Hem RecensionerTillbehörsrecensionerHandkontroll/Styrdon Turtle Beach Victrix Pro BFG Reloaded

Turtle Beach Victrix Pro BFG Reloaded

Modulära handkontroller, vart är världen på väg?

av Danny Larsen
12 minut(ers) lästid
A+A-
Nollställ

En modulär design och fyra extra-knappar, eller ’paddlar’, på baksidan med Hall-effekt är några av funktionerna som den här handkontrollen erbjuder. Men vad mer har den? Finns det saker som jag kommer sakna jämfört med vanliga handkontroller? Det ska vi ta reda på nu!


När det kommer till Pro handkontroller finns det några saker som du nästintill förväntar dig ska finnas med; extra-knappar som är programmerbara på baksidan, tvåstegs-axelknappar och även avsaknad av vissa funktioner för att de kan störa under tävlingsmoment mot andra spelare – haptisk feedback och adaptiva triggers. Jag kommer att gå in mer på dessa funktioner längre fram i recensionen. Nu kör vi!

Jösses vad mycket det finns här

Vi börjar som vanligt att titta på vad som följer med i den välpackade bärväska jag plockade fram ur lådan. Först hittar vi såklart själva Victrix Pro BFG Reloaded, en 3-meters USB-C-kabel, en USB-A-dongel, en Fightpad-modul samt utbytbara vänster- och högermoduler för D-pad och knappar. Det ingår även tumspakar med Hall-effekt. Det följer även med två utbytbara D-pads, två tumspakar och gates. Sist så har vi ett verktyg för att skruva in och ut modulerna och bärväskan, men den hade jag redan nämnt.

Som du läser ovan finns det mycket att ha koll på i väskan, samt välja exakt vad du vill ha på handkontrollen. Tycker du om att köra fighting-spel som t.ex. Street Fighter eller Mortal Kombat, ja då är det Fightpad-modulen du ska ha installerad. Det råkar också vara den konfiguration jag använder just nu, eftersom jag tidigare suttit och spelat klassikern Street Fighter. Jag är inte särskilt duktig på fighting-spel eller på att använda en Fightpad – men herregud vad roligt det var att spöa Ryu, Ken, Blanka och resten av gänget. Sist jag använde en Fightpad var under 90-talet och jag var inte bra på den då heller, men jag måste säga att jag fick in lite fler träffar än vanligt.

Handkontrollen vi har fått till oss är i utförandet Playstation/PC, men den finns även för Xbox/PC eller bara en för PC. Färgen på handkontrollen är svart, men finns även i vitt – vilket jag nog hade föredragit då den vi fått till oss är för Playstation och deras handkontrollen är vita.

Massor med grejer.

Utseendemässigt skiljer de inte så mycket från varandra, det är knapparnas ovansidor (ABXY/fyrkant, cirkel, kryss, triangel), Playstation handkontrollen har även dess styrplatta och logotypen. Om vi ser på grundutförandet som handkontrollen kom i ser det ut som vilken handkontroll som helst – en Playstation handkontroll i utformningen av en Xbox variant, vilket är den vanligaste och då Turtle Beach ändå har versioner för Xbox/PC och PC är det förståeligt att de kör på den designen.

Hur vill jag ha den utformad tro?

Det är när vi kommer till handkontrollens modulära bit som den börjar skilja sig från vanliga Pro kontroller, sen har vi de programmerbara extra-knapparna på ryggen som särskiljer den mot vanliga handkontroller. Här får du tre moduler där du kan göra olika kombinationer baserat på vad du vill spela, vill du som sagt köra fighting-spel slänger du i Fightpaden på höger sida och låter vänster vara, d.v.s. om du inte vill ha en annan gate på den. Gate är den ringen som sitter runt botten på tumspaken. Paketet inkluderar två stycken olika typer av gates, en version som är helt rund och en som är hexagon-formad, mest för att du lättare ska kännexakt var du siktar på tumspaken. Bra att kunna känna av om du ska göra en specialattack och ska röra i ett exakt mönster. Jag fann det användbar på de få specialare jag kan.

Den vänstra modulen kan dessutom vändas om du vill ha tumspaken antingen högst upp eller längst ner. Vill du ha den överst istället vänder du den bara åt andra hållet. Jag fann detta användbart då jag har testat handkontrollen på både Playstation 5 och PC. På mitt Playstation har jag vänt så att båda tumspakarna suttit nederst bredvid varandra, likt originalet. När jag sedan satte mig vid min PC bytte jag till den ena tumspaken uppe och den andra nere, likt Xbox, det är den konfigurationen som jag mest är van vid då jag använder min Xbox kontroll mer än min Playstation vid PC spelande.

