Hem RecensionerSpelrecensioner Animal Crossing: New Horizons

Animal Crossing: New Horizons

av Fredrik Olsson

Du må blistrandsatt” på en öde ö, men trots det är det utforskande, nya bekantskaper och ett evigt samlande som väntar dig. Ja, det nya Animal Crossing: New Horizons låter dig undersöka ön du befinner dig på, lika mycket som ditt tvångsmässiga samlande – allt försatt i ett av de mest avslappnat lummiga miljöer som skådats på Nintendo Switch! Så köp en flygbiljett och res med till en ö i fablernas tecken!


Ju fort du träder iland på den grönskande ön, så kan du inte annat än andas ut. Luften är ren, träden gror snabbt och till och med ogräs kan komma till användning. Men när sedan en tvättbjörn trär fram och hippt som happt ”lånar” dig en stor summa pengar – ja då drar mina (redan cyniska) varningsklockor igång. Men tack och lov är det falskt alarm, för i denna värld är alla hutlöst snälla.

I den sorglösa tillvaron som är Animal Crossing, så är det upp till dig att skapa en fin liten gemenskap med djurvänner, samt att skapa en drömmarnas ö genom trädgårdsarbete, husbygge och bolån. Det pittoreska spelet låter dig även skapa en egen karaktär, och sedan slå upp ett enkelt tält – vilket blir startskottet för vad som kommer bli en tillbakalutad (paradoxalt nog) kapplöpning i att uppgradera ditt hem till det mest idylliska någonsin, samt få din ö att växa i storlek. I alla fall sett till grannar, butiker och besökare…

Här är det tålamod och avspändhet som gäller, spelet i löper på i realtid, och därför verkligen låter dig uppleva livets stilla gång. Ja, som ni märker så är detta ett spel som verkligen lutar in i sin egen bekvämlighet, och gillar du inte att behöva vänta på att komma någonvart, ja då är detta verkligen inget för dig. Men om du däremot gillar att någon gång om dagen poppa in i spelet för att gro lite träd, ta en tripp till en grannö för att plocka mer järn, eller bara bygga möbler för ditt hus, ja då lär detta vara något för dig.

Allt börjar med en något gniden tvättbjörn…

För från det enkla tält du börjar med, så går det inte allt för lång tid, innan du med hjälp av gamle Tom Nook (den snälle tvättbjörnen) och hans små vänner Tommy och Timmy, har ett fint hus med härligt personliga tapeter och dekorationer. Du uppgraderar den lokala affären, skaffar ett museum där du kan visa upp många av de fossil, insekter eller fiskar du får tag på – och tar dig an både det ena och andra, för att få tiden att gå. Du bjuder in nya innevånare, får presenter, besöker andra vänners öar och hela tiden med målet om att varje dag hitta något nytt.

Dessvärre är det också här som spelet tappar mycket, för även om realtidstänket är uppfriskande återhållsamt, så är det också något som gör att du oundvikligen lägger spelet åt sidan förr eller senare, bara för att det tar ut sin rätt. Visst är det en fin tanke att du inte ska behöva spela tio timmar i sträck, eller att du faktiskt måste vänta till nästa dag för att få en bro, ett hus eller ett nytt tak att bli klart. Men för ett spel som kostar 600 kronor, så kan jag ändå tycka att utvecklarna fegat ut lite, och snarare skulle ha sneglat mot Stardew Valley, eller andra co-op spel – där man ändå kan komma vidare om alla i spelomgången vilar. I nuläget så är det ändå ett faktum att spelet förr eller senare tvingar dig att lägga det åt sidan; för även om du egentligen alltid kan jaga nån fjäril eller fiska upp nån abborre, så blir det oerhört tråkigt väldigt snabbt när dagens Nook Miles (en slags valuta du tjänar genom att utföra saker) antingen har nåtts eller är för långt bort att nå. Visst kan du se om de resurser (träd, sten, järn etc.) du har räcker till att bygga någon schysst ny möbel för ditt söta hus, men även där blir det att man snarare sparar för att huset har ett begränsat antal rum (i alla fall initialt) – plus att sakerna i praktiken inte gör något annat än att de ser fina ut. Ja, just faktumet att merparten av prylar enbart agerar dekorationer, utan någon påverkan på ditt spelande, gör att jag även tappar sugen att tillverka de – då det känns onödigt helt enkelt…

