Innehållsförteckning
För fyra år sedan kom Mörk Borg som snabbt blev en succé med sin grafiska design och enkla system. Några år därefter kom CY_BORG som slängde in oss i en cyberpunk-liknande framtid som är lika dyster som sin föregångare. Och nu har Pirate Borg anlänt, frågan är ju då om den är lika bra som de tidigare, eller om Borg-systemet har kapsejsat? Vi seglar ut och ser!
Liksom tidigare kommer jag, när jag pratar om tärningar, att förkorta lite. När jag till exempel pratar om en 20-sidig tärning kommer jag skriva D20 och om det är en sexsidig tärning skriver jag D6.
Regelboken
Jag vill direkt säga att Pirate Borg är kompatibelt med Mörk Borg, vilket innebär att du kan plocka lite från båda böckerna till din session, eller en hel kampanj, och det kommer att fungera ihop. Det innebär att Pirate Borg fungerar lite som en expansion men också som sin egna grej där du inte behöver ha en, eller flera tjocka regelböcker och ständigt skaffar nya för nya regler. (Jag kollar på dig Dungeons & Dragons). Jag vet dock inte om CY_BORG också är kompatibelt med de här två på samma sätt, men det skulle faktiskt förvåna mig om den inte är det. Sen är Pirate Borg faktiskt en tjockare bok än Mörk Borg, vilket är en positiv överraskning. När jag sedan bläddrar igenom boken förstår jag varför, för där Mörk Borg var väldigt rak på sak har Pirate Borg valt att lägga till lite regler som hur skepp används samt hur strider till havs fungerar. Men utöver det går den även igenom hur karaktärer skapas, vad för fiender spelarna kan stöta på, tabeller för att skapa snabba äventyr samt ett litet sandlådeäventyr som heter The Curse of Skeleton Point.
Det är en fröjd att bläddra igenom regelboken och se alla illustrationerna. Ingen sida är den andra lik. Dock är det inte alltid lätt att läsa i boken då även typsnittet ändras från sida till sida. För det mesta är boken lätt att läsa, men när du ibland har läst två sidor som har ett visst typsnitt och du bläddrar till nästa som har ett helt annat, kan det ta en liten stund för ögon och hjärna att anpassa sig. Det är ett intressant koncept och ser riktigt coolt ut, men det kan också trötta ut hjärnan snabbare än vanligt. Men det kan också bara vara jag som börjar bli gammal, svårt att veta ibland.
Karaktärsskapande
Det är väldigt enkelt att skapa en karaktär i Pirate Borg, du slår nämligen tärningar för allting. Visst, det går att välja vissa saker, men är det verkligen värt att spendera timmar på att skapa din perfekta karaktär när den ändå lär dö inom en snar framtid? Det är snabbare och lättare att bara slå ett gäng tärningar några gånger, skriva upp vad det är du får och sedan spela. Och om din karaktär nu dör, kommer det inte ta lång tid innan du kan hoppa in i äventyret igen med en ny karaktär. Det enda du inte behöver slå fram är din klass, om du nu väljer att vara en Brute, Buccaneer eller varför inte en krokodil som jagar en man med en krokhand? Det finns fler klasser att välja mellan och de har alla sina unika egenskaper. Speciella vapen, snabbare laddning av gevär, förmågan att använda magi eller ha Guds assistans på dina äventyr. Men sen slår du fram utrustning, kläder, personlig brist samt en olycklig händelse. För varje tärningsslag du gör pusslar du fram vem din karaktär är och vad dennes plats i systemets gudsförgätna värld är.
När karaktärer har klarat av vissa saker kan de bli bättre, något som är lättare nu än i Mörk Borg. Om du har valt en klass får du en färdighet varje gång spelledaren säger att du får det. Din hälsa ökar också sakteliga vilket då självklart ökar dina chanser att överleva.
Strider
När det är dags för strid slår spelledaren en D6 för att se om det är fienden eller spelarna som anfaller först. När det är avgjort är det alltid spelarna som slår tärningar i strid, aldrig spelledaren. Spelledaren bestämmer dock hur svårt det ska vara att träffa, eller att bli träffad. För att se hur det går slår spelaren först en D20 för att se om denne lyckas att träffa med sin yxa, och om slaget träffar slår hen sen en D6 för skadan. Strax därpå slår spelaren igen, men den här gången för att se om fienden träffar med sin machete som gör en D4 i skada. Sen fortsätter det så tills antingen spelarna eller fienden är döda. Det är tämligen enkelt att hålla reda på strider med det här systemet, vilket är en definitiv fördel.
Sen har vi striderna till havs, eller bara strider som innefattar skepp. Till att börja med ändras skepps initiativ varje runda, vilket kräver mer uppmärksamhet från både spelare och spelledare. Sen behöver spelarna hjälpas åt för att se till att skeppet både styrs åt rätt håll av kaptenen men även att besättningen kan göra saker som att skjuta kanoner, hissa segel och släppa ankaret. Det är alltså en hel gruppuppgift att strida med skepp och alla måste dra sitt strå till stacken om de vill komma levande därifrån. Sen kan det vara bra att veta att skeppsstrider sker på ett hexagonalt rutnät istället för det vanliga kvadratiska. Det är ett kul tillägg till systemet som kan leda till många intressanta strider.
Äventyr
Det medföljande äventyret The Curse of Skeleton Point beskrivs i boken som en sandlåda. Det betyder att spelarna egentligen kan göra lite vad de vill och spelledaren hakar bara på baserat på vad som finns i modulen. I en av mina sessioner lyckades spelarna få igång en pöbel och begav sig mot guvernörens bostad för att störta denne, och det lyckades dem med inom fem minuter efter att sessionen hade börjat. Det finns flera platser att utforska och ett större mysterium att reda ut, något som kan ta flera sessioner beroende på hur spelarna hanterar det hela. För nya spelledare kan det här vara lite avskräckande, för det blir mycket ansvar att hitta på och improvisera saker som inte står i boken. Men för de mer vana kan det här fungera fint, men det beror på hur du är som person och spelledare.
Sammanfattning
Pirate Borg är en värdig expansion, uppföljare, tillägg eller vad du nu vill kalla boken. Det är lätt att komma in i och riktigt kul att sitta och spela. Systemet tar inte sig självt särskilt seriöst vilket jag känner är till dess fördel. Dock finns systemet bara på engelska vilket kan vara avskräckande för vissa, men personligen tycker jag det fungerar bra.
Pirate Borg.
Recensionsex tillhandahållet av Fria Ligan.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.