Innehållsförteckning
Att producera eller samla in föremål för att sedan sälja dem i din egen butik är en spelloop som jag har svårt att motstå. Men kan Story of Seasons införande av en bazaar-mekanik verkligen lyfta det ur mängden av farming sim-spel som finns på marknaden?
Jag svarar direkt på min egen fråga. Ja, att införa en försäljningsmekanik i form av en bazaar har enligt mig lyckats tillföra något extra tillfredsställande som enbart Rune Factory: Guardians of Azuma har gett mig i år. Det finns många bra och mysiga farming-spel med olika teman men ofta blir det lite mer av samma. Istället för att vi ärver gården av en släkting väljer de dock den lite mer ovanliga standarden med att vi läser om gården på en anslagstavla och bestämmer oss för att flytta dit.
Bazaaren
Story of Seasons: Grand Bazaar presenterar en fräsch fläkt genom att fokusera på försäljningen av dina grödor och produkter. Det är inte bara att dumpa dina rovor och betor i en låda, nu måste du planera inför lördagens bazaar. Varje vecka hålls bazaaren i utkanten av byn. Då får du möjlighet att i två arbetspass sälja de grödor, maträtter och andra produkter du samlat på dig under veckan. Du kan bara sälja de varor som du i förväg placerat i ditt marknadsstånd, när arbetspasset väl börjar så är det från detta lager du kan sälja.
Tiden för varje arbetspass utgör enligt mig sällan en begränsning, men där emot är lagerutrymmet ganska begränsat. Du har enbart 30 platser i ditt förråd och varor med olika kvalitet kan inte staplas. Så om du har skördat vete av både nivå 1 och 1,5 så behöver de sorteras i olika staplar. Att ha olika kvalitetssorter som du får olika betalt för är ett koncept som jag uppskattar, men det gör på gått och ont att det blir lite av ett pussel att lyckas sälja alla dina varor under en dag på bazaaren. Mellan arbetspassen kan du fylla på ditt marknadslager från din väska, vilket ofta var behövligt för att kunna sälja något under eftermiddagen.
Själva försäljningen går ut på att du placerar ut dina varor på något av dina försäljningsbord och ringer i en klocka för att locka till dig kunder. Kunderna ställer sig vid den vara de vill ha och det är upp till dig att sälja den till dem med ett knapptryck per vara. Längre fram låser vi upp fler försäljningsbord för fler varor. Vi kan även dekorera vårt marknadsstånd med olika skyltar och tak som ger oss olika bonusar.
Mellan arbetspassen kan du själv gå omkring på bazaaren. Här har du möjlighet att köpa uppgraderingar till din gård, fröer som inte finns i dagvaruhandeln och varför inte en ny outfit? På marknaden kan du köpa djur till gården eller slå in presenter du har tänkt ge bort. Alla dessa funktioner och några till finns enbart på bazaaren, så det gäller att planera sin vecka för att både sälja och göra stora inköp på marknadsdagen.
Sprites – spelseriens medhjälpare
Ett återvändande inslag i Story of Seasons är deras sprites. Dessa små varelser kan hjälpa till med försäljningen genom att aktivera ett superläge där de hejar på dig och underlättar försäljningen. Ett snabbt och effektivt sätt att bli av med de där sista 40 tomaterna och kanske tjäna lite extra på affären. De olika spritesen ger bonusar till olika varor, så som fisk-spriten eller forage-spriten. Du kan öka kvaliteten på dina olika varor och bonusen du får genom att ge bort specifika varor till de olika spritesen när du träffar på dem ute i världen.
Allt detta tycker jag verkligen ger spelet ett nytt djup. Att inte bara spring ner till byn för allt jag behöver. Att behöva planera och fundera på hur jag ska lägga upp veckan för att hinna producera så mycket som möjligt inför lördagen. Varje månad finns det dessutom fyra trendande varor som du får mer betalt för eller har lättare att sälja. Jag tyckte verkligen att dessa trender tillförde mer agenda till att skapa specifika varor, så som maträtter som jag annars kanske inte lagt tid på att laga.
Bazaaren växter allt eftersom vi säljer mer och mer, men för att vi ska få fler försäljare på bazaaren måste vi hjälpa till lite extra. Många nya försäljare efterfrågar material för att kunna bygga upp sitt marknadsstånd. Eller att du utför en viss handling tillräckligt många gånger för att de ska veta att det finns underlag för deras tjänster. Att vi får så stor del i marknadens utveckling tycker jag verkligen är belönande för mig som spelare och lägger på ett trevligt lager i spelloopen.
Du kan på vardagar också sälja dina varor till allehanda-butiken i byn, men det finns ett ytterst begränsat utbud av saker att köpa. Till exempel kan du köpa djurfoder men bara några få typer av fröer.
Gården
På gården har du som i liknande spel dina djur och dina odlingar. Olika grödor går att odla under olika årstider och det finns de som ger skörd en gång och de som ger flera skördar. Det finns även träd. Den stora skillnaden mot andra farming-spel är att din produktion inte sker i en massa olika maskiner. Här producerar du allt i någon av byns väderkvarnar. Desto starkare vind desto snabbare blir din produktion klar. Men är det vindstilla kan det ta betydlig längre tid.
