Har du någonsin undrar hur livet som marionettdocka är? Hur det känns att vara bunden till trådar hela tiden? A Juggler’s Tale låter dig ta kontroll över marionetten Abby i sin kamp att bli fri från strängarna som binder henne.
Spelet börjar med att en berättare vid namn Jack introducerar oss till en cirkus där vår huvudkaraktär Abby håller hus. Abby är trött på livet i fångenskap och bestämmer sig en dag från att fly från sin bur. Hon lyckas göra det med hjälp av en björn, men cirkusen får snart reda på detta och skickar patruller för att hitta henne. Vi får följa Abby på sitt äventyr genom gotiska miljöer när hon gör allt i sin makt för att ta sig till friheten. Detta är premissen för berättelsen i A Juggler’s Tale. Det är ingen banbrytande berättelse på något sätt, men jag tycker det ändå fyller sitt syfte under de korta två-tre timmar som spelet tar att klara ut. Du kan spela genom A Juggler’s Tale på en eftermiddag vilket jag tycker är en bra längd för den här typen av narrativt pusselspel. Berättelsen presenteras utan något onödigt ”fluff”.
A Jugglers Tale är ett sidoskrollande pusseläventyr med smygarelement. Eftersom du är en marionett är du bunden till strängar, vilket gör det svårt för dig att ta komma framåt i världen. I olika pussel interagerar du med din omvärld för att komma vidare. Ett exempel kan vara grenar i ett träd som blockerar vägen för dig. För att ta dig förbi dem måste du kasta en brinnande fackla på trädet så att grenarna brinner ner. Kontrollerna i spelet är enkla att komma in i. Du kan hoppa, dra i spakar, plocka upp och kasta objekt. Du introduceras snabbt till dessa mekaniker utan någon riktig inledning. Det är upp till dig som spelare att lista ut lösningar, vilket jag uppskattar i den här typen av spel. Spelet slösar ingen tid på att vara in your face och det är heller inte så komplicerat att du fastnar på ett moment alltför länge.
Jag nämnde förut att det finns ett visst inslag av smygande i spelet. I vissa segment stöter du på banditer och cirkusarbetare som är ute efter att hitta dig. De söker dig med sina ficklampor och det gäller att hitta bra gömställen för att undvika att bli hittad. Vissa fiender står stilla och du kan inte bara enkelt smyga förbi dem. Dessa måste du överlista på något sätt, till exempel genom att kasta ett äpple på en klocka för att distrahera fienden så du kan smita förbi. Smygsegmenten fungerar ofta bra, men ibland ballar AI:n ur och byter riktning när den inte ska göra det, vilket leder till att jag blir upptäckt och måste starta om utan att jag egentligen gjort något fel. Som tur är har spelet gott om checkpoints, men jag hoppas att utvecklarna uppdaterar AI:n innan release.
A Juggler’s Tale är kanske inte det mest grafiskt imponerande spelen där ute. Grafiken är “enkel”, men den gör sitt jobb och är duglig. Något som jag dock imponeras över är ljudbilden. Smattrandet av regn och det livliga ljudet från torgbesökarna gör att spelets värld känns levande. Musiken är även den trevlig att lyssna på och passar väl till spelets olika miljöer.
Allt som allt är A Juggler’s Tale ett mysigt litet spel som kanske inte revolutionerar sin genre, men om du vill ha en kortare upplevelse att sätta tänderna i kan jag rekommendera att ta en kik på det.
Denna recension baseras på PS4/5 versionen.
Spelet finns även till PC, Xbox och Nintendo Switch.
A Juggler’s Tale. Lägsta pris ca 150 kr enligt Steam 2021-09-29
Recensionsex tillhandahållet av Mixtvision.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.