Som du märker finns det mycket att anpassa, och det är upp till dig att välja den modulkonfiguration som passar bäst. Om du undrar om det är krångligt att byta ut modulernanej inte direkt. Du stänger av handkontrollen, tar fram verktyget som följer med och skruvar ut de två skruvar som finns per modul, byter ut, väljer hur du vill ha och sen skruvar du bara in skruvarna igen. Nu är det bara att köra vidare.

Modulerna och de gate som medföljer.

Samma sak med dess gate, plocka lös modulen, lyft av plattan som gaten sitter i och tryck från insidan av plattan på gaten och de kommer pluppa loss. Byt gate till den andra, fäst dem i plattan och sen är det bara att skruva fast allt igen. Efter att ha gjort det några gånger går det snabbt och smidigt. Jag sa när jag fått handkontrollen ”varför inte haft en knapp eller reglage som du bara drar åt sida för att släppa modulerna lösa?”. Efter att ha använt dem inser jag att ha fler knappar eller reglage på baksidan, med alla som redan finns där vore en dum idé.

Här bör nämnas att både tumspakarna och axelknapparna använder Hall-effekt och axelknapparna även med 5-stops-funktionaliteten, d.v.s. att du kan välja hur djupt du kan trycka ner den bakre trigger-knappen. Genom ett reglage på ryggen kan du byta hur långt ner triggerna ska kunna tryckas. Du kan välja ett kortare tryckdjup om du spelar FPS och vill att triggern ska registrera dina tryck (nedslag) så snabbt som möjligt. Du kan även ha fullt djup på triggern där du vid bilspel får känslan av att sakta gasa dig framåt i världen du kör i. Det är helt upp till dig som spelare att välja vad som passar din spelstil bäst.

Hall-effekt på fem röda

En Hall-effektkontroller är en typ av joystick som använder magneter och elektriska ledare för att upptäcka inmatningar och rörelse. Till skillnad från traditionella analoga spakar har Hall-Effekt-kontroller inga rörliga delar, vilket minskar slitage och därmed minimerar problem som stick drift och ökar livslängden. De används ofta i spelenheter tack vare deras tillförlitlighet och precision, vilket gör dem till ett populärt val för spelare.

Tittar vi vidare på baksidan av handkontrollen finner vi där fyra programmerbara extra-knappar eller ”paddlar” som de även kallas. Det finns ett litet reglage på nedsidan där vi ändrar om handkontrollen ska vara trådlös eller trådad. Ovanför finns knappen för att byta mellan de olika profilerna som du kan skapa i programvaran, ett tryck och du har en ny profil inladdad – byt mellan en FPS eller bilspels-profil enkelt och smidigt. Bara för att nämna den medan jag pratar om reglage, mellan axelknapparna finns ett litet reglage där du väljer om du ska spela på Playstation 5, Playstation 4 eller PC, det gäller att ha koll på att du har rätt plattform vald eller om du kör trådad eller trådlös. Annars undrar du varför den inte vill fungera och det blir lite pinsamt när du väl kommer på vad felet är.

Att ha fyra programmerbara extra-knappar på baksidan är något som jag gjort på tidigare handkontroller, dock har jag aldrig riktigt fått behovet av att ha alla fyra kopplade till någon knapp från framsidan. Vanligtvis nöjer jag mig att ha en knapp för att rulla undan attacker och en för att kanske kasta handgranater eller annat vapen som jag haft då jag spelat t.ex. Ghost of Yōtei eller Hell is Us. Jag märkte att den här handkontrollen tog lite längre tid att vänja sig vid. Dels för att styrplattan och Start/Select-knapparna är satta i samma höjd, genom detta blev det i början svårt att avgöra om jag var på styrplattan eller start-knappen. Ibland kom jag åt antingen styrplattan och började se vart vinden ville föra mig i Ghost of Yōtei eller att jag klickade på startknappen. Men efter ett par dagar hade jag vant mig och dessa företeelser var ett minne blott. Visst finns det en viss textur på Start– och Select-knapparna, men i början gled tummarna lätt av ovana åt styrplattan eller någon av knapparna – helt mitt eget fel.

Extra-knappar på baksidan och lite annat smått och gott.

Dock kommer jag åt de bakre knapparna när något hastigt händer och jag greppar tag i handkontrollen av frustration eller ilska att det har gått dåligt, men detta är också en vanesak att ha knappar på baksidan. Att bara greppa hårt åt handkontrollen kommer leda till att du klickar på någon av dem. Men det är olika hur du reagerar under spelens gång och inte kramar musten ur kontrollen som jag har vana att göra. Otroligt nog har jag kvar alla mina originalkontroller, och de fungerar fortfarande utmärkt trots att jag använt dem ganska hårdhänt genom åren.

Känns riktigt bra i handen!

