När Creative introducerade P5:an så blev vi genuint nyfikna. Kan verkligen ett in-ear headset vinna någon som helst mark i dagens utsatta gaming headset landskap? Därför så har vi satt oss ner och testat Creative SoundBlasterX P5 fullt ut.
Känsla & Design
Som det in-ear headset det är, så är det tämligen rättframt vad gäller utseende. Själva hörlurarna är i silvrig/röd hårdplast som ger ett unikt utseende trots sin lilla storlek. En häftig detalj är dess kabel som är en tunn tvinnad trådkabel, som verkligen inte fastnar likt sina gummibeklädda kusiner. Dessvärre så har de en annan svaghet; vilket är att de (tillsammans med platta kablar) lättare kan få ljud färdas via kabeln upp till hörlurarna. Men detta är dock mest tydligt om man rör aktivt på kabeln. Om man t.ex. är ute och går så är det försumbart.
Rent generellt så är det ett stiligt utförande i Creatives SoundBlasterX färgsättning; svart och rött (med inslag av silver), som jag tycker funkar för de flesta ändamål. Oavsett om det är för att svara samtal via ens mobil, spela spel vid datorn, eller bara lyssna musik.
Ergonomi
När det handlar om komfort, så är det till viss del en fråga om smak. Detta då många föredrar on-ear headset över in-ear av personliga skäl snarare än t.ex. genom att utgå från ljudbild eller utseende. Helt enkelt är det många som föredrar det ena före det andra.
Men om vi ser specifikt på dessa så måste jag säga att oavsett hur länge du använder headsetet så känns det väldigt bra. Det blir aldrig jobbigt som ett dåligt sittande on-ear headset kan bli. Lägg därtill dess väldigt lätta vikt, och det blir uppenbart att väldigt lång tids spelande inte är några problem. Dessutom så är det konstruerade på ett sätt som gör att de inte ramlar ur öronen lätt. Vilket är ett riktigt stort plus, då många in-ear headset lätt kan falla ur när användaren är mer aktiv. Men icke så här.
Du får dessutom med ett antal olika öronkuddar (small, medium, large), så att du kan hitta en storlek som passar just dina öron. Per automatik blir de även väldigt ljudisolerade och för er som uppskattar den aspekten så kommer det verkligen tilltala er. Kul att nämna att även ett ”carry case” medföljer samt y-split för dator.
Ljudbild & kompatibilitet
Men headset är mer än bara utseende och komfortabelt. Det ska ju också ge en övertygande ljudbild i spel, musik och film. Här ligger Creative P5 i underläge till synes med sina 7 mm element. I kontrast till over-ear headset med en standard på 40-50 mm element. Elementen är till för att kunna förmedla ljudbilden, och i regel är idén enkel. Ju större drivelement, desto större möjligheter att ge en autentisk och framförallt precis ljudupplevelse.
Här klarar sig Creative P5 sig faktiskt galant. Självklart hjälps det av att de 7 mm elementen kommer in en bit i hörselkanalen i dina öron, men framförallt ger de en överraskande rik ljudbild. Där bas, mellanregister och diskant, alla ger en fyllig och varm ljudupplevelse, som framförallt är väldigt ren och klar och där varje ljud i regel är distinkt och lätt att urskilja. Även om jag märkt att basen ibland kan blöda in i diskanten; på ett sätt som förvisso knappt är märkbar, men som kan göra att diskant och bas smetas ihop en aning. Men ändå, trots det, så ger det lilla headsetet en ljudbild som kommer behaga de flesta. En intressant sak är att trots sin lilla vikt (12 g) så kan de förmedla en högkänslig ljudkvalitet på 114 dB.
I övrigt så är headsetet kompatibelt med Xbox One, Playstation 4, Android, iOS och Mac, utöver PC. Så stödet finns där för den som vill.
Mikrofon
Okej, hur höga förhoppningar kan man ha på ett in-ear headset tänkte jag när jag satte mig ner och påbörjade mikrofontstester. Tydligen stora, då ljudbilden är både klar och tydlig utan någon form av brus. Aningen lågt i volym i grundutförande, men utöver det så är det tydligt och fungerar väldigt bra i t.ex. TeamSpeak eller andra kommunikationsprogram. Det är inte på några sätt en wow-upplevelse, men gör sitt jobb väl och står bra i konkurrens med många on-ear headsets mikrofoner. Du kan även lätt nå ”mute” funktion direkt på headsetets kabel.
Interface, Användning & installation
Användarmässigt är det inte mycket att orda om; du pluggar in headsetet och det är redo. Däremot andra aspekter att nämna är att det finns ett tillhörande ljudprogram (SoundBlaster Acoustic Engine) som man lätt hittar på Creatives hemsida, för att få in surround känslan och andra förinställda profiler i spel. Ett antal olika profiler finns för specifika spel (t.ex. Witcher 3, Rocket League, CS:GO & DOTA 2), men även profiler för specifika genres ( Adventure and action, Driving sim, FPS, RTS & Sport), som alla är distinkta och verkligen kan få respektive genre/spel att stå ut mer extra. En enkel inställning som ger en hel del mervärde. Ett minus är dock att vid installation så läggs Blaster Acoustic Engine som detta heter som en egen enhet i ljudhanteraren, och har visat sig vara lite känslig för om man byter uppspelningsenhet. Genom att t.ex. inte kunna spela upp ljudet via hörlurarna om man ändrar uppspelningsenhet. Tråkigt att alltså programvaran är känslig på det sättet. Dessutom hade det även varit roligt om man kunde ändra bas, mellanregister, diskant mer ingående själv, utan att förlita sig på de förgjorda profilerna. En sista detalj är att jag hade önskat att de även gett användaren möjlighet att ändra volym direkt på kabeln, vilket inte går i nuläget. Men man kan inte få allt antar jag.
Headset: Vikt: 12 g, Frekvensrespons: 10 – 23Khz, 7 mm element, 114dB @ 1 kHz, 1,2 m kabel
Mikrofon: Omnidirectional kondensator på -42 dB @ 1 kHz.
Cirkapris – 800 kr
Recensionsex tillhandahållet av Creative
Tillhandahållaren av produkten har inget inflytande över artikelns innehåll.