Hem RecensionerSpelrecensioner Darksiders: Genesis

Darksiders: Genesis

av Danny Larsen

I väntan på den fjärde delen i Darksiders serien, så får vi här nu en spin-off där vi får följa Apokalypsens ryttare War och Strife. Spelet är en prequel till de andra spelen i serien och leder upp till första spelet i serien. Men från att ha varit ett tredjepersons spel så har man nu bytt till en ny vy på spelet, mer likt t.ex. Diablo och massa loot att hitta på banorna. Men är det lika kul att köra som de tre andra spelen och kommer vi vilja fortsätta leta efter skatter efter ett tag, häng på så ska vi se hur det kommer gå.


Darksiders: Genesis är som sagt en prequel till de andra spelen och här får vi nu för första gången köra som den fjärde Apokalypsens ryttare; Strife. Till skillnad från de andra tre är Strife en karaktär som låter munlädret gå lös och har alltid en skämt redo för att irritera sin broder War. Hans val av vapen är sina dubbla pistoler ”Mercy” och ”Redemption” som gör att han alltid kan ta sig an fiender på håll, men att han även kan gå in i närstrid om han inte har något annat val. War är precis som vi minns honom från de andra spelen, tystlåten och låter sin svärd ”Chaoseater” föra hans talan.

De båda ryttarna har blivit kallade av ”The Charred Counsil” till ett möte för att något helvetiskt är på väg att hända. De har hört rykten om att Lucifer försöker förstöra den balans som finns mellan himmel och helvetet genom att förse några av de större demonerna med krafter som kommer ge obalans. De kan ej förlita sig på Death eller Fury, då de är på andra uppdrag. Tillsammans så måste de ge sig ut på jakten efter dessa demoner och försöka få information om vad Lucifer egentligen är ute efter och stoppa vad som håller på att ske.

De får oväntat hjälp av Samael, en demonprins som känner att någon eller några försöker ta över hans del av helvetet och skickar dem till den sluge, men opålitlige Vulgrim. Vulgrim är en försäljare av ting, men tar bara emot valuta bestående av själar och ”Boatman Coins”. Av honom kan man köpa många olika ting som kommer hjälpa en under spelet gång, men man måste arbeta för det då man bara får själar från fiender man slår ner och mynten är gömda på banorna vi tar oss igenom.

Spelet har gått från att vara i tredjepersons vy och har nu bytt till en isometrisk Diabloesk vy, likheterna med Diablo är mer än man kan tro. Spelets banor går ut på att ta sig igenom och döda mer eller mindre allt man kan hitta, samt leta efter massa roligt loot som kommer hjälpa en under spelets gång (precis som i Diablo). Saker man kan hitta på kartorna är allt från uppgraderingar till ens hälsa, styrka och specialkrafter, samt många nya roliga vapenförmågor.

Nytt för serien är hur man uppgraderar karaktärerna, här har vi som ett skilltree vi använder men istället för att lägga poäng vi får genom att döda fiender så får man här nu använda sig av ”Creature Cores”. Creature Cores är får man ibland av fiender man dödar och dessa kan ha olika saker som de förbättrar för våra karaktärer, mer liv, starkare, bättre förmågor. De finns tre olika symboler som dessa Creature Cores kan ha; ”Attack, Wrath och Health”. Om man matchar dessa symboler med de som finns i Creature Cores färdighetsträd så får man bonus för det och ju fler cores man samlar på sig av samma demon så går dessa upp i nivå. De kan gå upp i som max i tre nivåer, dock så kan de ta ett tag då det är på måfå när man får en Creature Core från fiender. På detta sätt så kan man enkelt och snabbt placera ut de cores som man har samlat på sig och se hur karaktärerna blir starkare och får mer liv. Allt här höjer både War och Strifes styrkor samtidigt.

Man kan även finna saker gömda i kistor på banorna som kommer höja separat Strife eller Wars hälsa, styrka och Wrath permanent, dock så hittar man bara några objekt per bana och det finns några få att köpa hos Vulgrim. För att kunna höja t.ex. Strifes hälsa så måste man hitta tre stycken ”Outlaw´s Healtstone”, dessa kommer då permanent höja hans liv, så man får ha ögonen öppna efter kistor med massa godbitar i dem.

Spelet är primärt gjort för att vara ett co-op spel, där man väljer att spela som antingen Strife eller War, du kan köra co-op online eller splitscreen. Såklart så kan man även köra helt själv, vilket gör att man själv kan byta mellan de olika karaktärerna beroende på vilken spelstil man har. Tycker du om att in och gröta och mosa allt på nära håll så är det War du kör mer som, är du mer av en defensiv spelare och tycker om att ta ut fiender på håll så är det Strife man kör som då. Personligen så gillar jag Strife bättre då man lättare kan ha uppsyn på vad som händer om man håller fienderna på avstånd.

Stora demoner att mosa skiten ur.

Spelet rekommenderas att man kör med en handkontroll, nej nu är det inte bara jag som säger det utan det kommer upp när man startar spelet. Vilket jag håller med, det är så mycket enklare att köra det då det är twinstick shooter. Du styr karaktärerna med ena tumspaken och siktar med den andra, precis som det är i alla andra twinstick shooters. Kontrollschemat kan man ibland glömma av sig vad är vad, då det finns så många saker att hålla koll på. Har ibland råkat dasha när jag egentligen tänkte använda en specialare, men så kan det bli ibland.

Spelet ser mer ut som ett Diablo spel än det gör ett Darksiders spel, mest p.g.a. vyn som vi nu kör i och att det är mer fokus på loot. Grafiskt sett så är det ett snyggt spel som flyter på väldigt bra, det är varierande miljöer med an massa oknytt att mosa och krossa för fulla muggar. Vi får dialoger i formen av stillbilder av karaktärerna, precis som ett JRPG, men här får vi höra bekanta röstskådespelare som återigen tar upp rollen som de karaktärer de gjort röst till tidigare (vilket uppskattas väldigt mycket). Musiken är väldigt stämningsfull och passande för de olika områden vi får besöka under spelets gång.

Darksiders: Genesis är ett skön spin-off i Darksiders serien, där vi nu får en bakgrunds historia till vad som hände innan första spelets början. Samt att vi äntligen får leka runt med Strife, även om jag hellre hade fått köra med honom i det fjärde spelet. Spelet har ett bra gameplay och även om det är en massa knappar att komma ihåg vad som gör vad, så fungerar det riktigt smidigt (även om man ibland kan göra fel). Spelet levererar en riktigt bra storyline och det är kul att få återigen få utforska världar i Darksiders universumet. Massa bekanta ansikten dyker upp och så får vi inte glömma bort hur tillfredsställande det är att mosa skiten ur megastora demoner.


Specifikation

Denna recension baseras på PC versionen.
Spelet släpps även till Xbox One, Playstation 4 och Nintendo Switch 2020.

Darksiders: Genesis. Lägsta pris 299 kronor enligt Prisjakt.nu 2019-12-04.

Recensionsex tillhandahållet av THQ Nordic.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.

0 kommentera

Du kanske också gillar

Lämna en kommentar