Hem RecensionerSpelrecensioner Resident Evil 0 / Biohazard 0 HD REMASTER

Resident Evil 0 / Biohazard 0 HD REMASTER

av Danny Larsen

”Resident Evil 0” släpptes första gången på Gamecube 2002 och nu i januari 2016 släpptes HD Remastern av spelet på de flesta plattformar. Men klarar ett så gammalt spel att leva upp till dagens standard och kan det gamla skräckkonceptet leva upp än idag; följ med så ska vi se.

Storyn i spelet.

Det hela börjar precis innan första Resident Evil spelet, där Rebecca Chambers, medlem av S.T.A.R.S. Bravo Team finner sig ute på uppdrag för undersöka ryktena om kannibaliska mord i ”Arklay Mountains” som ligger strax utanför Raccoon City. På väg dit så får deras helikopter motorproblem och kraschlandar och väl på marken så sprider sig gruppen ut för att undersöka sin omgivning. Det är här som Rebecca upptäcker en fångtransport som har kraschat och i den en loggbok, där det står att den transporterade den dömde f.d. militären Billy Coen till militärbasen Regarthon för avrättning. Gruppen sprider ut sig, i jakt på den förrymde fången Billy och efter en stunds letande så stöter Rebecca på ett övergivet tåg mitt ute i ingenstans. En regnstorm sköljer in och Rebecka ger sig in i tåget för såväl skydd som möjligheten att undersöka om Billy finns gömd där.

Ur askan in i elden, skjut allt som rör på sig.

Ur askan in i elden, skjut allt som rör på sig.

Väl inne på tåget så gör hon den bisarra upptäckten att alla på tåget är döda, till hennes förskräckelse så börjar de döda att resa sig upp och attackera henne. Hon har inget val än att försvara sig och efter ett par väl placerade skott står hon över de ”ny dödas” kroppar. Rebecca börjar att söka igenom tåget efter ledtrådar till vad som kan ha hänt och hur de döda kan resa sig upp igen. Medan hon undersöker kroppen av en av tågets anställda smyger Billy upp bakom henne med pistolen i högsta hugg. Rebecca konfronterar honom och säger att han är under arrest, men Billy bara skrattar bort det hon säger och ser henne inte som ett hot och lämnar således henne till sitt öde. Strax därpå hörs en fönsterruta krossas och Rebecca springer för att undersöka det, när hon hittar sin kollega Edward Dewey döendes. Under sina sista andetag säger han till henne att vara väldigt försiktig då det finns zombies och monster i skogarna runtomkring.

Första mötet mellan Rebecca och Billy.

Första mötet mellan Rebecca och Billy.

Rebecca tar sig igenom tåget för att plötsligt stöta på Billy igen som säger att de borde samarbeta för att ha en större chans att överleva. De båda inser att de måste arbeta ihop för att komma ur detta levandes och en pakt mellan dom formas.

Och detta mina vänner är bara introduktionen av spelet, vi kommer möta en massa zombies, muterade spindlar, zombie hundar, kråkor och varför inte en klassisk ”Tyrant”. Många timmar väntar dig som tar dig an spelet och du kommer att möta många fiender, ett evinnerligt ur- och inplockandes i ditt inventory, samt pussel som kommer få dig att vilja rycka i ditt hår. Happy Gaming . . !

Rebecca Chambers och Billy Coen.

Rebecca Chambers och Billy Coen.

Karaktärerna.

Våran protagonist i spelet är Rebecca Chambers, som är en del av S.T.A.R.S. (Special Tactics And Rescue Service) Bravo Team. Rebecca är utöver polis även sjukvårdare för sitt team och har därför med sig ett blandnings kit, som gör att hon kan blanda örter och kemikalier vilket man kan använda för att läka sig själv. Tyvärr så är hon väldigt svag och kan inte lösa pussel som omfattar att flytta på tunga objekt. Rebecca är en väldigt stark karaktär till sinnet dock och tar inte skit från vem som helst bara för att hon är liten till storleken eller för den delen en kvinna. Rebecca litar inte på Billy som på pappret en förrymd massmördare, men lär sig under spelets gång att allt är inte är vad det verkar vara; och ett starkt förtroende samt vänskap formas mellan de två.

Våran andra huvudkaraktär är den förrymde fången Billy Coen, (f.d. Force Reconnaissance Officer). Billy är dömd för mordet på 23 soldater och var på väg till Regarthon militärbasen för avrättning. Till skillnad från Rebecca så kan Billy flytta tunga föremål och är mycket starkare. Billy har en kaxig och nervärderande attityd mot Rebecca i början av spelet, men den byts allteftersom ut, ju mer vi får lära oss om hans bakgrundshistoria och de två karaktärerna lär känna varandra.

Lite smått och gott kan man bära med sig.

Lite smått och gott kan man bära med sig.

Gameplay hur det fungerar!