Ser vi till kvaliteten på handkontrollen finns det mycket att berömma den för, men även saker som jag fann lite sämre. Knapparna och tumspakarna känns väldigt välgjorda, och de har ett behagligt motstånd när du trycker ner dem. Dock finner jag att Fightpadens knappar känns lite vobbliga och de låter även som de ej erhåller samma kvalitet som de andra. Även med det sagt har jag inte haft några problem med att använda dem under mina spelsessioner, det känns och låter inte lika bra som allt annat. Trots avsaknaden av rumble och haptisk feedback känns vikten helt rätt – varken för lätt eller för tung.

Jag har lite problem med mönstringen på handkontrollen, jag finner den inte tillräckligt bra. Även om det ser ut att vara det, så känns den lite glättig. Det är mest baksidan som känns svag i hur mycket den greppar, ovansidan gör ett okej jobb och handflatan vid tummarna ligger bra på handkontrollen.

Programvaran Victrix Control Hub erbjuder många inställningsmöjligheter. Här kan du ställa in vad de programmerbara knapparna på baksidan ska ha för funktion, Vilka knappar från framsidan du vill ha kopplade till dem är helt upp till dig. Du kan även diagnostisera handkontrollen och göra tester för att se om allt fungerar som det ska. Du kan göra olika profiler som du sparar och har i handkontrollens minne, en för t.ex. FPS eller bilkörande. Du kan även ställa in volym, stänga av mikrofonen om du använder ett headset via 3,5 mm uttaget. Det finns många flikar av saker du kan gå in och testa dig runt. Det jag har att rekommendera är att göra ett diagnostest när du byter modul bara för att kolla så allt fungerar som det ska. Det är smidigt att ta sig runt i programvaran och är relativt enkelt att förstå sig på vad allt gör. Jag gillar att det ej är för mycket att ta in, men ej för lite heller – jag får vad jag behöver helt enkelt.

Ser vi till hur länge du ska kunna sitta i sträck och spela ligger batteritiden du får ur handkontrollen kring ca 20 timmar. Jag har använt denna länge och väl, jag kan säga att tiden som uppges stämmer ganska bra. Jag har kunnat köra långa spelsessioner utan att behöva ladda om den stup i kvarten. Det är skönt att kunna köra hel dag utan att behöva ladda handkontrollen, här kan du spela hela dagen utan att den behövs sättas på laddning. Om du spelar spel under riktigt långa spelsessioner kan du behöva ladda handkontrollen oftare, men vid normalt spelande räcker det ofta att ladda den ungefär var tredje dag – beroende på hur mycket du spelar.

Jag gillar den modulära handkontrollen som jag nu har i handen, jag har väldigt få saker som jag tycker illa om. Hade jag velat ha haptisk feedback och adaptiva triggers, ja det hade kanske varit trevligt, men p.g.a. den modulära designen fick de helt enkelt offra sig. Jag har spelat spel och inte direkt tänkt på att handkontrollen inte vibrerar en massa. Extra-knappar på baksidan är ett plus precis som jag sa på Turtle Beach Afterglow Ignite recensionen, jag ser gärna det som en standard.

Är den värd sitt pris?

I skrivandets stund ligger priset på Victrix Pro BFG Reloaded strax över 2 000 kronor, vilket jag tycker är ett rimligt pris då det ändå är en Pro handkontroll som är modulär, med fyra knappar på baksidan, enkel och smidig programvara samt en kvalitet som känns riktigt bra i handen. Sett till vad du får och vad den kostar tycker jag att priset är fullt rimligt. Om haptisk feedback är så viktig skulle jag då säga att du får sikta in dig på en Sony DualSense, men då kommer du tappa väldigt mycket som gör denna handkontroll speciell.


Specifikation
Specifikation Detaljer
Processor 500 MHz dubbelkärnig ARM-7 Victrix egenutvecklad MCU, uppgraderingsbar firmware
Kompatibilitet med trådlöst nätverk 30 fots trådlös räckvidd (trådlös USB-A-sändare)
Kompatibilitet med kabel Avtagbar 3 m flätad USB-C-kabel
Ljudingång/utgång 3,5 mm 4-poligt headsetuttag, kompatibel med PS5-konsolen Sony 3D Audio
Batteri 2000 mAh (upp till 20 timmars livslängd)
Knappar Elastomermembran med hög respons (standardmodul); Fightpad-modul med låg dämpning och Khailh-mikrobrytare
Produktens vikt (controller) 265 g (0,58 lb)
Produktdimensioner (B × H × D) 160 mm × 105 mm × 60 mm

Recensionsex tillhandahållet av Turtle Beach
Tillhandahållaren av produkten har inget inflytande över artikelns innehåll. 

Turtle Beach Victrix Pro BFG Reloaded. Lägsta pris 2 288 kronor enligt Prisjakt.nu 2025-12-01.

 

i samarbete med PriceRunner

Du kanske också gillar

Lämna en kommentar