Du har skött om dina grödor och ska bara in till kossorna, laddskärm. Du ska snabbt in och lämna dina ingredienser i huset, laddskärm. Ska bara in och handla lite fröer i affären, laddskärm…
Story of Seasons är en långtgående avknoppning av Harvest Moon och är ett farm-sim älskat av många. I Pioneers of Olive Town ärver du din gård av din gamla morfar och bestämmer dig för att åka dit och starta upp den på nytt.
Inledningsvis har du mängder med olika val för din karaktär angående utseende och till en början definieras du inte som flicka eller pojke, utan som stark eller söt. Men senare när du introducerar dig för borgmästaren måste du berätta vilket kön du har, vilket bara kändes stelt och det spelar egentligen ingen roll eftersom alla kan ha alla kläder och ingen som helst nämner könsroller.
Du får som sagt tillgång till din morfars gård. Till en början är bara en liten del av den full med träd och ogräs samt tillgång till en grotta där du kan utvinna de enklare materialen. I ditt startpaket får du även ett tält och alla verktyg du kan tänkas behöva på din gård. När du samlat ihop tillräckligt av olika sorters material kan du låsa upp nya större ytor på din farm som ger dig tillgång till nya och bättre material som är svårare att utvinna. Utspridda i de olika områdena på din farm finns förfallna byggnader som du kan renovera upp genom att samla rätt material eller betala en större summa pengar. Dessa byggnader är främst olika lador och stall för djur som du stöter på och kan tämja för att sedan få deras ull, mjölk eller ägg. När du väl renoverat byggnaden kan du sedan flytta den nästan vart du vill på din gård.
I början av spelet har du som sagt alla verktyg som du behöver på din gård i deras basutförande, förutom metspöt som du får av en invånare i byn. Dessa verktyg kan precis som i andra farm-sim uppgraderas genom att samla material och betala smeden för att uppgradera den åt dig. Bättre verktyg gör det så klart enklare att utvinna de bättre materialen.
Nästan allt du gör på din gård ökar dina poäng i ett nivåsystem som för varje nivå gör det lite enklare att slå sönder stenar, hugga ner träd eller ger mer material när du utvinner de olika materialen. När du når en viss nivå låser du upp ett nytt område som du kan resa till genom att prata med en spirit på din gård som tar dig dit. Spirits är varelser som funnits tidigare i spelserien och här dyker de upp när du samlar material, skördar eller plöjer på din gård. Det är ett ganska avancerat system bakom dessa små varelser. De är först bara spirits men när du hittat tillräckligt många får du komma till deras by där du delar in dem i deras olika arbetsuppgifter. Nu arbetar de i sin by för din vinning. Varje dag kan du åka dit och få saker av dem utan någon annan anledning än att du hittade dem. Det är ett spännande övernaturligt tillägg men det känns lite frånkopplat från resten av spelet eftersom det bara är du som kan se dem.
När du arbetar på din gård används din uthållighet (’stamina’) som symboliseras av hjärtan uppe i hörnet på skärmen. Ju bättre verktyg du har desto mer kan du göra under en dag och senare i spelet kan du även låsa upp några extra hjärtan. Inget kan egentligen skada dig vilket skänker dig en lugn och avslappnad känsla, men i grottorna finns det mullvadar som ploppar upp och tar lite av din stamina. Det finns också hål som du kan ramla ned i och hamna några våningar längre ned i grottan, vilket tar ännu mer av din stamina. För att återfå din kraft kan du äta någon av de otaliga maträtterna eller gå och lägga dig för dagen. I slutändan känns spelet väldigt enkelt och förlåtande vilket ger mig känslan av att det är riktat till en ganska ung målgrupp.
På din gård kan du även ’crafta’ (bygga) många mackapärer som hjälper dig att omvandla trä till plankor, rå malm till tackor och ull till garn med mera. Dessa tar dock en massa plats och är väldigt långsamma med att omvandla materialen till endast en av slutprodukten innan de måste laddas igen. Detta gör att det känns som att spelet blir lite onödigt utdraget.
Så måste vi ju prata om själva Olive Town också. Det är en mysig liten by som vill bli en turistattraktion och under dagarna kan du stöta på både invånare och turister som går omkring på gatorna. Du kan lämna in efterfrågade material i stadshuset för att staden ska utvecklas. Dessvärre ändras ingenting trots att de pratar om att bänkarna bytts ut eller gatorna städats upp och fått nya plattor. Allt ser precis likadant ut som innan du lämnade in materialen, detta gör att det känns som att du egentligen inte har något inflytande på byn. Samma sak gäller tyvärr muséet där du kan lämna in fossiler, fiskar och fotografier som du tagit på olika vilda djur på din gård. Du får inga belöningar för något du lämnar in och alla fiskarna ser ut som likadana skuggor i sina akvarier. Dock kan du lämna in maträtter till byns kulinariskt intresserade matrecensent där du faktiskt får en belöning i form av andra ingredienser.
