Hem RecensionerSpelrecensioner Transport Fever 2

Transport Fever 2

av Fredrik Olsson

Dags att ta din gamla kuse på en strapats – leverera varor till staden nere i dalen. Ja, och sedan ska det småputtriga lokomotivet styra sin kos till grannstaden där varorna till slut når sin slutstation. Transport Fever 2 vill att du sköter alla linjer, alla varor och alla transportmedel! Nu ska vi bara se om det är roligt att göra allt detta samtidigt!


Transportering av varor är och kommer aldrig vara sexigt. Men nog tusan kan det vara beroendeframkallande roligt! Det vill i alla fall utvecklarna av Transport Fever 2 – som ångar på med olika fordon, vägar, flygplatser och världar få oss att tycka. Ta nerhuggna träd till sågverket, plankor till staden och tjäna en hacka. Ja, frakta människor också vetja – städerna står redo att utvecklas och tjänas pengar på, oavsett vilket sätt du väljer att göra det på.

Ja, som ni förstår så är det en stor mängd styrande och ställande i detta spel. Skapa järnvägar, vägar, båtrutter eller flygbanor, allt med siktet på en fetare plånbok. Köp fordon, skapa rutter, bestäm vem som åker vart och se till att pengarna stadigt kommer in. För annars sitter du brunt till…

Just det faktum att du t.ex. kan välja vilket år (det börjar i mitten av 1800 talet) att börja ifrån, och att du sedan sakta men säkert får nya typer av fordon gör att det kittlar ännu mer. Aldrig har min OCD-mätare gått i taket så mycket (på ett bra sätt), som när jag måste se över vilka tåg som tar vilka varor och till vilken stad.

Grafiskt så är det mysigt, om än relativt enkelt. Men de olika tågen är härligt varierade och egentligen är alla typer av fordon väl representerade från verkligheten, vilket kommer attrahera till oss tågnördar än mer. Att du hela tiden får nya fordon, allt eftersom de uppfanns i verkligheten, gör att du också hela tiden håller dig uppgraderad – även om det ibland kräver tjocka plånböcker bara det.

För inte nog med att du måste skapa linjerutterna som fordonen ska färdas i, du måste allt eftersom byta ut alla, då de sakta men säkert går sönder. Ja, fast det säger sig ju självt att den där kollektivtrafikbussen som gått i över tjugo år kan komma att behöva bytas ut. Även om de nya är både dyrare och skapar mer avgaser.

Hela tiden är det ett ge och ta – hålla koll på resurser, och vara tålmodig med pengarna. Planering av en potentiell rutt, sedan skapa väg om det behövs, sedan vilken väg rutten ska gå, och slutligen själva fordonen som ska kopplas mot den, gör att alla steg kostar tid eller pengar, och du behöver se till att du får in mer pengar än du spenderar, även om du kan ta lån.

Ja, som ni märker så kommer spelet ta sin tid, vilket är på gott och ont – även om jag personligen tycker det är himla skönt med ett spel där du ges möjlighet att sakta men säkert pula runt med alla dessa detaljer.

Sett till spelmöjligheter, så har du inte bara ”free game” som är läget där du skapar en karta (du kan välja storlek, svårighet och mängd resurser). Du har även en kampanj där du tas på en mer historisk resa, där de fokuserar på några av världens nyckelögonblick. Det kan vara utvecklandet av vilda western, återuppbyggnaden av Japan under 1960-talet, kolonialismen i indiska Oceanien eller åtagandet i att ordna upp Tyskland efter muren fallit. En välgjord kampanj som inte bara ger bra variation i miljöer och scenarion – men som ger lite sug att läsa lite extra i historieböckerna. Om så bara lite…

Vilket för oss till själva spelandet…

Gränssnitt är enkelt, och det mesta är rudimentärt på ett bra sätt. Tyvärr så finns det en del oklarheter i t.ex. byggandet av järnvägar, och specifikt när och hur du ska få ut tåg på rälsen. Inte för att det är svårt – det finns en vägledning för detta, men ett par gånger har smärre buggar eller oklarheter i hur rälsen ska ligga gjort att tåg inte gått att köra ut.

Detta har i regel löst sig dock, så inget att direkt tänka för mycket på – även om det i kampanjen blev åtminstone någon gång att jag fick starta en tidigare sparning. Tack och lov kan du ställa in autosparning och även välja att spara när du vill själv, så i regel brukar detta aldrig vara något problem. D.v.s. om du inte märker att sparningen gjorts så sent att du fortfarande har det eventuella felet kvar.

Sedan har vi även ljudbilden, som sett till effekter gör sitt jobb, även om det är ganska enkel sådan – men framförallt musiken som står ut. Eller rättare sagt står inte ut för ett öre. Det är nog en av de mer intetsägande blip-blop musikstycken som jag hört – så tipset är att starta igång valfri musikspelare och stänga av den oinspirerade musiken.

Om man på något sätt ska summera detta, så är det ett dugligt transport-sim spel som verkligen riktar in sig på en specifik typ av spelare, och som inte hymlar med att det vet vad det är – även om det är så att det rentav inte gör något nytt inom sin genre. Något som också är dess egentligen största nackdel – för många kan inlärningskurvan vara ett hinder, men för oss som spelat denna typ av managementspel, så är det riktigt bra grejer. Och är du tågnörd så kommer du mer eller mindre känna dig hemma från start.

Ps. Det har även modsupport i Steam Workshop, för de som vill utöka med nya prylar till spelet allteftersom.


Specifikation

Denna recension baseras på PC versionen.

Transport Fever 2. Standardpris 39,99€ enligt Steam 2019-12-26.

Recensionsex tillhandahållet av Urban Games.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.

0 kommentera

Du kanske också gillar

Lämna en kommentar