Inslaget med olika vindstyrkor tycker jag är intressant, men jag upplevde inte att det egentligen påverkade mig särskilt påtagligt. Däremot kändes det väldigt smidigt att ha mycket av produktionen i samma navigeringsmeny. Att starta all produktion från samma fönster och sedan plocka upp allt på en gång var verkligen något jag uppskattade.
Allt eftersom din bazaar växer låser du upp de tre väderkvarnarna. Den första kan skapa basgrejer och de efterföljande kan skapa mer specifika eller värdefulla föremål. Det är genom väderkvarnarna som du bland annat uppgraderar dina verktyg med det material du samlat på dig. Men här kan du även gör om ägg till majonnäs och ull till garn.
Nya funktioner så som djurhållning eller bikupor låses upp allt eftersom tiden går i spelet. Oftast genom någon form av evenemang eller festival i byn. Till exempel så finns det ett event där man ska göra tricks med sitt husdjur. Därför dyker byns djursäljare upp dagen innan och låter dig välja ett husdjur helt gratis! Du får en fluffig liten hund eller katt och mat till denna för några dagar. Detta tycker jag är väldigt snällt mot oss som spelare, istället för att vi måste stå över ett event bara för att vi ännu inte samlat ihop pengar till ett husdjur eller låst upp produktionen av den grödan som vi ska tävla med. På liknande sätt får vi en liten knuff för att kunna delta i alla festivaler redan första året.
Världen utanför
Utanför gården och bazaaren finns ett antal platser vi kan besöka. Bergen, och några andra hemliga platser jag inte vill avslöja, kan vi inte besöka förrän vi kommit en bit in i berättelsen. På detta sätt blir vi sakta introducerade till nya platser och funktioner i spelet. Jag tycker detta uppmuntrade mig till att fortsätta spela på ett annat sätt än om allt hade presenterats på en gång.
Ni som lyssnar på vår podcast och hört vårt avsnitt om Bingo-GOTY har hört mig uttrycka att jag hatar att fiska i spel. Men här är det inte allt för hemskt. Istället för att bara sitta på helspänn och hoppas så är fisket ett minispel där det gäller att dra vänstra spaken åt rätt håll vid rätt tillfälle. Väntetiden innan det nappar är också relativt kort. Så även om jag inte fiskat några mängder direkt, så är det inte något jag undviker.
När vi springer runt i världen finns det ett litet element av platformning som egentligen är min enda negativa synpunkt på spelet. Det finns möjlighet att hoppa och med tiden glidflyga. Vi kan bara glidflyga åt det håll som vinden går, vilket jag tycker var en rätt trevlig mekanik. Men… Att hoppa är helt hopplöst. Och när jag låste upp dubbel hoppet blev det bara värre. En del material finns bara på platser som vi enbart kan nå genom att dubbelhoppa och sedan glidflyga. Men att börja glidflyga gör vi genom att klicka flera gånger på hoppknappen. Ibland funkar, det ibland inte… Och ramlar vi i vattnet tappar vi stamina… Det hände flera gånger att jag fick äta upp alla maträtter och grödor jag hade på mig bara för att jag ramlat i vattnet och återvänt till en ö mitt ute i sjön så många gånger att min karaktär höll på att svimma. Med tanke på att man som spelare förlorar en hel del speltid då vi svimmar av utmattning kändes det väldigt elakt i ett annars så trevligt spel att känna sig fast på grund av dåliga hopp-kontroller.
Slutligen
Karaktärerna som vi lär känna är så där lagom överdrivna utan något större djup men ändå med tillräcklig variation. En ny funktion är att vi som spelare kan hälsa i farten när vi springer förbi. Detta ökar inte relationsstatusen lika mycket som ett faktiskt samtal, men är ett trevligt sätt att hålla kontakten. Utöver de utvecklade karaktärerna finns det även en uppsjö av andra NPC-karaktärer som rör sig runt i byn och på bazaaren. Vi kan småprata med dessa också men de har oftast bara korta iakttagelser att säga och vi kan inte lära känna dem. Vimlet av människor gav mig dock en härlig känsla av att byn inte är isolerad utan faktiskt besöks av andra.
Musiken är härligt lantlig för att bytas till upptempo under bazaaren och omgivningarna är mysigt pastelliga. Menyerna är enkla att navigera och att de introduceras allt eftersom gör det ännu mer nybörjarvänligt. Överlag tycker jag att Story of Seasons: Grand Bazaar är ett väldigt enkelt spel som har en trevlig spelloop. Många “jag ska bara”. Att det är lite i det enklare laget när det gäller att avancera bazaaren gör bara att jag blir mer sugen på att fortsätta, men även bjuder in till att njuta av spelet. Inte bara nöta på. Personligen tycker jag alltså inte att enkelheten är ett problem men kanske en del andra vana farming-spelare kan uppfatta det som lite barnsligt.
Även om jag uppskattar bazaar-mekaniken och spelet som helhet är hopknutet till ett väldigt härligt spel så tror jag inte att det kommer stå ut i längden. Även om det säkert kommer vara en pärla i sin egen franchise. Det är också del av en väldigt tydlig genre som passar en specifik typ av spelare. Det är dock en klar rekommendation från mig om man är intresserad av odlingsspel eller butiksmekaniker i spel över lag.
Denna recension baseras på Nintendo Switch 1 versionen. Kommer även till PC.
Story of Seasons: Grand Bazaar . Lägsta pris 549 kronor enligt Dekudeals 2025-08-20.
Kod tillhandahållen av XSEED Games.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.