Hem RecensionerSpelrecensionerPlaystation Neptunia X SENRAN KAGURA: Ninja Wars

Neptunia X SENRAN KAGURA: Ninja Wars

av Martin "Fyghar" Johansson

Neptunia och Senran Kagura är två spelserier som har funnits ett tag och nu har man bestämt sig för att slå ihop deras världar för ett gemensamt äventyr. Frågan är ju om det blir bra eller inte?


Spelet börjar med att förklara relationen mellan spelets huvudkaraktärer genom en cutscene. De tillhör två olika nationer, Heartland och Marveland, som är i krig med varandra sedan en lång tid tillbaka. De olika nationerna använder sig av olika shinobitekniker (shinobi=ninja). Marveland använder sig utav Honeypa style och Heartland har Compa style. Båda stilarna förvandlar användaren på olika sätt och ger dem särskilda förmågor. Fast jag kan inte säga att de från Marveland förvandlas mer än att de får ett klädbyten medan tjejerna från Heartland förvandlas rent fysiskt och mentalt. Dock hinner de inte mer än utbyta några meningar med varandra innan ett flygande skepp dyker upp och anfaller Heartland med sina kanoner. En ny fiende har dykt upp och är på väg att rubba balansen i alla nationer.

Det är väldigt mycket prat och lite verkstad i det här spelet. Det är så mycket snack att jag bara klickar mig vidare utan att läsa ordentligt för ofta tjafsar karaktärerna bara om något. Storyn är smått intressant men väldigt enkel vilket bidrar till att mitt intresse dalar. När jag faktiskt får gå runt och spela går jag runt i olika dungeons där jag ska klara av uppdrag. Det kan vara att döda x antal yokai (demoner) eller att hitta borttappade varor under en viss tid. Man slåss genom att trycka på attackknappen och om man gör det flera gånger på raken blir det en serie med attacker. Man kan även göra specialattacker genom att kombinera en knapp + en till. Dessa kostar dock stamina och man kan inte använda dem hur mycket som helst, men när man väl använder dem kan man kombinera dem med varandra för att ge sig själv en extra buff. Även om det här är spelets höjdpunkt för mig, blir det segt när man ofta får springa runt i samma dungeons för att klara av de olika uppdragen, vilket är lite kul till en början då man kan leta efter lådor med grejer som är bra att ha. Det blir dock repetitivt att springa runt i samma områden och döda samma fiender om och om igen. Jag hade gärna sett att en dungeon ändrade sig lite när jag gick in i den, mer än att det är några annorlunda fiender eller att jag inte kan komma åt vissa områden på grund av olika restriktioner.

Man kan också göra lite annat, men det är inte mycket. Till exempel kan man förbereda sina karaktärer genom att välja vilka två karaktärer man springer runt och dödar fiender med. (Ja, man kan bara välja två åt gången.) Dessutom kan man ge dem buffar med hjälp av kristaller. Dessa kristaller kan förbättra attacker, försvar och även möjligheten att få saker när man springer runt i dungeons. Den intressanta delen är att man dels kan uppgradera kristallerna för att de ska bli bättre samt att beroende på hur man lägger ut dem. Om man lägger tre attack-kristaller på raken ger de en extra buff vilket är rätt nice. Man kan även prata lite med de olika karaktärerna i spelet. Vissa ger gåvor eller vill ha hjälp, andra har bara någon liten kommentar om vad det är som pågår eller något helt oväsentligt. Några karaktärer kan dock få en liten filmsekvens där de pratar med någon av de andra karaktärerna, ofta om något oväsentligt. Det finns ett minispel där jag ska balansera karaktären när hon sitter på en stor persika genom att luta min Dualshock 4 åt höger eller vänster, om jag lyckas bra får karaktären lite bättre stats. Men det är egentligen allt som finns att göra.

Jag tyckte att det här spelet verkade lovande när jag satte mig med det. Även om det var lite långsamt i början var grafiken ändå bra, det finns röster som pratar och musiken passar scenerna karaktärerna befinner sig i. De försökte även att bryta den fjärde väggen genom att förklara varför vissa saker inte kunde lösas nu eller liknande. Det var kul i början men sen blev det mer tjatigt. Ett specifikt tillfälle sänkte min entusiasm för spelet markant. Alla filmsekvenser i spelet består av en bakgrund samt bilder på karaktärer som pratar och det är allt. Så när en filmsekvens startar står karaktärerna på var sin sida av skärmen, säger det de ska och om en karaktär som inte var med i bild skulle prata  bytte man bara ut en som var tyst mot denne. Lite stelt, men inget ovanligt. Vad jag däremot blev irriterad över var att en karaktär åkte ner för ett vattenfall och spelutvecklarna verkade vilja animera att hon åkte ner. Då tar de en stillbild på hela karaktären och sänker henne långsamt ned framför bakgrunden med vattenfallet. Det ser förbaskat dumt ut. Därefter reagerade jag dessutom mer på hur många anspelningar det är på sexuella teman. Fast det var nog inte så mycket att jag reagerade mer på det än att själva spelet började prata mer om det. Det känns bara dumt och verkar komma från ingenstans, även om de har haft lite hintar om det tidigare blev det helt plötsligt mycket mer.

Neptunia X SENRAN KAGURA: Ninja Wars är ett spel som började intressant med lite kul humor, stabil gameplay och en någorlunda intressant story. Dock blir det bara segare och stelare ju längre in i spelet jag kommer. Det finns några glimtar här och var, till exempel är bossarnas design rätt awesome, men såvida du inte har spelat något av Neptunia- eller Senran Kagura-spelen innan och vet vad du ger dig in på tycker jag du kan skippa det här spelet.

Specifikation

Denna recension baseras på Playstation 4-versionen.

 

i samarbete med PriceRunner

Recensionsex tillhandahållet av Idea Factory.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.

Du kanske också gillar

Lämna en kommentar