Det har gått nio år sedan Tekken 7 släpptes till arkadmaskiner runtom i världen och sju år sedan det släpptes till konsoler. Nu ska vi se om de har använt tiden väl sedan dess med alla dess uppdateringar och ger oss en bra uppföljare, eller om den kommer att kastas ner i en vulkan.
Det finns flera spellägen i Tekken 8 och nykomlingar till serien rekommenderas att börja med Arcade Quest. Där tar du dig an rollen som en nykomling till en arkadhall och Tekken 8 är spelet alla snackar om och spelar. Max kommer att agera som din mentor och går igenom med dig hur spelet fungerar med kombos, heat- samt rage-system och även hur du designar din karaktär till att se ut så som du vill. Allt detta får du lära dig ett steg i taget genom storyn där du tar dig från att vara en nybörjare och försöker sedan ta dig hela vägen till mästerskapet, och det är inte en helt enkel väg. Men det är en riktigt bra tutorial, om vi nu ska kalla det för det, för dig som är ny till serien eller som har tagit ett längre uppehåll. När du sedan är klar med den kan du hoppa in i Story Mode.
Storyn i Tekken 8 tar vid ca ett halvår efter striden mellan Heihachi Mishima och hans son Kazuya Mishima där Heihachi förlorade och miste livet. Vi börjar starkt med att Jin Kazama försöker ha ihjäl sin far Kazuya i sann Tekkenanda genom att slänga sin motorcykel mot helikoptern som Kazuya sitter i så den exploderar. Självklart överlever Kazuya explosionen, det är ändå samma man som har överlevt att ha blivit nedkastad från raviner, ner i en vulkan, blivit sprängd av en rymdlaser och som har slagits mot Akuma från Street Fighter. Det finns inte mycket som kan ha ihjäl den mannen, och det är lite gulligt ändå att Jin tror att hans motorcykel ska göra någon skillnad. En strid utbryter i centrala staden och resultatet blir att Kazuya vinner, och för att håna Jin lite extra dödar Kazuya flera civila i staden innan han utannonserar att King of Iron Fist-turneringen kommer starta igen. Men om någon förlorar, kommer dennes hemland att förstöras. Det låter väl som en bra motivering?
Under turneringens lopp får vi se många bekanta ansikten som Paul Phoenix och Nina Williams som har varit med sedan första spelet. Men även nyare karaktärer som Hwoarang, Lili, Steve, Dragunov samt det nya tillskottet Reina, som många fans har undrat vem hon är, något som besvaras under storyns gång. Det är dock kul att se hur mycket de lyckas klämma in i storyn, som för övrigt känns som en hel animé komprimerat till några timmar. Men jag får spela som bestämda karaktärer under vissa segment, i andra får jag välja mellan två vilken jag vill spela som och som grädde på moset har de även adderat Tekken Force Mode i ett kort segment under storyn. För dig som inte vet vad det är för något så var Tekken Force ett specialläge att spela i Tekken 3 där du spelar en beat ‘em up istället för ett fightingspel. Det är intressant, och inte helt enkelt, att spela karaktärer gjorda för ett 2D-fightingspel i en 3D-miljö med fiender överallt som alla vill slå mig. Som tur är stannar det här läget inte en stund för länge men det var en kul grej de adderade. På det stora hela tycker jag om storyn, även om jag ibland svär över hur svåra/orättvisa fighterna kan kännas, sitter jag ändå och försöker igen för jag ser möjligheten till vinst.
Tekken 8 känns lite som en mix mellan nostalgin från de äldre spelen med dagens teknik för att göra det hela modernare. De verkar ha tagit en hel del från just Tekken 3 tycker jag, för dels ser Yoshimitsu ut som han gjorde i det spelet, sen har vi också Tekken Force Mode som jag nyss pratade om men det finns en tredje grej som kommer direkt från Tekken 3. Kan du gissa vad det är? Jo, det är inget mindre än Tekken Ball! Minispelet där du spelar strandvolleyboll genom att slå på badbollen och ju mer du slår på den, desto mer hälsa förlorar den som inte lyckas ta emot den. Det är en kul liten grej för de som vill ha en paus från all traditionell fighting.
