Jag ska vara helt ärligt – när jag för över tio år sedan fick en Razer Lachesis mus så har jag jämt sedan dess varit väldigt cyniskt sett till Razers förmåga att skapa gamingmöss. Lachesis var en travesti till gamingmus, överkänslig, dålig sett till ergonomi och oerhört dålig programvara. Men det var då – och trots att jag uppenbarligen blev färgad av den upplevelsen, så tar jag mig idag an en gamingmus; Razer DeathAdder V2. Frågan är… vinner den över mig?
Det första man slås av är musens extremt lätta vikt på 82 g. En mus som verkligen flyger över bordet i lätthet och elegans. Så ett par fördelar redan från start d.v.s. Att den också är väldigt komfortabel med sina gummibeklädda sidor och med sin precisa optiska sensor gör att jag verkligen känner från start att musen levererar en bra och exakt upplevelse.
Den nya DeathAdder V2 har åtta programmerbara knappar, som alla anpassas via programvaran Razer Synapse 3 – där du kan skapa makros, men även alternativa funktioner med Razers Hypershift funktion. Hypershift innebär i praktiken att du kan lägga till en andra funktion på redan etablerade knappar. Utöver det har du upp till fem profiler på det minne som finns i musen, samt möjlighet att leka med en hel mängd färger i dess RGB belysning.
Men utöver dessa egentligen mer grundläggande funktioner – då en stor del av gamingmöss idag levererar samma egenskaper – vad gör då DeathAdder V2 som är unikt?
Till att börja med så är musen kompatibel med Xbox One, du kan justera hur många millimeters avstånd som krävs för att registrera rörelser, och den når ända upp till 20000 DPI(?!). Sen att du får hela den här godbiten till ett pris av runt 850 kronor, ja det gör det till en väldigt stark kandidat till en av årets hittills bästa möss.
Milt sagt så är mina fördomar krossade – och det med rätta. Visst, är kanske 20000 DPI om vi ska vara ärliga onödigt mycket, då jag personligen aldrig går över 2000 DPI, och dessutom så är musen sett till funktionalitet och utseende inget vi inte sett förut. Men ibland görs saker bara så bra det kan bli.
En aspekt jag inte gillar är hur skrollhjulet lätt trycks ner vid skrollande – vilket gör att dess knapp trycks ner. Detta är ärligt talat lite väl känsligt. Sedan ska jag inte slå under stol med att jag även gillar Logitechs idé om att byta sättet på hur skrollhjulet snurrar – och att det kan bytas på vissa av deras möss. En sak som saknas helt här. Med det sagt så är skrollhjulet på DeathAdder V2 ändå stor, tydlig i sina steg och relativt lätthanterlig.
Med två sidoknappar som kan anpassas via programvaran, och en skön design som passar både klohandsgrepp och helhandsgrepp så är detta en mus som kommer passa alla typer av spelare – oavsett deras krav. Visst finns det inte allt för mycket lull-lull sett till extra knappar, och jag hade (än en gång) önskat ett bättre skrollhjul – men trots detta är detta en klar rekommendation på flera nivåer.
- Sann 20.000 DPI Focus + optisk sensor
- Upp till 650 tum per sekund (IPS) / 50 G acceleration / branschens bästa noggrannhet på 99,6%
- Razer ™ optiska musomkopplare med 70 miljoner klick
- Förbättrad ergonomisk design med extremt hållbara gummisidagrepp
- Stora 100% PTFE-musfötter (0,8 mm tjocka).
- Speltilvänt rullehjul
- On-the-Fly-känslighetsjustering (standardsteg: 400/800/1600/2400/3200)
- Hybrid Cloud-lagring och ombordminne (4 + 1 profiler)
- Razer Chroma ™ RGB-belysning med riktiga 16,8 miljoner anpassningsbara färgalternativ
- Åtta oberoende programmerbara Hyperesponse-knappar
- Avancerad anpassning av lyft / avstånd
- Razer Synapse 3 aktiverad
- 2,1 m Speedflex-kabel
- Ungefärlig storlek: 127,0 mm (Längd) x 61,7 mm (Gripbredd) x 42,7 mm / Höjd)
- Ungefärlig vikt: 82 g / 2,9 oz (exklusive kabel)
- Kompatibel med Xbox One för grundläggande input
Razer DeathAdder V2. Lägsta pris 849 kronor enligt Prisjakt.nu 2019-01-24.
Recensionsex tillhandahållet av Razer.
Tillhandahållaren av produkten har inget inflytande över artikelns innehåll.
En stor mängd av spel- och produktrecensioner görs på Nördlivriggen som agerar testdator/testbädd.