Sniper Ghost Warrior 3 låter dig ta an spelet på tre olika sätt, antingen som Sniper, Ghost eller Warrior! Vilket sätt kommer Du ta dig an spelet och vad har Jag valt för sätt; följ med mig så får du veta!
Story!
Storyn i sig för spelet är inget nytt eller för den delen revolutionerande, men den tjänar sitt syfte väldigt väl. Du tar dig an rollen som Marinkaptenen Jonathan ”Jon” North som är ute på uppdrag med sin lillebror Robert. Efter att bröderna precis blivit klara med sitt uppdrag så blir de tillfångatagna av en oidentifierad specialstyrka. Ledaren för specialstyrkan heter Vasilisk som för bort Robert och spelar ett spel av rysk roulette med Jon. Tack och lov har Jon turen på sin sida, även om Vasilisk hinner knocka honom direkt därefter samt försvinna.
Två år har passerat och man har fortfarande inga spår av var Robert har blivit tagen. Jon har accepterat ett uppdrag i Georgien, där han ska destabilisera de lokala krigande cellerna. Även fast det är den officiella anledningen han är där, så har han bara tagit sig an uppdragen då det finns rykten om att Robert kan finnas där.
Till sin hjälp för att lyckas med sitt uppdrag så har vi över radion hans JSOC ansvarige Frank Simms, Lydia som tillhörde den Georgisk specialstyrkan (som även har haft ett romantiskt förhållande med Jon) och till sist får vi även hjälp av den israeliska Mossad-agenten Raquel (vilket är där för ett eget uppdrag, men hjälper Jon i utbyte mot hans tjänster i fältet).
Där har vi initiala storyn och de karaktärer vi kommer följa; det kommer nya karaktärer in i spelet som måltavlor hela tiden och vi har hela tiden Jons jakt på information om hans försvunna bror Robert.
Gameplay!
Precis som spelet heter så kommer vi att spendera mycket tid med att vara prickskytt, vilket jag tycker att spelet har gjort ett väldigt bra jobb med. När du använder ett prickskyttegevär så gäller det att ha koll på; hur långt bort din fiende är samt att ställa in rätt mått på siktet, vilken inzoomning du bör använda och även känna av hur vinden blåser. Mycket av det är förenklat då du får en punkt där du ser beroende på hur du ställt in allt var skottet kommer träffa. Du har också till din hjälp ett s.k. ”scout-läge”, vilket liknar lite som eagle vision i Assassins Creed. När den är aktiverad så lyster fienderna upp och du kan även hitta spår på marken eller var viktiga saker finns i din omgivning.
De tre olika sätten man kan ta sig an spelet är Sniper, Ghost eller Warrior;
Sniper: Du tar dig an dina uppdrag på avstånd där du förlitar dig helt på din förmåga att träffa rätt med ditt prickskyttegevär.
Ghost: Smyg försiktigt dig på dina intet ont anande fiender och ta ut dom tystlåtet och ta din drone till hjälp med att se var alla fiender är.
Warrior: Ta dig an dina fiender med vapnet i högsta hugg, här smygs det inget eller avståndslönnmord. Här används närstridsvapen och sprängämnen för att få jobbet gjort!
Du får Xp för hur du tar dig an uppdragen inom ovan tre områden. Så beroende på hur du tar dig an uppdragen (om du från ena stunden kör t.ex. ’Sniper’ eller ’Ghost’), gör att du kan öka de respektive områdenas nivåer. Detta medför att du vid 1000 Xp/ per sätt får en skicklighetspoäng som du kan lägga i de olika sättens uppgraderingar. Du får där t.ex. mer liv, kan hålla andan längre, bära med dig mer ammunition eller fler uppgraderingar för din drone.
Vi har även tillgång till våran egna lilla spaningsdrone, vilket är väldigt praktisk och användbar under hela spelet. Detta genom att du lättare kan få en inblick på vad du möter på för fiender och hur du kan ta dig an uppdragen (d.v.s. om det finns bättre vägar att ta sig fram på) och den kan, precis som du markera fiender så att de syns på kartan. Den kan även locka iväg fiender med ljud eller användas för att låsa upp eller hacka objekt du ej kan nå.
Vi låser upp under spelet gång en massa olika prickskyttegevär och diverse andra handvapen. Hur du låser upp vapnen är att du helt enkelt plockar upp dem från fallna fiender så läggs de till i din växande samling av vapen. Sedan kan vi sakta men säkert allteftersom vi hittar eller låser upp uppgraderingar för vapnen, såsom större magasin, ljuddämpare, bättre sikte eller olika mönster på vapnen.
På kartan så finns det från start en massa frågetecken utsprida, de kan vara allt från värdesaker till att man ska frigöra människor som har blivit tillfångatagna. Alla dessa är frivilliga, och allt de gör för spelet är att man får lite mer pengar eller hittar nya skinn för vapen eller delar (t.ex. nytt sikte).
Vi har även sidouppdrag som man kan ta sig an, de låses upp efter man tagit sig en bit in på varje akt.
Ljud och Bild!
När det kommer till ljudbilden så är det lite si och så, för när det kommer till röstskådespelare så tycker jag att de gör ett riktigt bra jobb och känns väldigt genuina. Medans jag på själva musiken inte är så imponerad, den känns bara väldigt intetsägande och kunde lika gärna skippas då jag ej tycker att den tillför något. Den ambienta biten är också inget som jag kan anmärka något på, det fungerar bra och det är inget som sticker ut som får mig att hoppa ur spelkänslan, nja en sak då; det är ljudet på ens bil som stör mig lite då det låter som man kör en radiostyrd bil och inte ett terrängfordon.
När det kommer till det grafiska så tycker jag att det ser okej ut, det är inget tekniskt mästerverk men det ser bra ut och fungerar för var det är. Dock så får jag säga att spelet har en massa lågupplösta texturer som märks av väldigt väl, en är när man åker i bilen så märkt det av att marken inte lever upp till hög klass där. Men det är bara en detalj som bara den mest grafiskt bortskämde kommer beklaga sig på. Och samma sak är att spelet har en massa texturer som poppar in.
Mina Åsikter!
Jag tycker om den här typen av spel, detta då jag personligen älskar spel där du får en massa saker du kan utforska eller hitta (väldigt kul). Dock så får jag säga att det grafiska och ljudet var medelmåttigt (men inget som störde eller förstörde för mig), men för ett spel från 2017 så kändes det inte ”top of the line”. Samt att spelet har att man lätt kan fastna på småsaker i marken eller att det kraschade var några saker som fick mig att sluta spela i ren frustration, detta då när man är inne i ett uppdrag som håller på i ca 30-40 min och den kraschar mitt i så är det inte kul att vara nöd att starta om från början! Samt att det är fruktansvärd lång laddningstid när man startar upp spelet eller byter mellan de olika kartorna.
Men jag måste säga att känslan när man ligger 200-300 meter bort och träffar mitt i prick är helt underbar och är varför jag körde enbart som ”Sniper” under min recensionstid.
Denna recension baseras på Xbox One versionen.
Recensionskod tillhandahållen av Koch Media/City Interactive.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.