Hem RecensionerSpelrecensioner Far Cry 5

Far Cry 5

av Danny Larsen

Jag sitter ner på huk, tittandes ut över ett grönskande landskap, när plötsligt en man kommer springandes ur skogsbrynet för glatta livet. Efter honom kommer en brunbjörn jagandes, efter den kommer en skunk skuttandes fram och jag tänker för mig själv; ”- Det kommer bli en sådan dag idag alltså!” Detta är bara en av sakerna man kan tänkas se när man ger sig ut i Hope County, Montana. Vad mer för skumt man kan se när man tar sig an sekten ”Project at Eden’s Gate”? Ja, häng på så ska vi ta redan på det!

Vi tar oss an rollen som Hope Countys nyanställda sheriffs biträde som har fått smeknamnet ”the Deputy”. Vi får skapa vår egna generiska karaktär från några få val (förvänta dig inte att kunna efterskapa dig själv här), men lite kan man leka med det. Vår karaktär har blivit utvald till att följa med och vara en del av en gemensam operation mellan USA:s Marshals och länets sheriff avdelning, för att arrestera sektledaren Joseph ”The Father” Seed. Den lilla styrkan beståendes av endast 5 personer ger sig av i en helikopter för att flyga till deras bas som ligger mitt i Hope County, i tron på att de kommer att räcka till för att utföra ordern. Väl framme så beger man sig in i deras kyrka och möts upp av en liten samling som vill stoppa dem, men Joseph säger att Gud inte kommer låta honom bli bortförd, och följer därför med frivilligt. Precis när man lyfter från marken så börjar sektmedlemmar klättra upp på helikoptern för att stoppa dom, desperat så börjar man att försöka mota bort dom från helikoptern medan Joseph sitter och sjunger. En av sektmedlemmarna lyckas ta sig upp i rotorbladen, vilket får oss att kraschlanda. Till vår förskräckelse så får vi redan på att sekten redan spridit sig in in i sheriffens avdelning och vi kan ej räkna med någon hjälp därifrån. Vi lyckas precis fly ifrån sekten, medan de poliserna blir tillfångatagna.

Detta är öppningen på ett spel som ger spelare många speltimmar. Spelets stora öppna karta är indelad i 3 sektioner som var och en styrs av en familjemedlem till Joseph.
Jacob Seed är det äldsta syskonet och han rekryterar och tränar upp medlemmarna för sekten i ”Whitetail Mountains”.
Den yngre brodern John Seed som håller till i Holland Valley”, har hand om att indoktrinera de boende i Hope County och ”hjälper” dem att överkomma sina synder genom att tortera och hjärntvätta dem att erkänna dom. Slutligen så har vi Faith (som inte är släkt med de andra, men som har blivit en del av ”familjen”), vars uppgift är att tillverka ”Bliss” vilket är en hallucinatorisk gas som gör det lättare att få folk att gå med i sekten.

Seed familjen och sekten styrs som sagt av Joseph Seed, som är självutnämnd frälsare av befolkningen. Han tror att undergången är nära och han ska frälsa så många som han kan, vare sig de vill det eller ej och han ska få dem att överleva apokalypsen.

Spelet är ett öppen värld spel, där du kan ta dig an det i vilken ordning som du vill. Du kan gå helt och hållet in för att bara köra på story uppdragen, eller så kan du ta dig an alla sidouppdrag och hjälpa till med att frigöra alla som bor där. Det här låter nästan som vilket annat öppen värld spel, men här så han man bakat in en progressionsmätare i varje sektion. För allt du gör: räddar befolkning som är tillfångatagna, tar över sektens fästen eller kör på sektionens huvuduppdrag så kommer du att bli avbruten från att leka bäst du vill och ta del av huvudhistorien. Personligen så tycker jag ej om denna funktion, då jag vill kunna ta mig an saker i denna typ av spel i min egna takt. Nu blir jag avbruten kanske mitt i ett uppdrag för att ”magiskt” förflyttas till t.ex. en bunker där John har en monolog och försöker att vinna mig över på deras sida, för att jag sedan bryter mig fri och går tillbaka till det jag höll på med innan. För att vara ett ”öppet” spel så tvingar denna funktion mig att ta del av storyn när jag inte vill detta. Intentionen är att hålla spelare mer involverade i storyn och driva spelet framåt, men lär vara en smaksak i hur man tycker det ”tvingar” en att komma vidare. Värt att nämna är även att du (som i nästan alla andra Ubisoft spel), kan du ta dig an uppdragen, men var varlig då story kan låsa vissa uppdrag/karaktärer.

Jag har nämnt att det finns mycket att göra i spelen och det är sant, i varje sektion så finns det ca 40+ uppdrag att utföra, 3 specialister att rekrytera, 5+ sekt läger att frigöra och 10+ sekt egendomar att ha sönder (de varierar lite mellan dom). Samt att när du tar dig över kartan så kan du hitta befolkning tillfångatagna och du måste ta ut sektmedlemmarna som håller de fångade vid t.ex. vägkanten.

