Jag minns första gången jag spelade Minecraft, på den tiden då det kostade 50 kronor att köpa Alfa-versionen. Hur många timmar spenderade jag inte med det spelet? Det dröjde inte länge innan nästa spel kom ut som var i samma anda, Terraria – samma sak där, otaligt många timmar tillsammans med vänner, det var bara att gå ut på äventyr och bara ha det roligt. Necesse fortsätter på det här spåret, och gör det bra!
Jag har två personer i mitt liv jag spelar ofta med; min sambo, samt en kompis. Tillsammans brukar vi söka efter olika spel som är lätta att komma in i för min sambos skull, men är ändå tillräckligt utmanande för att det inte ska bli alltför tråkigt för mig och min kompis. Vi har spelat Minecraft ihop en del och väldigt mycket Enshrouded. Jag är väldigt säker på att Necesse kommer bli nästa spel för oss tre.
Necesse påminner väldigt mycket om Terraria; största skillnaden är kameravyn då världen är sedd från ovan istället för det klassiska sidoperspektivet i Terraria. Det är även mycket fokus på strider och att skapa en stark karaktär baserat på de olika materialen som finns till hands. Necesse följer den etablerade logiken från Minecraft i vilket för material som behövs för att tillverka vad; som att tillverka en säng kräver trä och ull. Det som kan kännas överväldigande dock är mängden saker som finns att tillverka; det är lätt att bygga ett hus, men det går även att tillverka objekt som höjer standarden i huset också. För en spelare är inte det särskilt viktigt då det handlar om kosmetiska objekt, däremot är det viktigt för de karaktärer du väljer att rekrytera till din by.
Det finns goda incitament att utforska, inte bara för att hitta nya miljöer som har exklusiva material som krävs för att skapa bättre verktyg, rustningar eller vapen, utan det går att stöta på karaktärer som är specialiserade på diverse ting; såsom fiske, gruvarbete, strid, odling med flera som därefter kan rekryteras till din by. Dessa karaktärer kan ibland vandra in i din by självmant, men ibland finns de på specifika platser runt om i världen och kostar en slant (ibland även material av något slag) för att de ska vilja flytta in i byn. När dessa karaktärer väl flyttat in i byn behöver de sängar och andra möbler som kan tillverkas, för att höja deras levnadsstandard. Dessa karaktärer kan därefter utföra uppgifter i byn, fiska, jaga, odla, hugga ner träd och plantera nya – det finns en del saker för dem att pyssla med, och spelaren kan även ta med dem på äventyr. Det finns däremot en karaktär som automatiskt dyker upp i byn så fort den etableras, som enbart kallas för ”den Äldre”. Det är den karaktären som ger uppdrag som går ut på att besegra diverse bossar spelet har att erbjuda; det finns ingen story, likt Minecraft handlar spelet om att utforska, överleva och strida.
Necesse är byggt med flera spelare i åtanke. Dessvärre hade jag ingen att testa spelet med, men jag nyttjade de karaktärerna jag hade till hands när det kom till att ta sig an bossar. Likt Terraria kan vissa av dessa bossar stötas på naturligt i världen, men om spelaren dör under det försöket finns det alltid sätt att frammana dem på nytt med hjälp av olika objekt som kan tillverkas och för att aktivera dessa objekt måste det ske på specifika platser eller tidpunkter. Den första bossen spelaren får i uppdrag att slåss mot kräver att striden ska ske under natten, det är inte en supersvår boss, men att slåss mot den själv var en utmaning för mig – så jag använde alla karaktärerna jag hade i byn för att bistå under striden. Invånarna kämpade på tappert, men det var också väldigt tydligt att striden hade varit lite enklare om det var verkliga spelare som hjälpte till och inte AI. Byborna undvek inte attacker utan stormade bossen om och om igen, tills de hade för lite liv kvar och flydde. Som tur är så kan bybornas beteende automatiseras, det går att skräddarsy kistor med vad som ska läggas i för att lagra, och vad byborna kan ta ut för att nyttja för sig själva. Jag hade en kista som innehöll vapen och rustningar för dem att nyttja sig av – jag hade även ändrat deras beteende för att ta det som fanns. Dessvärre höll de fast vid sina trä/kopparvapen som var betydligt mycket sämre än guldvapnen jag tillverkat åt dem. Antingen gjorde jag något fel, eller så fungerar inte AI:n riktigt som den ska.
På tal om vapen; det finns gott om variation för olika spelstilar, personligen körde jag på svärd kombinerat med pilbåge. Men det finns också pistoler och trollstavar, samt magiska böcker att använda sig av. Vilket innebär att det finns nog en spelstil för varje spelare – men, det är inte komplext, utan det handlar mest om att hålla in vänsterknappen tills motståndaren är död. Det kan så klart bli svettigt vid de tillfällen som spelaren blir överrumplad av väldigt många fiender, men de gångerna jag dog – vilket var en del gånger, var det för att jag var oförsiktig och inte för att spelet var orättvist på något vis.
