Rift Riff

Försvara din juice!

av Martin "Fyghar" Johansson
5 minut(ers) lästid
A+A-
Nollställ

Letar du efter ett tower defense som inte kostar skjortan och inte heller bestraffar dig för att du spelar dåligt? Då kan du ha hittat rätt med Rift Riff.


Om det finns någon berättelse i det här spelet förklaras den inte särskilt tydligt. Utan den lilla karaktären jag spelar med kastas bara in i en nivå och förväntas omedelbart bygga torn för att försvara en juiceproducerare. Den här juicemaskinen producerar, som namnet antyder, juice som jag sedan använder som valuta för att bygga torn för just den här nivån. Det finns specifika punkter där jag kan bygga dessa, vilket markeras med att någon svart materia som enkelt syns. När jag är vid en sådan punkt kan jag antingen klicka på den eller trycka på mellanslag för att få upp en liten meny med vad jag kan bygga. Jag vet inte om fienden vill attackera juiceproduceraren för att de vill åt juicen, eller för att de inte vill att andra ska få njuta av juice. Oavsett anledning behöver jag ändå skydda den här mackapären. Behöver jag fler anledningar för att göra mitt jobb? Nej, det jag tycker inte, utan jag kommer skydda juicen till varje pris.

Rift Riff är ett spel i tower defense-genren där du som spelare sätter ut torn på banor som ska stoppa fienden från att nå sitt mål. När ett torn är utplacerat skjuter det automatiskt på fiender inom dess räckvidd och när fienden dör får du lite valuta du sedan kan spendera på nya torn. Sedan fortsätter du med det här tills du har klarat av nivån eller blivit skallig av frustration. Själv är jag bara tunnhårig på grund av gener, jag lovar. Till skillnad från många andra spel i genren går det i början inte att se exakt vilken väg fienden kommer att ta. Det går visserligen rätt snabbt att lista ut, men det finns flera punkter fienden anfaller från och du behöver planera för att täcka upp dem alla. Som tur är finns det flera olika sorters torn du kan sätta ut för att klara av fiendens olika angrepp och du väljer själv vilka torn du vill använda när du aktiverar juiceproduceraren. Det gäller att se över informationen som ges, både hur nivån är formad men också vilka fiender som kommer dyka upp och om dessa har några speciella funktioner.

Snipers, turrets, gatling är alla bra torn att sätta ut, men de passar inte alla nivåer. Just gatling-torn är ett bra exempel på det här, för även om de kan göra mycket skada under snabb tid behöver dessa tid på sig för att “värma upp”. Det innebär att de passar ypperligt för nivåer där de kan få fri sikt över fiender en längre stund, särskilt när deras räckvidd kan uppgraderas, men de är rätt värdelösa om de placeras bakom en stenbumling. Här är Rift Riff rätt snällt mot mig som spelare, för när jag ser att jag har placerat ett torn helt fel, kan jag sälja det för samma pris jag köpte det för. Uppgraderingar inkluderat. Det här är något jag, som inte är särskilt bra på att tänka strategiskt, verkligen uppskattar. Dessutom, om fienden blir för mäktig och du förlorar en runda förlorar du inte hela nivån. Istället får du möjlighet att försöka igen utan någon form av bestraffning.

De flesta fienderna rör sig rakt mot din juiceproducerare för att förstöra den, men det finns de som är mer aggressiva och attackerar alla torn i deras väg. Som tur är finns det torn vars syfte är att agera köttväggar mot just dessa fienderna för att köpa tillräckligt med tid för andra torn ska skjuta ihjäl alla fiender. Det blir en hel del trial and error-tänkande för att lista ut vad som fungerar. När en nivå sen är avklarad belönas jag med kristaller som används för att köpa nya torn samt uppgraderingar till dessa. De här köps mellan nivåerna i en sorts hubbvärld där du går till en specifik maskin med teströr, klickar på den, väljer vilken uppgradering du vill ha och betalar med kristaller. Det finns inga uppgraderingsträd som visar vad du kan få beroende på vilken väg du går, utan du låser upp alla tillgängliga uppgraderingar för att komma vidare i spelet.  

Spelet har en simpel men samtidigt detaljerad pixelgrafik. Det är inte många pixlar som används men jag kan tydligt se vad som är vad på skärmen. Grässtrån och blommor syns tydligt där de finns på nivån, vilket är bra att hålla koll på. Särskilt då om du bygger torn vid grässtrån kommer fienderna attackera det, medan om du plockar blommor får du extra juice. Det syns även tydligt vilka fiender som är vilka, även om de flesta bara är svarta, studsande klumpar. Att nivåerna skiljer sig åt rätt rejält är också en kul grej. Musiken är trevlig att lyssna på och ljudeffekterna är passande, men jag har inte mycket mer att säga om det än så. När det kommer till kontrollerna har jag spelat med mus och tangentbord men det går även att spela med handkontroll för de som vill. För min del har det fungerat bra, jag springer runt med min gubbe och trycker på antingen E eller mellanslag för att bekräfta saker eller bygga torn. Enkelt och bra, även om jag mer än en gång trycker fel, men det är mer ett problem som ligger hos mig och inte spelet.

Jag tycker att Rift Riff är ett kul litet spel som är enkelt att komma in i och kan bjuda på några timmars underhållning. Det kostar inte så mycket heller utan är ju helt klart värt sin prislapp runt 70 kronor. Kanske inte passar alla men det är så pass enkelt och förlåtande att vem som helst kan sätta sig med det och eventuellt lyckas, om en känner att tålamodet är med en.

Specifikation

Denna recension baseras på PC-versionen.

Rift Riff. Lägsta pris 76 kronor enligt Steam.com 2025-05-26.

Kod tillhandahållen av Adriaan de Jongh.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.

Du kanske också gillar

Lämna en kommentar