Du har som spelare kontroll över både Rebecca och Billy och kan smidigt byta mellan de två karaktärerna med ett enkelt knapptryck; detta då mycket av spelet går ut på samarbete mellan de två. Man kan även styra båda karaktärerna samtidigt med de två ”thumbsticks” som finns på din handkontroll. Och till skillnad från de andra spelen i serien så finns det inga förvaringslådor där man kan lägga av sig saker som man inte behöver för stunden, för att sedan plocka fram de ”magiskt” ur en annan förvaringslåda någon annanstans. Så väldigt mycket i spelet är att ha koll på vad man behöver ha med sig och vem som har vad. Det finns en sektion i tåget där Rebecca är instängd i ett rum och inte kan komma ut. Det är vid ett sånt här tillfälle man kan använda båda thumbsticksen för att flytta saker emellan henne och Billy, för att de ska kunna lösa pusslen tillsammans. Det är ett väldigt intressant sätt tycker jag, och gör att man får tänka efter extra mycket på vad som faktiskt behövs i stunden. Vilket är en skön skillnad i takt, mot exempelvis många andra spel där man springer omkring med 20 vapen och full ammunition och 30 ytterligare saker som man bara ”måste” ha. Så det här är ett spel för dig som tycker om att föra inventering av dina saker. En sak till som är nytt för serien är att du kan lägga undan saker, för att senare när du behöver dom, leta upp dom och då plocka på dig dom.

Pusslen i spelet är i klassisk Resident Evil anda; leta upp rätt sak för att kunna låsa upp eller avslöja nya hemligheter. När det kommer till fienderna så är det inte heller något nyskapande. Ta t.ex. zombies där du skjuter dom tills dom trillar omkull. Du sätter således en extra kula i huvudet på  dom så man vet att de fortsätter att vara döda. Missar man detta, så kan det bli jobbigt senare.

Spelet har till skillnad från de nya spelen fasta kameravinklar, vilket gör att man inte alltid ser vart man är på väg eller om det finns några fiender runt hörnet. Personligen har jag inget emot detta då det här är en av de saker som gör att man som spelare känner sig extra utsatt och försvarslös när man inte kan se vad som komma skall. Jag vet att fasta kameravinklar är något som inte faller alla i smaken, men det är en av de saker som gjorde Resident Evil till de klassiska skräck spel de är. Och även fast de helt har gått ifrån konceptet nuförtiden så skulle jag tycka det vore intressant om de skulle försöka att göra ett nytt Resident Evil spel i samma stil som originalen.

GameCube Vs. Ps4.

Gamecube Vs. Ps4.

Grafik och Ljudbild!

Grafiskt sett så måste jag säga att det såklart ser bättre ut än originalet; men det är mest bara att man har skalat upp spelet och har lagt till HD texturer över det hela. Men med det sagt så tycker jag ändå att spelet fortfarande är snyggt att titta på med sin mörka framhävning, med massor med skuggor överallt och att allt som allt, tillför till hela ”zombie-muterade-monster-känslan” som spelet vill framhäva. En rolig detalj är att man också kan byta kläder på sin karaktär om man ytterligare vill göra upplevelsen mer egen.

Vad man än vill säga om Remaken så ser den bra ut och jag hoppas på att vi får fler av de klassiska Resident Evil spelen i HD Remake snart.

När det kommer till ljudbilden så tycker jag mycket om musiken som går i klassisk Resident Evil stuk, där Seiko Kobuchi gör musik som passar väldigt bra till vad som händer under spelets gång. Det måste noteras att det inte är musik hela tiden i spelet utan mer när det är något som händer, vid t.ex. dialog, mellansekvenser eller fighter.
När det gäller ljudeffekterna i spelet så är dom ganska spot-on; har du spelat ett Resident Evil spel så känner du igen väldigt många av ljuden, vilket är positivt. Ambient ljuden fyller ut tystnaden med t.ex. framfarten av tåget, den vinande vinden, det smattrande regnet och allt annat som vi tar för givet skall höras när man befinner sig på ett tåg som rör sig. Något som görs väldigt balanserat; helt enkelt precis lagom.

När vi sen kommer till röstskådespeleriet, så har väl aldrig Resident Evil varit kända för att ha de mest kvalitativa. Men oavsett det så tycker jag ändå att röstskådespelarna gör ett överlag bra jobb; även om det ibland känns väldigt styltigt och som det är läst rakt upp och ner från manuset utan några känslor inblandade. Men jag måste ändå säga att jag fann att rösterna passade väldigt bra till karaktärerna de är satta till; jag kan tänka mig att det är såhär de verkligen skulle låta (vilket är bra gjort av de som gjort rollfördelningen med vilken röst som går till vilken karaktär)!


Specifikation

Recensionen är baserad på PC versionen.
Prisbild ca 200 – 600 kr. (Beroende på plattform) 

Recensionskod tillhandahållen av Kinguin.

Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.

Du kanske också gillar

Lämna en kommentar