RAID: World War II är en spirituell uppföljare till Payday 2 utvecklat av spelstudion Lion Game Lion som ligger bakom en stor del av uppdragen från just Payday 2. I denna iteration hoppar vi in bakom fiendes linjer i Nazi-ockuperade Europa för att sabotera och skapa kaos. Håller de måttet hela vägen eller kommer RAID: World War II överskuggas av sin föregångare?
Upplägget
För att kunna utföra räder och sabotera Nazisternas krigsmaskin behöver man en stabil bas att utgå i från. Det är just där som spelets tutorial börjar då man får etablera en bas i en gammal sönderbombad kyrkkällare. I basen har man då tillgång till ett antal olika stationer där du har möjligheten att se över och ändra bland annat din karaktärs vapen, utseende, förmågor och även byta bland olika karaktärer med olika klasser. Du har fyra val när de kommer till karaktärer. Den kaxiga brittiska Sterling, före detta amerikanska gangstern Rivet, den sovjetiska och före detta Röda Armé veteranen Kurgan och slutligen före detta SS-officeren Wolfgang. Utöver karaktären i sig får man också välja en klass som ger dig tillgång till olika vapen och passiva och aktiva förmågor.
Detta sagt och gjort så är det dags sätta igång med lite sabotage och då har vi två alternativ. Dels så har vi små ensamstående räder med enstaka mål. Det kan handla om allt från att sabotera fiendens sprillans nya pansarvagnar innan de kommer till användning eller att ligga i bakhåll för fiendens konvojer och sakta ned deras materialflöde. Andra alternativet är större operationer där flera uppdrag knyter samman ett mer övergripande mål. Oavsett mål utspelar sig uppdragen i stora drag på samma sätt. Hitta ditt mål och ta dig ditt på ett passande sätt, gärna genom att smyga och eliminera fienden tyst för att hålla förstärkningen borta. Under uppdragens gång får man gärna plocka på sig så mycket guld och skatter man kan hitta, guldet kan senare användas för att uppgradera utseendet på din bas med till exempel en gyllene toalett.
Personliga synpunkter
Att Lion Game Lion jobbat med Payday 2 tidigare syns klart och tydligt när man kör igång första uppdraget. Hela gameplay loopen är helt och hållet den samma. Dels när det kommer till uppdragen i sig men också hur du uppgraderar din karaktärs förmågor, utseende och vapen. Detta sagt så är ju RAID inte någon form av rak kopia av Payday 2 då alla uppdrag, vapen och karaktärer är ju givetvis nya och fräscha, bara att de två spelen delar mycket på sin spelmekanik.
När jag tog mig an de här spelet lovade jag att inte klanka ner allt för mycket på prestandan och styrningen hos PS4 kontra PC. Miljöer och karaktärer är helt adekvat detaljerade men där spelet brister som störst är i ljussättningen, då det ser ut som alla objekt i ljussätts av enstaka ljuskällor utan på något sätt lyser de på egen hand. Påminner lite om grottorna i Skyrim. Vid några enstaka fall på vissa banor fallerade uppdateringsfrekvensen till den grad att spelet blev ospelbart. Ganska nyligen släpptes en uppdaterings som verkar fått bukt på just de problemet.
Ska man ta sig an RAID rekommenderar jag starkt att man plockar med sig en vän eller två, gärna tre. Just för att spelet briljerar som mest när man samarbetar och snackar under spelets gång. Spelar man ensam ackompanjeras man av bottar som gärna följer dina exakta fotsteg i en stor klump, vilket inte bidrar speciellt mycket till upplevelsen.
Denna recension baseras på PS4 versionen
RAID: World War II Lägsta pris 279 kronor ( PS4 version) enligt Prisjakt.nu 2017-12-04 (Finns även för X1 och Steam)
Recensionskod tillhandahållen av MI5/Lion game Lion
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.