Med Destiny satte Bungie Looter-shooter-genren ordentligt på kartan. Med omfattande historia och legendariska vapen omfamnade communityt Destiny med öppna armar. Hur står den nya expansionen till Destiny 2 sig om du jämför med de andra?
Lightfall är den femte expansionen till Destiny 2 och den bjuder på många små förbättringar, och en helt ny power subclass; Strand. Jag ska vara helt ärlig och säga att jag har inte spelat Destiny 2 slaviskt sedan det kom ut 2017. Där första Destiny hade ett djup och ett magiskt sätt att engagera dig som spelare, saknade jag samma känsla i uppföljaren. Destiny 2 hade inte samma charm och det var, enligt mig, väldigt spretigt i början. Jag hade svårt att hitta en röd tråd, vilket ledde till att jag slutade spela det helt ett tag. Förra expansionen, The Witch Queen, satsade stort och tog historien till en större nivå. The Witness, som har varit den som håller i trådarna bakom kulissen under hela Destiny 2, tar en ännu större roll och skulpteras här till något som uppenbarligen är farligare än vad vi har stött på tidigare.
I Lightfall tar The Witness, som är ”the big bad evil guy” en större roll och presenterar sig på riktigt. The Witness vill att detta universum som vi lever i, ska ta slut och ersättas av en perfekt existens. Det är därför hen har letat upp The Traveler; för att konsumera dess hjärta. Det är en lång historia, som hade tagit alldeles för mycket tid att förklara, så jag fokuserar denna recensionen på själva expansionen Lightfall. Vill du däremot lära dig mer om hur resan hit har varit, rekommenderar jag detta klippet på youtube: Destiny 2: The Light and Darkness Saga – Destiny Calls.
En av de stora tilläggen i den nya expansionen, är i form av en ny subklass. Tidigare har du kunnat använda dig av Solar, Arc och Void för att skapa din alldeles egna karaktär. Den nya klassen kallas för Strand och tar din karaktär på en ny resa. Strand är vid första anblick oerhört kraftfull, men det är inte förrän huvudkampanjen är slut som du kommer att kunna låsa upp dess fulla potential. Oavsett om du spelar som Hunter, Titan eller Warlock, kan du låsa upp Strand och lära dig dess förmågor. Det börjar med att du letar långt inom dig själv medan du är på Neptunus, och kan under en kort tid använda dig av Strand. Nackdelen är att den gör dig utmattad eftersom du inte har lärt dig hantera den fullt ut ännu. Det är en spännande resa att göra. Att lära sig en ny kraft när du är van vid de tre andra subklasserna som funnits sedan första Destiny, är ett genialt grepp som jag hoppas kommer att locka tillbaka de spelare som kanske har tröttnat på spelet.
Neptunus har dykt upp som en ny planet att åka till, och där finns staden Neomuna. Ditt uppdrag är främst att hitta det vapen som Savathûn gömde här i den förra expansionen The Witch Queen. Det är på Neptunus som du kan lära dig den nya Strand-förmågan och det är också här som du möter dina nya vänner, Cloud Striders. Du interagerar med dessa via två personer, Nimbus och Rohan, som är varandras motsatser. Nimbus vill springa in och skjuta allt så fort som möjligt, medan Rohan vill agera med försiktighet eftersom vi faktiskt inte vet vad som väntar bakom nästa hörn. Du kämpar jämte dessa två under hela kampanjen på Neptunus.
Som jag tidigare nämnde, tar The Witness en mycket mer aktiv roll i denna expansion. The Witness är den som ligger bakom det mörker som har präglat Destiny, i princip från första spelet. Men där hen tidigare har varit i skuggorna, är hen nu ute och förstår att om något ska göras rätt, ska en göra det själv. Till sin hjälp har The Witness tagit Kejsare Calus, som är den tidigare ledaren för The Cabal – en av de stora fiendegrupperna i spelet. Calus är också han en stor frontfigur i Lightfall och kämpar mer direkt mot spelaren än i tidigare expansioner.
