Asbel och Hubert är ute och leker på en kulle när de stöter på en mystisk flicka som tappat minnet. De har vid det här laget ingen aning om att detta är början på deras gratiösa resa i syfte att rädda världen, men snart ska det visa sig: tillsammans är de starka!
Tales of Graces f Remastered är en ny version av Tales of Graces som ursprungligen kom till Japan 2009 och sedan till PS3 som Tales of Graces f 2010. Nu har PS3-versionen remasterats med lite “quality of life-uppdateringar” till moderna plattformar.
Vi spelar som Asbel, den unga och naiva sonen till hövdingen av Lhant som går med sin bror Hubert till “Lhant Hill” där de hittar en mystisk lilahårig flicka. Hon har tappat sitt minne och vet inte vem hon är eller varför hon befinner sig där. Ni namnger henne Sophie efter Sopheria-blomman. En dag kommer prinsen av Windor, Richard till Lhant. Han blir en god vän till Asbel, Hubert och Sophie och de beger till till Barona, Windors huvudstad för att infiltrera slottet genom en hemlig passage. Inne i passagen stöter de på ett stort, märkligt monster och Sophie använder sina krafter för att skydda Asbel och hans vänner, men det leder till att Sophie stryker med på köpet. Asbel bestämmer sig efter det för att träna till riddare och det sker ett tidshopp på sju år där vi får följa Asbel på en resa att återförenas med sina vänner. Under resans gång stöter Asbel på Sophie, som verkar har överlevt, men har tappat sina minnen. Vem är hon egentligen och hur kommer det sig att hon fortfarande är vid liv? Ja, det är en av de mysterium du ger dig ut för att lösa.
Berättelsen är, tycker jag, hyfsad och håller mig engagerad under spelets gång. Narrativet innehåller dock en lite för stor dos av den klassiska “mina vänner är min kraft”-andan som så ofta genren har, vilket blir aningen tjatigt i längden.
Gameplay-mässigt rör det sig här om ett action-RPG i klassiskt “Tales of-manér”. Det vill säga att du ser fiender på kartan och går in i dem för att initiera strid i en separat miljö. Det är ett linjärt spel där vi följer en ”färdig story” som inte kan påverkas av dialogval. Precis som i andra Tales of går striderna att jämföra med Beat-em-up och fightingsspel där varje karaktär har olika förmågor, så kallade Artes som kan användas genom att använda attackknappen och styrsspaken åt ett visst håll. Något som är unikt för just Tales of Graces f är att du delar en så kallad Eleth-mätare med fienden och när den är fylld med blå färg initierar Eleth Break, vilket innebär att du får tillgång till specialförmågor som gör massiv skada mot fienden. Om fienden uppnår eleth break får den istället tillgång till liknande förmågor. Dock appliceras detta bara på bossar eftersom vanliga fiender inte kan använda dessa. Jag gilllar detta system som får spelet att kännas mer balanserat. Spelet är relativt lättsamt när det gäller inventory-hantering då det bara är vilka vapen och utrustning dina karaktärer har samt vilka artes/förmågor de kan använda.
Strax innan jag fick detta recensionsuppdrag bestämde jag mig för att gå tillbaka till Tales of Vesperia och körde färdigt det. I det spelet kan vissa bossar använda specialattacker slumpmässigt utan någon förvarning, vilket känns någorlunda orättvist balanserat jämfört med Graces f. Stridssytemet i Graces f är bland de bästa jag upplevt i Tales of. Striderna har ett snabbt tempo och småstrider tar slut inom loppet av några sekunder. Dessutom tycker jag att jag har mer kontroll över karaktärerna än i andra Tales of-spel jag testat.
När du inte strider går du mellan stad till stad och löser problem som kommer upp. Ibland kommer du till dungeons med lite pussel som ska lösas, och svårighetsgraden på dessa är lagom avvägda – lite småkluriga, men inte till den grad att de är frustrerande. Något som dock är frusterande är hur mycket backtracking spelet kräver av dig. Gameplay-loopen går ofta ut på att gå till ett ställe, prata med någon som säger att det är problem på ett annat ställe – du går och löser problemet och rapporterar problemet hos uppdragsgivaren. Detta gäller även för storyuppdrag. Det känns att de har lagt till alldeles för mycket onödigt “fluff” som inte har någon betydelse annat än att dra ut på spellängden.
Något jag uppskattar är att de har lagt till “waypoints” som visar vart du ska härnäst, vilket drar ner på tiden du irrar runt utan att veta vad du ska göra. Detta hjälper avsevärt, för utan det känns spelet ibland otydligt. De har även lagt till en autosparningsfunktion och förmågan att göra ett nytt försök på en strid direkt utan att gå tillbaka till striden från en startpunkt. Jag uppskattar dessa uppdateringar då det får det att kännas som att de respekterar spelarens tid mer.
Grafiskt har spelet inte ändrats särskilt mycket från originalet. Det behåller samma grafiska stil som är klassiskt för Tales of och jag tycker den har åldrats hyfsat väl då den är såpass tecknad. Det är tydligt anime-inspirerat med gulliga och färgstarka karaktärer. Musiken är en liten besvikelse. För att vara Tales of är ett väldigt intetsägande. Jag kommer inte ihåg ett enda stycke förutom huvudstycket. Jag säger inte att det nödvändigtvis är särskilt dålig musik. Det är klassiskt Tales of med lite upbeat instrumentalt med inslag av metal, men det lämnade inga intryck på mig. Spelet har valet mellan japanskt och engelskt ljudsspår. Jag valde japanska ljudspåret, eftersom skådis-insatsen inte riktigt var där med den engelska, men valet finns där för de som vill köra med dubb. De flesta story-dialoger är röstade, vilket är något jag uppskattade eftersom det ofta inte är fallet i många JRPG:n.
Sammafattningsvis tyckte jag att Tales of Graces f Remastered var ett hyfsat trevligt äventyr, även om det stundtals kunde bli lite frustrerande med backtracking. Det är väldigt mycket ett klassikt JRPG som inte tar ut svängarna allt för mycket, men något jag ändå skulle rekommendera för fans av genren och särskilt de som redan tycker om serien.
Denna recension baseras på Playstation 5-versionen.
Spelet finns även till Playstation 4, Xbox One/Series X|S, PC och Nintendo Switch.
Tales of Graces f Remastered. Lägsta pris 389 kronor enligt Prisjakt 2025-01-19.
Kod tillhandahållen av Bandai Namco.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.
i samarbete med PriceRunner