Hem RecensionerSpelrecensioner FlatOut 4: Total Insanity

FlatOut 4: Total Insanity

av Fredrik Olsson

Finns det något roligare än att åka i 180 km/h in i en bergvägg, och se sin bils förare slungas ut och fullkomligen mosas in i berget, allt medans ens avatar ger ifrån sig ett lätt stön? Man kan lugnt säga att kraschen och dess utfall är milt sagt antiklimaktiskt så det förslår. Men men….vi kan ju inte döma ett helt spel på denna lilla allegori. Eller kan vi….

Som koncept är det enkelt; du har ett gäng överdimensionerade muskelbilar, som susar fram över banor i jakten på första plats. Du vinner race och kan således få ihop pengar som du sedan kan lägga på valfri förbättring till din bil. Eller rentav köpa en ny bil. Och förutom de mer klassiska biltävlingarna så finns här också några av FlatOut seriens mer klassiska minispel; såsom att skjuta iväg ens förare så högt som möjligt, genom brinnande ringar, eller varför inte klassisk bowling.

”- Did i dooo thaaaat?”

Destruction Derby liknande momenten är kvar!

Men trots att momenten av tävlingar (med 3 bilklasser och ett gäng cuper) och fysikbaserade minispel känns igen från föregångarna, så är det märkligt nog både ofokuserat och helt enkelt inte optimerat. Och trots att det var tio år sedan som FlatOut: Ultimate Carnage (förstärkt version av FlatOut 2) kom ut, så ser det spelet nästan snyggare ut i jämförelse?!

I mitt fall så spelade jag på Xbox One, och fann att det då och då tappade frames. Vilket är extra märkligt då de ändå dragit ner grafiken, och ändå så märker man av att spelet inte hänger med på grund av en tvivelaktig frame rate.

Men, som den fantast av de ursprungliga FlatOut spelen, så fortsatte jag min resa genom de sprängfyllda banorna och tävlingar som vanns förhållandevis enkelt. Du har nämligen i princip från start en nitro som du klarar spelet på ganska enkelt. Och det redan från start….?! Något som gör att spelets uppgraderingssystem tappar sin poäng och lägg därtill att spelets låsta bilar och banor känns som att det tar alldeles för lång tid att låsa upp, gör att betyget skadas. För att inte tala om att prisbilden är alldeles för hög för ett spel som känns både oklart och ålderstiget redan ut ur lådan. I detta fall så kostar spelet runt 500 kronor, vilket knappt är försvarbart med tanke på hur det är rent funktionellt. 

– ”I can see my house from here….!!”

Inte det vackraste bilspelet på marknaden….

I slutänden så är det extra tydligt att de ursprungliga utvecklarna Bugbear ej längre är med i bilden och att denna uppföljare var en bevakning från licenshållarna att hålla liv i serien. Om än knappt…


Specifikation

Denna recension baseras på Xbox One versionen.
Prisbild ca 500 kr. 
Recensionskod tillhandahållen av Mi5 Communications / BigBen Interactive.

Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.

Du kanske också gillar