Du kan även jaga en massa olika djur eller fiska för den delen, vilket kan vara behändigt då du kan tjäna en massa pengar genom att sälja skinnet och fisken till en handlare. Pengarna kan du använda för att köpa nya vapen, ammunition, bilar, båtar eller flygplan. Du kan även köpa till dig nya kläder, vissa låser man upp (precis som med fordon) genom att göra en del uppdrag.

Du kan även tjäna in ”perks” genom att utföra vissa saker (challenges) under spelets gång så som; skjuta ihjäl en viss mängd fiender med de olika vapnen, köra över x antal med bil, skinna x antal av dessa djur etc etc. De perks du tjänar in använder du i vanlig ordning till för att förbättra din karaktär eller ge dig fördelar så att du kan klara av spelet lättare. Perks är indelade i 4 kategorier:
”Survivalist”, gör det lättare att överleva genom t.ex. mer liv, mindre skada från djurattacker eller simma längre under ytan.
”Renegade”, gör så att du kan t.ex.; ladda om de olika vapentyperna snabbare, kan använda fallskärm eller en wingsuit.
”Assassin”, gör att du tar dig an fiender och objekt smidigare som t.ex.; du smyger snabbare på huk, du kan öppna upp dörrar och kassaskåp som ej kräver kod eller speciell nyckel eller kunna använda änterhake för att ta dig till tidigare områdenmed hemligheter.
”Prepper” är att du är mer förbered på uppdragen genom t.ex.; bära på dig mer av de olika ammo typerna eller kunna bära på dig mer än ett vapen.
”Leader”, under spelets gång så kommer du att kunna hyra med dig soldater eller special karaktärer så denna perk gör bara att du kan ha med dig 2 soldater med dig och att de ej tar så lika lång tid att respawna om de skulle dö under uppdraget. Tyvärr så lämnar AI:n i soldaterna lite förtroende för dom, då de ibland ej gör vad man säger till dom eller så sticker de bara iväg med en (när man står i turreten på bilen och mejar fiender).

Och vi tar mer på det visuella i spelet så måste jag säga att själva storyn och innehållet reflekteras ej i hur spelet ser ut. Storyn är väldigt mörk och folk lider p.g.a. vad sekten gör mot dem, men Hope County är fantastiskt snyggt och inbjudande (vore det ett riktigt ställe så skulle jag kunna tänka mig att bosätta mig där), det är en fantastisk representation av den idylliska Amerikanska landsbygden, men mindre byar och hus ute i skogarna. Sprakande färggrant och magnifikt natur som målas upp på skärmen och sen ljudbilden som väver in en (kan bara stå och njuta i skogsbrynet, tills en björn jagar iväg mig).

Men är det guld och gröna ängar genom hela spelet, nej det lider av en drös med buggar (är ju Ubisoft så jag förväntar mig några i alla fall) och om man har jagat ett djur ett bra tag och lyckats ta ner det så kan man bli irriterad då det bara försvinner, samma sak med fiender som man har skjutit och tänker länsa dem så har de hux flux försvunnit. Bilar som försvinner då man vänder ryggen till är hemskt jobbigt. Musiken i spelet har jag inte mycket till över med (men det går att stänga av i alla fall). Variation finns i musiken, och de låtar som är gjorda specifikt för spelet är bra, men överlag så är Country musiken sliskig och ärligt talat jobbig att lyssna på i längden. Detta är dock en högst subjektiv sak men ändå värt att nämna.
Sedan har vi som sagt denna progressions mätare som tickar upp hela tiden medan man spelar de respektive sektionerna, vilket tvingar en att vara delaktig på ett sätt som inte riktigt övertygar. Men precis som med musiken, så kan detta vara en bra sak för vissa och en dålig sak för andra.

Mina åsikter:

Far Cry 5 är ett gigantiskt spel med många timmars innehåll och jag kan få (nästan) leka runt som jag vill. Det är kul att utvecklarna låtit strömlinjeformat Far Cry upplevelsen, dels med en progression som hela tiden för dig framåt, men även att du helt enkelt bara behöver skjuta alla elakingar på en outpost för att få den. Oavsett buggar, och märklig AI, så vet jag att jagandet av sektmedlemmar inte är slut. Jag har många härliga jaktstunder av sektmedlemmar framför mig och kanske kommer jag släppa lös en och annan en björn.


Specifikation

Denna recension baseras på PC versionen.

Far Cry 5. Lägsta pris 499 kronor enligt Prisjakt.nu 2018-04-02.

Recensionskod tillhandahållen av Ubisoft.

Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.

Du kanske också gillar