Roccat introducerade sitt nya Cross headset alldeles nyligen, och tanken är att de ska nå ett segment som ligger i låg-mellan prisklassen. Då detta är en plats som idag hålls av t.ex. HyperX Cloud Core är det milt sagt en yta där det finns mycket svängrum, även om det är svårt att slå Kingstons väldigt bra headset. Men hur står sig då Roccats Cross som faktiskt är billigare än Cloud Core från Kingston? Har Roccat tagit sig vatten över huvudet, eller har deras nya headset något att komma med?
Känsla & Design
Det man slås av först är hur litet headsetet är. Dess mattsvarta enkla huvudband är försett med ett skönt material (memoryfoam) som ligger bra mot huvudet. Lägg därtill att hela konstruktionen som trots att den är i plast känns rejäl och framförallt hållbar, vilket gör att komforten faktiskt infinner sig.
Det som jag oroade mig för mest innan jag tog dem på mig var hur små öronkåporna är, men trots att de är små är de fortfarande over-ear (dvs de går runt öronen) och sitter väldigt bra.
Öronkuddarna är för övrigt försedda med imiterad läder, vilket gör att du dels får en väldigt skön upplevelse, men också att du lättare utesluter omkringliggande ljud. De är alltså slutna.
Ergonomi
Så under längre spelsessioner var det tydligt att de inte bara satt skönt mot huvudet och öronen, utan också att deras lätta vikt (185 g) verkligen hjälpte till att förse dig med en god upplevelse under långa spelstunder. Även om de något mindre öronkåporna med sitt imiterade läder gör att det lätt bildas fukt (svett), så var det ändå klart godkänt under långa spelstunder.
Ljudbild & kompatibilitet
Detta headset ligger i 600 kronors-klassen vilket är väldigt lågt för ett headset, och brukar också vara tydligt i ljudbilden. Så är det förvisso även här; men är ändå förvånansvärt bra ljud.
Bastoner muddras lätt ut bland det övriga registret, men håller sig ändå över ytan. Det ger en bra tung känsla i spel och musik, och fungerar adekvat. Mellanregister och diskant gör sitt jobb, om än ganska oanmärkningsvärt. Ljudet kan tappa lite i mer dynamiska spel och musik miljöer, men gör ändå ett bra jobb.
De 50 mm drivelementen gör alltså överlag ett bra jobb, och trots att vi inte pratar überklar distinktion för diskant och bas, så är det ändå en ljudbild som funkar för de flesta. Lägg även därtill att du få konsol- och mobil-kompatibilitet, och du får ett väldigt mångsidigt gaming headset. Det går via 3.5 mm kontakter så ju bättre ljudkort, desto bättre presterar de. Likaså åt motsatta hållet.
Mikrofon
När det kommer till mikrofonen, så fungerar den alldeles utmärkt. Vi pratar självklart inte studiokvalitet, men under spelsessioner i t.ex. TeamSpeak eller Discord är ändå din stämma ren och klar. Dessutom är kabelkonstruktionen annorlunda här då mikrofonen sitter direkt på kabeln som du pluggar in i headsetet, och gör att headsetet ser annorlunda ut. Du får dessutom en mobilkabel med, om du skulle vilja använda den för det istället, vilket är smidigt och fungerar riktigt bra. Det känns helt enkelt väldigt genomtänkt från start, så jag kan inte annat än applådera Roccat för utformningen av detta.
Interface, Användning & installation
Som de flesta 3.5 mm headset, så är det bara att koppla in det rakt in i ditt ljudkort. Inställningsmöjligheter baserar sig därför mest på den programvara som följer med ditt ljudkort och hur väl det återskapar ljud via 3.5 mm-kontakten. Så användningsmässigt så är det klart som korvspad; plugga in och kör.
DRIVENHETER Frekvenssvar: 20∼20000Hz Impedans: 32Ω Max. SPL vid 1kHz: 98dB Drivenhetsdiameter: 50mm Drivenhetsmaterial: Neodyniummagnet, MIKROFON Känslighet vid 1 kHz: -42dB Impedans: 2.2kΩ Signal-brusförhållande: 58dB ALLMÄNNA Vikt (endast headsetet): 185g Längd på datorkabel: 2.35m (löstagbar) teleplugg: 3,5 mm dubbelkontakt (3-polig) Längd på mobil-/konsolkabel: 1.2m (löstagbar) teleplugg: 3,5 mm enkelkontakt (4-polig) MÅTT / VIKT Bredd 14.9 cm , Höjd 19.6 cm , Längd 8.0 cm , Vikt 185 g SYSTEMKRAV 3.5mm jack socket required
Cirkapris – 650 kr
Recensionsex tillhandahållet av Roccat
Tillhandahållaren av produkten har inget inflytande över artikelns innehåll.