Handkontroller är en sak som många konsol- eller PC-spelare har vissa krav på. Hur känns den att hålla i, hur bra känns knapparna och har den några extra funktioner som kan hjälpa oss? Detta är några av de saker som vi ska kolla på när vi tar oss an Turtle Beach REACT-R Wired-handkontrollen.
Turtle Beach har en tidigare handkontroll ute på marknaden och det här är deras senaste tillskott. Vi på Nördliv har inte haft tillfälle att testa deras tidigare handkontroll, därför var vi väldigt nyfikna på vad den hade att erbjuda när den damp ner i brevlådan. Handkontrollen kan användas till Xbox One, Series X och S, samt till PC.
Varianten vi fick till oss kom i ett helsvart utseende, men den finns även i vit/lila utförande. Medföljande är en 2,5 meter lång USB-C-kabel för att kunna koppla in handkontrollen till din Xbox eller PC (skulle gärna se en framtida trådlös version av handkontrollen).
En sak som man snabbt märker av när man plockar fram handkontrollen från dess ask är hur lik den är en vanlig Xbox handkontroll. Passformen är densamma, så den kommer ligga lika bra i handen som en Xbox-kontroll. Viktmässigt är den lättare än Xbox, men det är en smaksak om man gillar lite mer tyngd i handen när man sitter och spelar eller ej. Knapparna känns likadana i sin nedtryckning, så även här får man samma känsla som en vanlig Xbox-kontroll.
Något som märks av är att man har lagt till lite fler mönstrade texturer på handkontrollen. Xbox kontroll har mönstrade texturer på baksidan av greppen (där man håller i den), medan REACT-R har både på baksidan och framsidan. Detta gör att man får ett ännu bättre grepp så att den inte glider ur näven. Man har även mer mönstrande och bredare axelknappar än Xbox vilken gör att fingrarna ligger kvar lättare.
Men det som sticker ut mest är att det finns två paddlar på baksidan och tre knappar ovanför Xbox-knappen på framsidan. De tre knapparna är till för superhörsel i spelen, funktionsknapp för spel och chattvolym samt mappning av paddlarna och sist så har vi en mute-knapp.
De två paddlarna går att använda som snabbknappar om man t.ex. skjuter för fullt i senaste Saints Row-spelet och behöver ladda om, då kan man bara trycka på den paddeln som man har mappat om för X knappen och du laddar nu om utan att flytta fingrarna på ovansidan. Det är skönt att kunna ha vilken knapp som helst mappad till en av paddlarna, även fast jag kan använda den vanliga knappen finns det en enkelhet att bara kunna använda en paddel på baksidan utan att lyfta eller ändra vad jag trycker på. Enkelt om man kör bilspel och lägger växla upp eller ner på paddlarna och låssas att man kör en bil som faktiskt har dessa paddlar, samt fokuserar på körande istället för att kolla ner för att se vilken knapp man växlar med vanligtvis.
Man mappar om direkt på handkontrollen, inte i någon programvara som kan laddas ner. Det finns en programvara, men den är endast till för att uppgradera drivrutinerna i handkontrollen. För att mappa en knapp till en av paddlarna på baksidan trycker man först två gånger på funktionsknappen, trycker på vilken paddel man vill använd och sist på vilken knapp man vill ha där. Man kan mappa om precis närsomhelst medan man spelar, allt beroende på vad man spelar för något.
Funktionsknappen används också för att höja eller sänka chatt eller spelvolymen. Genom att hålla in funktionsknappen och trycka upp/ner eller häger och vänster på styrkorset kan man ställa in den balansen man vill ha på spelljud och de man sitter och spelar med. Det är väldigt enkelt och fungerar utan problem. Sist så har vi mute-knappen och den gör precis vad man tror, den stänger av så man inte hörs om man sitter i ett samtal om man behöver hosta till eller tar ett samtal med någon i närheten.
Paddlarna har en härlig klickig och taktil känsla när de blir nertryckta och är samtidigt väldigt sköna att ha fingrarna liggandes mot. De är mönstrade för bästa grepp och sitter riktigt bra på baksidan, exakt där mina långfingrar sluter sig runt handkontrollen. Det blir ganska enkelt att använda dem efter ett tags spelande, först glömmer man bort att man har dem och sedan kommer det bli naturligt att använda dem.
För att använda superhörsels-funktionen måste man koppla in ett par hörlurar via 3.5-mm-uttaget på undersidan av handkontrollen. Är det här en lite gimmick sak att säga att man får superhörsel i spelet, ja lite. För om man kollar konkret på det hela är det bara att de ändra om i ljudbilden, de sänker vissa partier och förstärker andra för att man ska kunna plocka upp saker som man vanligtvis inte skulle höra. Fungerar det; ja det gör det. Är det en revolution som kommer göra att ingen kommer kunna smyga på mig igen och jag kommer aldrig bli mördad brutalt bakifrån; nej. Jag uppskattar att det finns där för de som kanske vill försöka få all hjälp för att vinna i ett spel där man kan utnyttja hörseln på ett bättre sätt.
På det stora hela är jag väldigt nöjd med kontrollen, den har visserligen bara två paddlar till skillnad från Razer Wolverine V2 Croma som har fyra. Men de fungerar bra, är sköna att klicka på och gör precis vad man förväntar sig av de. Att vi har lite mer mönstring på handkontrollen är också uppskattat, speciellt på axelknapparna, då jag märker att man kanske glider runt lite efter långa spelsessioner. Med de extra funktionerna så får man ett gött litet paket till handkontroll, samt att priset som ligger under 500 kronor gör att den blir än mer attraktiv för ev. köp.
Kontroller
Turtle Beach® REACT-R™-kontroll
Kabel
8’/2,5 m USB-kabel
Guide
Snabbstartsguide
Anslutningsmöjligheter
Löstagbar 8 fot / 2,5 m kabel med Type-C USB-kontakt (Typ-A på konsolen)
Ljudingång/utgång
3,5 mm ljudport för stereoljudutgång och mikrofoningång
Vikt
271 g (utan kabel)
Mått
155x63x110
Kompatibilitet
Kompatibel med Xbox Series X|S, Xbox One och Windows
Recensionsex tillhandahållet av Turtle Beach. Tillhandahållaren av produkten har inget inflytande över artikelns innehåll.
Turtle Beach REACT-R Wired. Lägsta pris 44.99 Euro enligt Turtle Beach 2022-08-29.