Om du skulle sakna din barndom lite extra mycket någon kväll och har en timme över, är Sanya ett spel för dig.
Helpnode Studio är en liten indieuntvecklare bestående av två personer som gör sitt första äventyrsspel. Du är en liten pojke vid namn Aleksander, men du kallas Sanya av din mamma. Ni har precis flyttat till en ny del av stan och det är första dagen du är ensam hemma. Innan din mamma går till jobbet ber hon om din hjälp medan hon är borta. Du kanske kan plocka undan några lådor? Eller varför inte diska? Som grädde på den handritade tårtan, ser hon till att du vet hur du ska låsa ytterdörren OM det är så att du vill gå ut. Barndomens möjligheter är oändliga även i spelformat.
När hon har lämnat dig själv i denna ouppackade lägenhet i en namnlös stad tar spelet sin verkliga början. Tänker du lyda din mamma och städa upp? Eller går du ut och letar upp kompisar? Valet är helt och hållet ditt. Ifall du väljer det senare alternativet, öppnas en ny värld upp där du kan utforska, träffa vänner, cykla till affären eller du kanske känner för att spela ett parti sten, sax, påse? Oavsett vad du väljer, har det ingen betydelse för spelupplevelsen, eftersom det bara finns ett enda slut. Omspelningsvärdet är således inte särskilt stort alls.
Spelet är indelat i tre akter; morgon, middag och kväll där varje akt berättar en liten del av historien. Detta symboliseras i din pausmeny som en klocka med tre olika tidpunkter. Vid varje akt har du ett visst antal berättelser som du kan låsa upp och det är upp till dig att gå runt och prata med alla och vända på varenda sten du hittar. Du kommer att träffa på vänner och ovänner under dagen och till och med hitta en herrelös hund som du väljer att adoptera. Denna hunden kan du lära olika tricks som att skaka tass och att hämta saker, något som visar sig hjälpsamt under vissa delar av spelet. Mellan sekvenserna där du går runt och pratar med människor, bryter spelet upp lite och ger dig små minispel att göra. Allt från att smyga och cykla till att låsa ytterdörren. Dessa minispel är enkla och bra gjorda, men jag känner att i vissa fall förstör de sitt momentum som de bygger upp i sitt berättande.
Det är ett enkelt spel och styrs med hjälp av tangentbord och mus utan att det känns konstigt. Ljudet ligger i bakgrunden och har en viss äventyrlig sagoton över sig som är lätt att falla in i vissling med. Spelet har sin styrka dock i animationerna. Det är omsorgsfullt gjort och handritat i en pittoresk 2D-miljö. Husen och naturen påminner om hur det jag såg på livet i slutet av 80-talet vilket ger mig en konstig känsla i magen. Jag förstår vad utvecklarna vill ha fram, men personligen hittar jag inte dit. Den supergulliga barndomen med skrubbsår, jordgubbar i mjölk och grädde infinner sig inte riktigt. Vad det beror på är svårt att säga. Kanske spelet är för kort? Eller det kanske saknar substans? Svaret kanske är så enkelt att det inte riktar sig till min åldersgrupp. Hade jag varit tio år gammal tror jag att det hade varit superroligt att spela. Det tar mellan en och två timmar att spela igenom spelet, beroende på ifall du vill låsa upp alla utmaningar eller inte. Och det är ungefär så lång tid som jag vill lägga på spelet.
Denna recension baseras på PC versionen.
Spelet finns också tillgängligt till Nintendo Switch och Mac OS.
Sanya. Lägsta pris 167 kronor enligt Steam 2024-03-18.
Recensionsex tillhandahållet av Helpnode Studio.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.