Hem RecensionerSpelrecensioner Deadly Premonition 2: A Blessing in Disguise

Deadly Premonition 2: A Blessing in Disguise

av Martin Johansson

Deadly Premonition är ett spel som släpptes för tio år sedan, och nu kommer uppföljaren exklusivt till Nintendo Switch. Många verkar vara hypade över att det är en uppföljare på väg och vad FBI-agenten York kommer råka ut för här näst.


Spelet börjar med att jag är en av två FBI-agenter som ska förhöra en före detta agent om ett fall denne har gjort. De här karaktärerna är dock så ointressanta att jag glömde bort deras namn strax efter jag fick reda på dem, för det finns absolut inget hos dem som är intressant, ja förutom den de förhör. Hans namn är Francais Zach Morgan och han verkar prata med något som inte finns där och att man inte får röra vissa punkter i hans hem. De börjar prata om ett specifikt fall och vi drar oss tillbaka till 2005 där jag får ta kontroll över FBI-agenten Francis York Morgan, när han nyligen har anlänt till en stad vid namn Le Carré.

Även om det är en liten stad så är den inte direkt lugn, en ung flicka har nyligen blivit mördad på ett besynnerligt sätt och huvudkaraktären York verkar bli exalterad över detta. Han för ofta diskussioner med Zach som jag inte har någon som helst aning om vem det är. Syftar han på mig som spelare eller är det någon röst han hör inne i sitt huvud? Jag har ingen aning och även om jag kan tycka att det är ett intressant karaktärsdrag så blir det snabbt tråkigt, för diskussionerna han har för ofta inte storyn framåt eller något, utan de kan prata om vad som helst, när som helst. Dock så har York inte bara Zach till hjälp, utan många i den lilla staden hjälper gärna till på lite olika sätt för att lösa mordgåtan.

Det går dock många rykten i en liten stad och det är inte säkert att alla kommer kunna vara till hjälp, åtminstone inte på det sätt man tror. Storyn känns rätt intressant och lite bisarr, jag skulle gärna investera mig själv mer i den om det inte vore för att resten av spelet får mig att tappa intresset totalt.

Jag är en sån som gärna utforskar områden och letar efter samlarobjekt när jag spelar och när jag får chansen att utforska så tar jag den gärna. Så gissa hur glad jag blev när jag precis i början av spelet fick kontrollera en av agenterna och när jag ville gå bakåt och utforska lite så gick karaktären istället rakt fram mot ett bestämt mål. Kvittade vilket håll jag vred spaken så gick karaktären ändå åt samma bestämda håll. När jag kommer ut i själva spelet sen så kan jag kontrollera York betydligt smidigare och leta efter olika saker, men jag blev ändå lite irriterad där i början.

Ju mer jag spelar desto mer mekaniker dyker upp, vissa är enkla, andra är betydligt klumpigare. Som när Yorks bil blev stulen så tar han sig fram på en skateboard, som är jäkligt seg att styra och den är riktigt högljudd. Yorks monologer med Zach hörs knappt när han åker skateboard, inte för att det sägs något viktigt utan det är ofta upprepande saker. På det stora hela så har jag inte särskilt kul när jag spelar det här spelet, utan jag sitter ofta irriterad över olika småsaker som att ekorrar kommer och stjäl saker ur min inventory. Jag vet inte vad de ska ha min ammunition till, men likt förbaskat så stjäl de den och om jag inte är tillräckligt snabb med att slå eller skjuta dem så är de borta med den. Kvar står jag och bara undrar ”Varför?”.

Spelvärlden är öppen så det innebär att jag kan gå lite vart jag vill för att utforska och finns lite symboler runtomkring så jag vet vart olika saker ligger. Så om jag ska vara på en plats vid en särskild tid så kan jag ju passa på att göra en annan grej under tiden som får klockan att gå. För en hel del grejer kan bara göras under särskilda tider på dygnet. Som att lämna av en grej hos en äldre dam för att kunna spela bowling, det kan jag bara göra mellan 22:30 – 06:00, så när klockan var 10:00 tänkte jag gå och undersöka en plats där ett lik hade försvunnit. Jag var där inne ett bra tag, men gissa hur glad jag blev när jag upptäckte att klockan inte hade rört sig alls under min tid där inne. Jag var inte alls glad.

Trots att gameplayen är tråkig så är kontrollen ändå helt okej, den kan vara lite stel ibland, men helt ärligt så är det det minsta problemet som spelet har. Jag kan springa, styra, sikta, skjuta, komma åt olika menyer hyfsat enkelt när jag väl har lärt mig hur man gör. Det dök säkert upp en liten skylt som förklarade vart de olika sakerna är på kontrollen, men jag kan ha fokuserat på att lugna ner mig vid det ögonblicket.

Nu kommer vi till mitt största problem med det här spelet, nämligen grafiken. Jag vet inte om det är ett medvetet val att försöka få det här spelet att se ut som föregångaren som släpptes för 10 år sedan, men spelet både ser ut och känns som att det kom till den förra konsolgenerationen. Allting ser kornigt ut, karaktärerna är löjligt stela vid cutscenes och dialoger och spelet laggar rätt rejält till och från. Jag trodde på riktigt att det här var en portning jag satt med, men efter en snabb googling visade det sig att det är ju ett helt nytt spel jag sitter med, men det varken känns eller ser ut som det.

Jag måste dock säga att jag uppskattar musiken i spelet, den är trevlig och är kul att varje ställe jag kan gå in i har en egen låt. Men det är egentligen det enda positiva jag har att säga, för herregud vad resten är kasst. Rösterna är så löjligt stela när karaktärerna pratar, skateboarden låter visserligen rätt, men är så högljudd, även stegen York själv tar överröstar omgivningens ljud. Men musiken är som sagt trevlig.

Nu börjar det ju bli intressant!

Jag gillar premissen till spelet och musiken, men det är också allt jag tycker om med det här spelet. Det känns så utdaterat även om det släpps nu 2020, och det känns så tråkigt för jag vill inte behöva tvinga mig igenom vad jag tycker är ett dåligt spel bara för att få hela storyn. Jag kände redan efter de första timmarna att det här inte är ett spel jag kommer gilla. Det är mycket möjligt att fansen av föregångaren kommer tycka om det här men jag har svårt att se nya fans plocka upp och gilla Deadly Premonition 2.


Specifikation

Deadly Premonition 2: A Blessing in Disguise. Lägsta pris 498 kronor enligt Prisjakt.nu 2020-07-08.

Recensionsex tillhandahållet av Rising Star Games.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.

En stor mängd av spel- och produktrecensioner görs på Nördlivriggen som agerar testdator/testbädd.

Du kanske också gillar

Lämna en kommentar