Det är inte alltid kul att spela mot datorn, men som tur är finns det ett onlineläge som jag tycker fungerar bra. Du kan antingen hoppa in i snabba matcher mot olika motståndare, spela mot motståndare i din rank och försöka besegra dem för att bli bättre, eller så kan du spela Tekken Ball med folk online. Du kan till och med spela mot andras spöken för att se om du kan slå dem, kanske hittar du en rival du vill vinna över? Ladda ner hens spöke och öva mot den för att bli bättre. Jag har också haft en positiv erfarenhet av hur stabila matcherna är online, för i skrivande stund har jag bara spelat en match av nästan 20 där jag märkbart kände av lagg och hade problem. Resten har fungerat felfritt från mitt håll. Men det går ju också att spela mot vänner som sitter bredvid i soffan vilket alltid är trevligt.
Jag pratade lite om spöken nyss och kan ha förvirrat dig lite. Det finns en ny mekanik i Tekken 8 som använder sig av Artificiell Intelligens, AI. I det här spelet fungerar det som att du spelar mot datorn, som lär sig av dina attack- och försvarsmönster och använder dem sedan mot dig. Den här datorn är vad de kallar spöke. Om du bara är aggressiv och aldrig blockerar kommer ditt spöke vara aggressivt och aldrig blocka, men så fort du börjar blocka dess attacker kommer den även att börja blocka dina. Det här är en fenomenal grej för att spelare ska kunna kolla över sina potentiella brister. I mitt fall är det precis som jag nyss skrev, jag är alldeles för aggressiv och är urkass på att blockera, så det är något jag behöver öva mycket på.
I fightingspel är det viktigt att kontrollerna känns bra och ger bra respons, vilket är min bild av Tekken 8. Det händer att min karaktär inte gör vad jag tror att jag precis har sagt åt den att göra, men det är lätt hänt att mina fingrar kommer åt en annan knapp eller att jag är för snabb med kommandot. Det har alltså inget med kontrollen i sig att göra, utan det är en vanesak för min del. Jag uppskattar att de har gjort vissa knappar förbestämda för att underlätta kommandon. Både Heat och Rage är försatta på R1 och R2, så när jag trycker på dem under rätt stund kommer min karaktär att försöka sig på en specialattack som kommer göra rätt ont om den träffar. Sen går det att ändra runt hur knapparna ligger om du skulle vilja göra det.
Jag måste också säga att jag tycker spelet ser väldigt bra ut, karaktärerna är av hög kvalitet och jag tycker mig nästan se blodådrorna pulsera ibland. Det är mycket som händer i fighterna men inget som påverkar frameraten utan spelet flyter på bra på min PS5. Det är härligt att se arenorna smulas sönder under fighterna samt att de är fortsatt förstörda när nästa rond startar. Ljudbilden är också riktigt bra. Jag älskar att alla karaktärer talar språket från det land de kommer från, förutom Lars Alexandersson. Svensken som blev adopterad av Heihachi och snackar därför japanska. Men annars är det tyska, engelska, franska och koreanska som karaktärerna pratar och de förstår alla varandra. Till och med björnarna gör sig förstådda! Oavsett så låter slagen riktigt tunga när de delas ut, och musiken peppar på spelarna att fortsätta kämpa.
Sedan jag testade Tekken 2 med min äldre systers dåvarande pojkvän har jag alltid haft ett sug att spela mer. När vi sedan fick en PS1 plus Tekken 3 var det sedan inte många dagar då jag inte spelade det. Men efter det har det varit lite knackligt med hur pigg jag har varit på att spela efterföljarna, fyran föll mig inte i smaken, men jag älskade femman. Sexan spelade jag lite kort i gymnasiet och vill inte röra igen men sjuan är den jag har suttit med de senaste åren. Jag är lite skeptisk till de jämna siffrorna i det här spelet, men var glatt överraskad när jag testade på demot till Tekken 8. Glädjen har fortsatt under spelets gång och är en stark rekommendation till de som letar efter ett bra fightingspel.
Denna recension baseras på PS5-versionen.
Spelet finns även till Xbox Series X|S och PC.
i samarbete med PriceRunner
Recensionsex tillhandahållet av Bandai Namco.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.