Demolering av bilar kan vara kul – så länge det är någon annans fordon som får ta smällen. Wreckfest 2 bjuder på grårökiga smutsiga fordon, vars delar bokstavligen mosas så fort gravitationen och främmande objekt får kontakt med dem. Frågan är mest; är detta roligt nog?
När föregångaren klev ur early access blev det snabbt ett av de mest välrenommerade fysik-baserade racingspelen på Steam. Nu har uppföljaren också sladdat in i early access och gör anspråk på din tid – medan du ångar fram i rigida folkracebilar. Men likt ett skralt gammalt folkraceåk, är dessvärre även Wreckfest 2 lite väl snålt med finess. Åtminstone sett till spellägen och saker att göra i nuläget…
Nylackad och redo att köras!
Det positiva först. Det som står ut främst är att spelets grafik fått sig en välbehövlig knuff framåt. De fyra banor som hittas i singelläget (Quick Race eller ’Custom’ där den senare enbart innebär att du kan välja själv bana) har den där härligt dammiga nivådesignen – som gjord för dig att sladda runt i. Banornas sceniska natur, bilars utseende och påverkbar omgivning skänker det hela en välbekant känsla – en som en gammal Wreckfest-spelare som jag verkligen uppskattar. Där uppföljaren än så länge visar störst potential är specifikt i bilfysiken. Tyngden i fordonen, tillsammans med den tydliga skillnaden mellan de fyra bilarna som finns här, är verkligen märkbar. Det är just den autentiska konstruktionen som ger bilarna den där härligt släpande – nästan svårtämjda – känslan, precis som en muskelbil kan ha. Styrning sitter helt enkelt som en smäck redan nu, och utifrån den aspekten har det redan nu lyckats i min mening – trots att detta enbart är i early access. Detta sammelsurium av intryck matchas av ett minst lika autentiskt ljudbild. Då specifikt motorljuden som brummar på något så frenetiskt att det verkligen väcker tankar som ”Ja, det är nog tusan dags att jag besöker ett rally eller muskelbils event ändå!”. De är dynamiska, välproducerade och underbara redan nu.
Mållinjen är flera mil bort…
Allt är givetvis inte helt klart här – något som märks på det övriga innehållet. För även om bilfysik och ljudeffekter är i topp, är det annat med mängden banor och spellägen. Att det bara finns fyra banor, som kan köras slumpmässigt eller i ett ’Custom’-läge där du väljer en specifik bana, känns svagt. Det finns ett multiplayer-läge; ett som redan nu är väldigt trafikerat av spelare vilket gläder mig – men som ändå är en gnutta överraskande. Det är tydligt att spelet redan i ett så här urholkat läge ändå har mängder av aktiva spelare. Givetvis är det lika få banor du får tillgång till där, men själva upplevelsen av att spela mot andra människor skapar den där udden många söker. Att du dessutom kan köra varvbanor och bokstavligen köra sönder dina motståndares fordon… ja det hjälper.
Redan nu kan du använda bottar både i singel- och flerspelarläget. Det är ändå stöd för hela 24 spelare i det sistnämnda, så att AI även där kan få sladda runt är ändå tacksamt. Än mer att AI:n redan nu känns duglig. I en normal spelomgång i singelläget ger de dig en god utmaning. Och det imponerar redan nu. Det ska bli intressant att se hur de utvecklar AI:n jäms med resans gång.
Inför framtiden är önskelistan lång och det hela börjar med en singelkampanj och tydlig progression. Här finns ett garage – precis som i originalet – men i nuläget kan du egentligen bara ändra bilens färg. Utvecklarna kommer öka garagets användningsområde i sinom tid. Att köpa och uppgradera dina bilar var en stöttepelare i grundspelet och jag ser fram emot att hitta det även här. En singelkampanj där du kan låsa upp nya bilar och fordonsdelar likaså. Eller för den delen galna spellägen – likt de vi såg i klassikern Flatout vore kul. Att mosa bowlingkäglor med en bil eller flyga så långt du kan i längdhopp… med bil vore kul även det.
Nåja, nu har Wreckfest alltid förespråkat renare tävlingar – utan nitro och annat, och det är åt det hållet vi kommer röra oss. Och även om jag drömmer om fler speciallägen, är det nog en varierad singelkampanj likt originalet som mest lyser med sin frånvaro.
Utvecklarna har en uppdateringsplan (en så kallad ’roadmap’) där de just nu befinner sig i fasen ’Tell us what’s next’. D.v.s de söker nu spelares feedback på vad de vill se i fulla spelet. Tanken är att inom kort släppa en uppdatering i maj med två nya banor och två nya bilar – men det är mycket riktigt i fullversionen vi ser deras vision. De nämner att de vill ha avsevärt fler banor, bilar och spellägen – ett karriärläge och multiplayer med framsteg (progression). Fullt anpassningsbara fordon med allt från prestanda till utseende och även turneringar samt modd-support. När allt detta kommer… det återstår att se, men så är detta uppenbarligen ett trevande steg ut på spelmarknaden för spelet.
Utvecklaren Bugbear lär därför nå dig förr eller senare. Åkfärden har bara nyligen avgått och mållinjen kommer säkerligen innehålla allt detta vi suktar efter. Det innebär dock att de av er som redan nu vill ta er an Wreckfest 2, mer får ett tech-demo med multiplayer-support mer än ett fullt spel. Det är uppenbarligen inget märkligt i och med early access aspekten, men ändå… jag var förväntansfull så det var ändå lite väl underväldigande.
En sak är säker, Wreckfest 2 har stor potential då fysiken, bilarna och presentationen är spot-on… nu saknas det bara saker att göra också!
Denna recension baseras på PC versionen. Förväntas släppas i sinom tid till Playstation 5 och Xbox Series S|X.
Wreckfest 2. Lägsta pris 29,99€ (cirka 330 SEK) enligt Steam 2025-04-05.
I nuläget finns ingen tydlig indikation på när Wreckfest 2 lämnar early access.