Hem RecensionerSpelrecensioner Total War Saga: Thrones of Britannia

Total War Saga: Thrones of Britannia

av Carl Holmer

Låt oss resa tillbaka i tiden. Året är 878 e.Kr. och den engelska konungen Alfred den Store har lyckats hejda invasionen av Vikingarna genom ett heroiskt motstånd vid Slaget vid Edington. Men de brittiska öarna är splittrade och Vikingarna ger inte upp lätt. Nu är det din uppgift att ta vid makten och ena England under en fana, eller du kanske skulle föredra att plundra dig fram till rikedom som en vikingakrigsherre? Häng med i vilket fall som helst när vi tar en titt på Creative Assembly’s senaste alster!

 

Spelupplägget i korthet

Har du spelat ett Total War spel de senaste arton åren så vet du vad som gäller. Men om detta är din första gång så kör vi en snabbgenomgång. Spelet är i stora drag uppdelad i dels ett omgångsbaserat strategiskt läge med överblick över allt från arméer, fraktionsrelationer, forskning, ekonomi och allt där emellan. Vidare har man ett stridsläge i typisk realtidsstrategianda där man kontrollerar sina trupper på gruppnivå. Spelet blir även då i praktiken uppdelad i två olika gameplay loopar. I de strategiska läget måste du balansera dina styrkors storlek till din tillgång på mat och pengar, dina relationer till andra fraktioner och din egen befolknings tycke om ditt styre. Som konung får du även bestämma guvernör som skall styra över din provinser. Skulle det vara så att en guvernör går i upprorstankar är det kanske dags att leta efter en ersättare eller helt enkelt muta dem till ro.

I det taktiska läget blir det en fråga om att hantera dina trupper på det effektivaste sättet. I fronten sätter du kanske dina svärdsmän, på flankerna din spjutmän och bågskyttarna i skyddet bakom frontlinjen dina sårbara bågskyttar. Kavalleriet får gärna gömma sig i skymundan för att utnyttja fiendens flank vid exakt rätt tidpunkt. Men striderna kan snabbt urarta så de gäller att hålla tungan rätt i mun och utnyttja alla möjliga öppningar som fienden ger dig.

Precis som tidigare spel så uppstår en viss sten-sax-påse aspekt i det taktiska spelet där alla enheter har olika styrkor och svagheter. Kanske inte lika tydligt som i Total War: Warhammer spelen då vi inte har några fiktiva inslag med diverse flygfän. Men det finns en klar skillnad i den taktiska applikationen av svärd, yxa, spjut, pilbåge och katapulter.

 

Presentation

Presentationen har aldrig någonsin varit dålig i tidigare Total War spel men denna gång måste jag säga att Creative Assembly verkligen träffat huvudet på spiken. Varje meny, gränssnittselement, ja, miljöerna i sig bara dryper av tidig medeltid med gott om keltiska knutar och allt annat som hör till. I tidigare iterationer av serien har jag ofta funnit mig slå på en podcast vid sidan om, men denna gång behövdes det verkligen inte då musiken är så oerhört stämningsfull.

Grafiken besviker verkligen inte, för precis som i tidigare spel så går det bara finemang med att zooma in på individnivå och inspektera dina trupper. I denna typ av spel kanske det inte är viktigast att saker och ting ser bra ut nära inpå, utan snarare att skalan av helheten ser korrekt ut. Spektaklet som uppstår när två fullutrustade arméer slår samman är inget annat än fenomenal.

Personliga tankar

Total War är en serie som varat i 18 år och finns i skrivande stund i 17 iterationer, där 12 av dem tillhör huvudserien på PC. Jag har personligen gett andra spelserier så som Call of Duty mycket skit för att utgivarna och utvecklarna gång på gång släpper nya spel med minimal utveckling mellan varje spelsläpp. Och nu är det dags att ta samma snack kring Total War. Jag ska vara tydlig med att säga serien inte på något sätt sjunkit så lågt som Call of Duty, då till och med senaste CoD har kvar mekaniska problem som redan existerade med första Modern Warfare.

 

Dilemmat som uppstår är att Creative Assembly har hittat en modell som funkar väldigt bra. En modell som går att applicera på olika historiska eror och även fiktiva verk som vi såg förrförra året med Warhammer. Varför då ändra något när vi har ett vinnande koncept? Skulle man gå vidare och ändra för mycket bara för ändringens skull finns risken att man stöter ifrån sig sina corefans. Men om man bara tuffar vidare som man alltid gjort kommer saker och ting inte bli stela förr eller senare?

Jag kan vara ärlig och säga att jag inte tröttnat på Total War ännu, snarare tvärtom. Men med ännu ett spel planerat i höst och ett tredje Warhammer på väg började tanken gro. När blir det för mycket av de goda och när är det dags att börja tänka i nya banor?


Specifikation

Total War Saga: Thrones of Britannia Lägsta pris 368 kronor enligt Prisjakt.nu 2018-04-30.

Recensionskod tillhandahållen av Mi5/SEGA.

Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.

Du kanske också gillar