Hem RecensionerFörhandstitt Förhandstitt: Second Extinction

Förhandstitt: Second Extinction

av Joel Svahn

Att skjuta dinosaurier med kompisar låter som ett helt vrickat och roligt koncept. Detta tyckte även Systemic Reaction och har därför börjat ett spel med det i tankarna.


Second Extinction är spelet där dinosaurierna har kommit tillbaka och det är din (och upp till två vänners) uppgift att utrota dem. Mer bakgrund än det finns inte just nu, istället har vi action och innovation. Du väljer mellan fyra olika klasser, välj ett uppdrag, och sen är det bara att skjuta dinosaurier i förstapersonsvy! Visst låter det bra? Men låt oss kolla på lite detaljer.

De fyra klasserna du kan välja mellan har alla en passiv förmåga och två du kan aktivera. Den ena, oftast lite svagare förmågan kan du aktivera igen bara du har väntat ett litet tag. Den andra förmågan, som ofta resulterar i högar av dinosaurielik, behöver du döda för att kunna använda igen. De olika klasserna har sina egna distinkta förmågor. Snubben med hörselkåpor? Han kan för några sekunder ge hela laget en radar som visar exakt vart varje förväxt fågel råkar befinna sig. Eller, efter några dino-mord, skicka ner en enorm laserstråle som bränner sönder det mesta. Ortega kan snabbt hoppa framåt en längre sträcka och gå bärsärk som sin andra förmåga. Jürgen kan slänga fram en bit C4 som sprängs med ett knapptryck och göra laget osynligt genom att dränka dem i dinosaurie-svett (tro mig, det funkar). Det känns verkligen som olika karaktärer, sen att alla inte har tillgång till alla vapen gör bara skillnaderna större. Detta är något bra, speciellt i ett spel som detta där multiplayer ligger i fokus. Karaktärerna kompletterar varandra både vapen och förmåge-mässigt. Just nu är det dock extremt obalanserat, och att bygga ett lag på bara en och samma karaktär kan ge hejdlöst bra resultat, men det är att vänta i Early Access.

Följ det stora dino-kriget.

Ni vet i klassiska FPS, co-op spel där ni går in, gör uppdraget, går ut? Här finns det lite mer att bjuda på. När du rör dig på kartan kan det hända att du får ett till uppdrag, bara sådär liksom. Det kan vara att du ska fånga dinosaurier eller kanske skjuta ner drönare med viktig information på. Dessa dyker upp när du rör dig genom det läckra, snötäckta landskapet och ger en fin liten belöning efter att du klarat av det. Kul och belönande, men ger inte riktigt det där avbrottet från de vanliga uppdragen man vill ha – man gör fortfarande samma sak.

Kartor brukar oftast vara rätt så statiska och tråkiga, men inte i Second Extinction! För varje uppdrag du och andra spelare gör stödjer ni den stora krigsansträngningen. Denna uppdateras lite då och då, vilket gör att zonerna där folk gjort många uppdrag blir säkrare, men zonerna där folk har misslyckats… Ja, där kommer det behövas mer än en fjösig liten hagelbrakare för att överleva. Detta system känns riktigt kul. Man är en del av något större, ditt uppdrag spelar roll.

Andra saker som spelar roll är grafiken. Den fint renderade snön kan ibland storma så pass mycket att jag har svårt att se vad som händer. Snyggast är dock explosionerna. De låter “booom”, men ser ut som “BOOOOOM”.

Stryk det, ”BOOOOOOOOOOM!”

Självklart finns här också ett system där du kan uppgradera dina olika vapen. Likt spelserien Monster Hunter samlar du på dig olika material och Research points. Hur får man dessa resurser? Genom att mörda dinosaurier såklart! För varje dino skjuten får du poäng med en chans att den släpper värdefulla material. Än så länge är det bara uppgraderingar som finns, men jag hoppas att det ska komma såna som ger något dåligt i utbyte mot något ännu bättre. Du kan få dessa material lite extra snabbt genom att klara av kontrakt. Det kan vara allt från “skjut tolv dinosaurier” till “skjut tretton dinosaurier”.

Jag har tre problem med Second Extinction. Det första är den ohyggliga mängden buggar. Värst är den där du inte kan respawna i slutet på ett uppdrag och därför inte får några belöningar. Det andra är hur tråkigt det här spelet är att köra ensam, för att inte tala om hur mycket svårare det blir. Detta är inte spel som har gjort för den ensamme gamern, ha det i åtanke.

Denna buggen är hemsk. Jag hade gärna respawnat… Om jag kunnat.

Det tredje problemet är det största. Det finns så många bra idéer med klassystemet, vapnen som går att uppgradera och den interaktiva kartan, som jag verkligen gillar. Ändå kommer jag på mig själv med att vilja spela något annat. För mig saknar spelet “oumph”. Det där episka med att du skjuter dinosaurier, tyngden bakom vapnen, mer ljud från dinosaurierna och variation mellan mina uppdrag finns inte där. Istället går allt väldigt snabbt, och det skär sig med resten av spelet. Det stora får inte ta plats.

Ibland hittar man en diamant bland all sten, men såsom Second Extinction känns just nu är det kanske bara kattguld som glimmar. Om du vill spela detta spel som det är nu MÅSTE du ha två andra att spela med, minst. Händer det inte stora förändringar kommer detta bli en Early Access i mängden.


Specifikation

Denna recension baseras på PC/Steam versionen.

Second Extinction. Lägsta pris c.a 260 kronor enligt Steam 2020-11-03.

Recensionsex tillhandahållet av Systemic Reaction.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.

En stor mängd av spel- och produktrecensioner görs på Nördlivriggen som agerar testdator/testbädd.

Du kanske också gillar

Lämna en kommentar