Vänd inte ryggen mot Timmy! FÖR DÅ BITER HAN DIG I SKINKAN! (Kanske…)

Nåväl, spelet uppmuntrar dig även att besöka dina vänner på Switch, men ger samtidigt väldigt dåliga verktyg för att på ett enkelt sätt kontakta de. Visst kan du använda Nintendos app, men ärligt talat är den värdelös, och röstchatt funkar bara när personer i fråga befinner sig på en ö tillsammans. Ju fort nån lämnar ön, då bryts röstchatten, och vips får man istället ge sig ut på Twitter, Instagram eller Messenger (eller nåt annat) för att prata vidare. Nåja, tack och lov kan man skippa appen, så på det sättet kan ändå inte spelet skyllas på den dåliga appen – utan Nintendo istället. Jag hade dock gärna sett att det var lätt att få in de vänner du har på Nintendo Switch – då spelet tyvärr har en egen vänlista, och att det inte går att få in Switch kompisar. Varför? För att Nintendo kanske vill krångla till det… jag vet ärligt talat inte varför de inte underlättar spelandet mellan redan befintliga vänner.

Men tillbaka till det grönlummiga spelet – och låt oss sammanfatta dess styrkor och svagheter…

Animal Crossing är en överlag välproducerad söthets simulator, där även ytliga dekorationer och husbygge kommer in i bilden. Det kanske låter ironiskt, men det har definitivt en charm, som är svårt att undvika – även om spelet (ärligt talat) är ett mer utvecklat ’idle-game’. Varje dag bjuder på en nyhet – och om du dagen innan startade ett bygge av något slag så är chansen stor att du får tillgång till ett nytt hus och därmed en ny granne eller butik. Det är makligt, men skapar samtidigt den där känslan av att man ändå vill ta en titt varje dag.

Hittar du fossiler, insekter eller fiskar – så kan du lämna in de på museet. Sedan kan du ta en liten ”tour” och beskåda allt! Mysigt!

Sett till svagheter är även det tempot – och realtidsupplägget i sig, som innebär att startsträckan inte bara är långsam, men att man i realtid får räkna med en veckas konstant samlande och säljande av fjärilar, insekter och annat för att komma in i spelets mer köttiga innehåll. D.v.s. säljandet av ”turnips” som kan generera dundermycket med stålar (om du säljer på rätt dag), eller för den delen mer unika besök som kan poppa upp slumpmässigt. Under denna tid, så har jag full förståelse att vissa spelare rentav kan känna sig lurade – och gett upp redan. För om du dessutom inte skyndar (i den mån man kan skynda i detta spel) så kan husbyggena och de nya bekantskaperna vänta ytterligare ett par dagar (eller veckor). Det blir helt enkelt till slut ett ’grind’ av samlande och försäljning, som leder till… ja, ytliga dekorationer som egentligen inte tillför mer än en vacker yta på vad som annars kunde varit en bättre upplevelse.

Avsluta på topp!

Men, trots min kanske till synes negativa ton här ovan, så kan jag inte annat än berömma spelet för att hela tiden (om än i makligt tempo) förse dig med nya prylar i affären, en och annan besökare på din ö, och husbyggen och positivitet i allmänhet. Ja, framförallt är det den härligt glättiga attityden hos dina öbor som får dig att dra på smilbanden – och ännu gladare blir de om du överraskar de med en present.

Livet må gå långsamt, och ibland är det monotont sett till aktiviteter – men nog är det ett spel att slänga ett getöga på då och då. Och gillar just du dessa typer av avslappnade spel, och tanken om att skapa ditt eget narrativ, ja då är detta något för dig.


Specifikation

Animal Crossing: New Horizons. Lägsta pris för 599 kronor enligt Prisjakt.nu 2020-04-24.

Spelet finns enbart på Nintendo Switch.

 

En stor mängd av spel- och produktrecensioner görs på Nördlivriggen som agerar testdator/testbädd.

Du kanske också gillar

Lämna en kommentar