Hem RecensionerFörhandstitt Förhandstitt: Valnir Rok

Förhandstitt: Valnir Rok

av Joel Svahn

Solen skiner, fåglarna glitchar och jag undrar varför jag tvingas överleva på en plats som denna. Mitt skepp har kraschat (tror jag, det förklaras inte så bra) och jag är den ende överlevaren. Jag höjer min döda krigarbroders yxa mot skyn och vrålar ut ett äkta vikings-vrål. Dags att ta sig an ett spel som har taggarna Early Acccess, Survival och Crafting.


Okej, konceptet är typ Rust fast istället för skjutvapen och bomber så måste du överleva under en fantasyinspirerad vikingatid. Det vanliga i såna här spel är att du har olika mätare för törst, hunger, energi och hälsa. Så är det även i Valnir Rok. Dessa mätare måste hållas fulla för att överleva, annars väntar en långsam död. Det blir också väldigt kallt i vissa delar av norden och som att det inte räckte så finns det även vargar lite varstans.

Så hur överlever man då allt det här? Jo, du craftar. Med hjälp av olika sorters råmaterial så som trä, sten och fibriga plantor kan du göra trådar, som blir till tyg, som blir till kläder! Med lite tråd, en sten och en pinne kan du (på något vis) skapa dig en kniv. Nu kan du jaga djur och få kött och läder. Av lädret kan du göra bättre kläder, men framförallt en vattenflaska så att du inte alltid måste vara nära en brunn eller sjö.

Drakar är en sak som finns.

Det dundrar till i hörlurarna. Jag har gått upp i nivå. Glatt öppnar jag upp det lilla trädet som finns där du kan spendera dina erfarenhetspoäng. Du har sex olika kategorier att spendera dina poäng på. Den första nivån i varje kategori kostar en poäng, sen blir det tre, sen sex etc. Nivåerna låser upp nya sorters ritningar och användning av nya sorters material. Att gå upp i nivå tar rätt så lång tid, speciellt senare i spelet. Detta är för mig någorlunda nytt och fräscht, iallafall i crafting-survival genren.

Fler nyheter hittar jag också i ett religionssystem utspritt över tre olika gudar. Gudarna ger dig olika bonusar beroende på om du står på god fot med nån av dem. Du förbättrar dina relationer med gudarna genom att göra uppdrag som du får utav de NPCs som befolkar världen. Detta är också lite nytt och gör så att Valnir Rok hamnar i någon slags limbo mellan crafting-survival och ett mer klassiskt RPG.

Och är du en bra kompis så får du inte dina vänner att köpa det här spelet

Något annat som tar tid är att samla ihop material till de olika byggnader och byggstenar som du kan använda för att skapa hus. Att båda dessa element i spelet tar lång tid gör att samarbete blir en central del av Valnir Rok. Om du lyckas samla ihop lite kompisar (eller skaffa några nya under spelets gång) så får du också tillgång till en annan del av Valnir Rok, att bilda en klan och skapa ett baner. Detta kan dock bli omöjligt då jag som mest sett 5 personer online utspridda över olika servrar, och är du en bra kompis så får du inte dina vänner att köpa Valnir Rok i det tillstånd det är just nu.

Vissa gudar kräver offer.

Något som tyvärr händer ofta.

Valnir Rok tillför några små nyheter, men för det mesta så är allt saker du sett förut med en ny (rätt så ful) färg. Det hjälper inte att spelet är väldigt instabilt och kraschar frekvent. Det är också fyllt med buggar av alla de olika slag. Din inventory är en ren och skär mardröm med lågupplösta bilder på saker med en sökfunktion som inte funkar. Samma sak med crafting-menyn vilken du besöker väldigt ofta. Ljudet i spelet som ska föreställa ödemark är alldeles för högljudd, stridssystemet är så hackigt och oprecist att det känns som att jag spelar med en internetuppkoppling från 2002, en del uppdrag som jag försöker avsluta skickar mig hem till mitt tält (förutsatt att det funkade att få igång det) och om du hoppar upp på en häst så kan jag inte garantera att du någonsin kan hoppa av igen.

Mycket kommer behöva ordnas innan spelet är redo för någon form av release. Jag har under min speltid blivit otroligt frustrerad av att hitta problem som det redan finns lösningar till i andra spel av samma genre. Valnir Rok står vid ett vägskäl, frågan är om det som väntar under de kommande åren är en för tidig release med en massiv uppdatering dag ett eller två år till (minst) under utveckling. Det finns en kul idé med Valnir Rok, men just nu så är den begraven bakom ett väldigt tråkigt och irriterande spel.


Specifikation

Denna recension baseras på PC/Steam versionen.

Valnir Rok. Lägsta pris 210 kronor enligt Steam 2019-01-15.

Recensionsex tillhandahållet av PR Nordic.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.

En stor mängd av spel- och produktrecensioner görs på Nördlivriggen som agerar testdator/testbädd.

Du kanske också gillar

Lämna en kommentar