I byn finns flertalet affärer där du kan köpa en uppsjö av grönsaksfrön, små plantor och blomsterfrön som ändras med varje årstid. Du kan uppgradera dina verktyg hos smeden, uppgradera ditt hus i verkstaden, gå på restaurang/kafé eller, när du låst upp salongen, beställa kläder eller ändra utseende.
Invånarna kan tyckas vara lite stela och inte ha varierande repliker, men de interagerar fint med världen och gör olika saker under dagen och beroende på väder. När man lär känna dem, och höjer sin vänskap med dem genom att prata ofta eller ge dem presenter, får man se små scener där man får djupare inblick i deras relationer till varandra, deras liv och personligheter. Detta var något som jag tycker spelet gjorde väldigt bra, det var roligt att lära känna invånarna och se deras knasigheter, skvaller och relationer utvecklas.
Under året har alla invånare sin egen födelsedag och alla fyra årstider som spelet är indelat i har sina olika festivaler och högtider. En del av dem ger dig möjlighet att spela ett litet minispel där du tävlar mot de andra i byn. De är dock nästan lite för enkla och jag behövde inte direkt kämpa för att vinna. Årets alla dagar finns med i en kalender som du kan öppna i din behändiga anteckningsbok. Du bär hela tiden med dig din anteckningsbok där du kan läsa kalendern, titta på kartan för att se vart alla husen i byn ligger och när butikerna har öppet samt vart alla invånare i byn befinner sig just nu. Där kan du även läsa lite info om alla invånarna i byn, se din nivå i de olika sakerna du gör på din gård samt se din väska och alla recept på saker till din gård.
Du rör dig genom miljöerna med en mer eller mindre låst kamera i tredje person, men i kameraläget kan du röra dig runt i första person. Detta gör att du kan se mer spännande vinklar och en hel del detaljer som du annars skulle ha missat. Spelet tar dessutom Switchens touchskärm på allvar genom att låta dig använda touchen till att välja i menyerna, men knapparna på dina joy-cons fungerar såklart också.
Personligen tycker jag att kontrollerna är tillräckligt snabba och följsamma även när man rider. Att spelet ibland fryser till gör att kontrollerna beter sig lite konstigt just då, men återgår snabbt till fullt fungerande. Att sikta in sig på den exakta stenen eller ogräset underlättas av en rutmarkering över vart du kommer att träffa när du klickar på action-knappen, men kan ibland vara lite klurigt innan man fått in vanan då karaktären inte får stå för nära eller ovanpå den yta man vill behandla.
Sen måste vi ju nämna det tråkiga som tyvärr är allt för tydligt, laddskärmarna. Varje gång du går in/ut ur ett hus eller går mellan din gård och byn kommer det upp en dedikerad laddskärm där det visas en bild som någon annan spelare tagit. Denna laddskärm är lite olika lång, men alltid för lång för att få ett trevligt flyt i spelet. Trots denna extensiva längd på laddskärmarna tappar spelet allt för ofta sin frame-rate. Spelet småfryser ibland till när det inte hinner ladda in alla träd och maskiner på din gård eller när du rider genom byn och spelet inte hinner ladda in alla karaktärer som går omkring. Dessa laddskärmar och frysningar gör tyvärr varje speltillfälle nästan dubbelt så långt innan du lär dig att planera dina turer in och ut ur hus för att minska laddtiden. Särskilt frysningarna gör att spelet känns lite ofärdigt och tyvärr inte värt den prislapp som medföljer ett större franchise-spel.
Stilen på spelet är jättegullig och karaktärerna rör sig som sagt oftast väldigt samspelt med världen. Musiken på din gård förändras med varje årstid och byn har en egen trudelutt som är trevlig och sätter sig lite lagom mycket på hjärnan. Ljudeffekterna är något enformiga men man vänjer sig vid att filtrera bort dem. Ljudet gör sig så klart bättre i dockat läge, men Switch:ens högtalare gör ändå musiken rättvisa och är mysig att lyssna till då man halvligger på soffan och bara myssppelar.
Förhoppningsvis kommer utvecklarna att ta hand om problemet med att spelet fryser genom en tidig patch, men tyvärr kommer nog laddskärmarna att bestå. För de som spelat föregångaren, Friends of Mineral Town, tror jag att de blir lite besvikna på Pioneers of Olive Town. Uppgraderingen i grafiken är inte värd de mycket längre laddtiderna som det här nya spelet har jämfört med de snabba skiftena mellan områdena i det tidigare spelet. Det finns mycket att upptäcka och det är ett fint spel, men det kräver tålamod och inte särskilt mycket engagemang.
Denna recension baseras på Nintendo Switch versionen.
Story of Seasons: Pioneers of Olive Town. Lägsta pris 399 kronor enligt Prisjakt.nu 2021-03-20.
Recensionsex tillhandahållet av Marvelous Europe Limited.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.