Som vanligt återfinns det nya vapen och ny rustning. Varje expansion bjuder på nytt och Lightfall är inget undantag. Två av mina favoriter är Unyielding armor och Verglass Curve, som är en riktigt snygg pilbåge som har förmågan att skjuta ut stasis-väggar som gör att fienderna i närheten saktas ner och fryser till i tiden. Mycket smidigt och väldigt roligt. Det finns en uppsjö med nytt material och det kommer att ta lång tid innan jag har lyckats låsa upp allt.
I Lightfall möts vi av något som Bungie har kallat Guardian Ranks och Commendations.
Guardian Ranks är ett system som dels kan introducera nya spelare till Destiny, genom att vägleda dem genom olika delar av hur du bygger upp din guardian. Allt från vilka uppdrag du ska göra, till hur många fiender av olika typer du kan besegra. Allting ger dig statistik och bygger på din rank. Ju högre rank du har, desto mer van spelare är du. Det är kul att följa sina framsteg, men något i mig säger att detta förmodligen är mer ett sätt för de allra bästa at skryta över hur bra de är, mer än att hjälpa nya spelare in i spelet.
Commendations är en slags belöning du kan ge och få efter att du har spelat ihop med andra spelare. Det är uppdelat i fyra olika kategorier: Ally, Mastery, Fun och Leadership. Du kan ge ut två commendations till de du har spelat med per gång och är ett sätt att hylla och peppa de du spelar med. Jag är en medelmåtta när det gäller PVP och liknande, men jag tycker att det är kul – för det mesta, vilket också mina lagkamrater verkar tycka, då det är denna kategori som jag samlar mest ”poäng” i.
När det gäller PVP är dock Destiny fortfarande lika trasigt som det alltid har varit. Det är svårt att hamna i en jämn grupp där alla spelare är lika bra, mer eller mindre. I varenda match jag spelar finns det alltid två eller tre personer som är ljusår bättre än oss andra. Jag har en kill/death ratio på runt 1. Det innebär att jag besegrar ungefär lika många fiender som de besegrar mig. Ibland är den lite högre och ibland är den lite lägre, men i snitt ligger den på 1. I de matcher jag möter andra kan jag matchas med personer som har en K/D på 8, 10 och en gång mötte jag en som besegrade 44 av sina motståndare (mitt lag) och blev själv bara besegrad 2 gånger. Jag tycker det tar bort charmen och en stor del av det som gör PVP (kallat crucible i Destiny) roligt. Det lägger sig en slags mättnad över det redan efter en eller två spelomgångar. Jag tror inte att det är omöjligt att hitta en algoritm som matchar spelare inom ungefär samma K/D mot varandra, istället för att matcha spelare via deras Power level och anslutningskvalitet på internet, som det till stora delar är idag.
Det är en sak som jag tycker att de har lyckats extra bra med i den nya expansionen. Det är roligt att spela igen. Personligen har jag svårt att spela spel efter deras end game. Jag har spelat Destiny väldigt mycket i mina dagar, men det har alltid varit periodvis. Finns det inget nytt att göra, slutar jag spela eftersom det inte ger mig något. Witch Queen-expansionen släpptes för ett år sedan och det var dags att släppa nytt. Eftersom det kom med så mycket nytt att upptäcka, hittade jag tillbaka till Destiny igen. Och det är jag väldigt glad för.
För att summera tycker jag att Destiny 2: Lightfall är den bästa expansionen som har släppts till spelet. Det är roligt att spela, det har en fängslande story och de har putsat i princip allt som går att putsa, med undantag för PVP. Röstskådespelarna gör ett fantastiskt bra jobb och det märks att Bungie har lagt ner mycket tid och resurser på det.
Som ett extra plus, har det äntligen kommit ett monument till Cayde-6. Han var förmodligen den bästa karaktären Bungie skapat i något av sina spel och valet att låta honom offra sig för att vi skulle kunna fortsätta strida var genialt. Jag gråter inte, DU gråter!
Denna recension baseras på Xbox Series S versionen.
Spelet finns också tillgängligt till PC, Xbox One, Xbox Series X och Playstation 4 och 5.
Destiny 2: Lightfall. Lägsta pris 407 kronor enligt Prisjakt.nu 2023-03-10.
Recensionsex tillhandahållet av Bungie.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.