förmodligen något som enkelt kan fixat med en patch.

Ett smakprov av striderna…

När det kommer till gameplay är spelet simpelt. Jag spelade med tangentbord och mus och det fungerade bra. För att starta konversationer och interagera med objekt i världen använde jag E-knappen. När jag skulle slåss mot fiender använde jag musknapparna, vänsterklick för svag attack och högerklick för stark och för att använda en aliens specialförmåga använde jag antingen Q- eller E-knappen. Specialförmågorna kan till exempel vara att spruta eld för att bränna upp lådor eller att springa snabbt. Du kan även använda R-knappen som Ben, för att ta fram en sparkcykel för att snabbare ta dig fram. Kontrollerna kändes tajta och responsiva. Dock tyckte jag att striderna kunde bli monotona efter ett tag. Oavsett vilken alien du är, applicerar du samma strategi i strid, nämligen slå på musknapparna tills fienden dör. Det finns knappt någon utmaning i striderna, vilket för mig gjorde att spelet snabbt började kännas långtråkigt. Det beror säkert på att spelet är riktat till en yngre publik med mindre erfarenhet av actionspel och därför tror jag att det finns de som kommer tycka om striderna mer än vad jag gör.

Det grafiska har jag tyvärr inte mycket positivt att säga om. Världen ser ut att vara gjord av lera och karaktärsmodellerna likaså. Trots att jag har högsta grafikinställningarna på PC ser områdena lågupplösta ut i jämförelse med karaktärerna. När en karaktär pratar i en konversation stämmer läppsynken inte in alls på vad som sägs. Ofta pratar karaktären några sekunder innan läppanimationen spelas, vilket tar mig ut ur upplevelsen även om röstskådespelarna är helt okej.  I andra konversationen rör sig inte läpparna alls vilket har lite av samma effekt, eftersom karaktärsmodellerna i sig är så pass stela. Utseendet av spelet gör även att jag tappar utforskarlusten, som är en viktig del i ett Open-World spel.

Grafiken är… ja, den är vad den är helt enkelt

Ljudkvaliteten i spelet är spridd. När det gäller musiken passar den in i Ben 10-universumet. Ljudeffekterna är en annan femma. När du slår fiender kommer ett oorganiskt ljud, som är samma för alla aliens, oavsett om du slår med stora knytnävar eller sprutar eld. Detta är ännu en immersionsbrytande aspekt som tar mig ur spelet och som utvecklarna hade kunnat åtgärda genom att lägga in olika ljud beroende på vilka attacker du gör.

Sammanfattningsvis är Ben 10: Power Trip nödvändigtvis inte ett dåligt spel. Det har en del aspekter som jag tror många kan uppskatta, särskilt om du är ett fan av serien och tillhör den yngre generationen. På grund av simpliciteten och grafiken har jag svårt att rekommendera det till någon som är över 12 år.


Specifikation

Denna recension baseras på PC versionen.
Spelet finns även till Xbox One, Playstation 4 och Nintendo Switch

Ben 10: Power Trip. Lägsta pris 338 kronor enligt Prisjakt.nu 2020-11-11.

Recensionsex tillhandahållet av Bandai Namco.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.

En stor mängd av spel- och produktrecensioner görs på Nördlivriggen som agerar testdator/testbädd.

Du kanske också gillar

Lämna en kommentar