Under mina 15 timmars speltid stötte jag aldrig på någon bugg – dock finns det vissa saker som bör fungera men inte gör det för stunden, trots att spelet nyss släpptes i version 1.0. Du kommer hitta en del kartfragment, som jag misstänker används för att skapa en karta – vilket kräver att två fragment kombineras, så jag byggde ett “kartbord” för att utföra detta. När jag högerklickade fick jag bara upp ett meddelande i stil med att “denna funktionen inte är implementerad ännu, men vi jobbar på att lösa det!” Med tanke på att spelet varit i produktion en längre tid nu, och ändå lanserat det med de flesta pusselbitarna på plats, är det lite underligt att den funktionen inte är ordentligt implementerad – speciellt med tanke på att jag hade lyckats samla ihop 100+ kartdelar som jag inte kunde göra något med.
Det var mycket i spelet som väckte en hel del nostalgi i mig; ljudeffekterna, jag är rätt så säker på att det är samma ljudeffekter som används i Minecraft i vissa fall, såsom ljudet av att plocka upp objekt. Animationerna för att hantera ett verktyg/vapen är väldigt lika de i Terraria; vapnet eller verktyget roterar runt spelkaraktären. Musiken däremot, det är mer likt musiken i Runescape – väldigt mycket nostalgi i ett paket.
Världen i sig är charmig, varje miljö sticker ut och har sina egna variationer av fiender. Inte nog med det! Spelaren kan tillverka en stege som leder ner till gruvorna där det finns metaller och andra fiender, samt bossar, att hitta. Denna stege kan placeras någonstans på ytan vilket då leder ner till gruvorna; dessa gruvor tillhör även samma miljö som den på ytan. Om du är ute efter ett specifikt material som bara finns i träsket eller öknen, kan du alltid leta efter en sådan plats på ytan, placera en stege och ta dig ner under jord för att hitta det du söker. På ytan går det att finna byar, enskilda hus eller ingångar till specifika grottor som innehåller nya typer av utmaningar för spelaren att lösa!
En väldigt oviktig sak som jag ändå saknade var möjligheten att bygga på höjden. Just nu känns byn lite trång, och det hade varit trevligt om jag hade kunnat bygga flera våningar, för att maximera ytan. Storleken av byn är oerhört begränsad till en början, men kan utökas via uppgraderingar som kostar mynt och även material. Jag köpte första uppgraderingen vilket utökade ytan med 16 rutor åt vardera håll, men det hade varit häftigt att kunna bygga på höjden också för att skapa riktigt mäktiga byggnader såsom i Minecraft eller Terraria. Men vem vet, det kanske kommer i en senare uppdatering!
Grafikmässigt kommer det kännas bekant, allt är enkelt att förstå och om du är osäker – slå sönder det och se vad för material du får! Rent visuellt är spelet enkelt, inget som får ditt grafikkort att fjutta fyr (hoppas jag), men det är charmigt och gör det den ska. Interfacet kan justeras i storlek, det går även att zooma in/ut om kameran upplevs för nära – vilket standardinställningen gjorde, det kändes som att jag inte såg tillräckligt av världen, men det gick att zooma ut. Pluspoäng för det, samt att det finns tre färgteman att välja mellan, jag spelade med det mörkare temat då det var skönast för ögonen.
Något som är viktigt att tillägga är att material aldrig känns obefintligt; ett problem jag upplever i denna typ av spel är att när nästa uppgradering är uppnådd så behövs inte föregående material längre alls. Det första riktiga materialet du kan tillverka vapen eller verktyg av är koppartackor, som följs av järntackor, följt av guldtackor och slutligen demontackor. När jag besegrade första bossen fick jag 12 demontackor, min oro blev då att jag enbart kunde få tag på det genom att besegra bossen om och om igen; men jag fick tillräckligt med demontackor för att uppgradera arbetsbänken och städet – vilket då gjorde det möjligt att konvertera koppar/järn/guldtackor till demontackor.
För att uppgradera karaktären finns det berlocker att utrusta sig med, dessa berlocker ger passiva förbättringar, såsom bättre uthålligt för att springa längre, förmågan att ens springa, alternativet att byta ut sprint mot ett hastigt hopp framåt, generera belysning i mörka områden (såsom gruvorna) etc. Vissa av dessa berlocker kan kombineras för att skapa en uppgraderad variant av dem också. Genom att uppgradera arbetsbänken, städet, alkemibordet och annat låser spelaren även upp funktionen att skapa nya objekt, rustningar, vapen/verktyg eller drycker. Det finns enklare uppdrag också för spelaren att utföra, några ges ut av byns Äldre som har belöningar som är värda uppoffringen, medan de uppdragen som är kopplade till varje miljö känns som något som lades till i sista sekund. Å andra sidan, de uppdragen, som är kopplade till miljöerna, kan spelaren lösa rent naturligt – de kräver ingen utmaning, vilket kan förklara varför belöningarna känns klappkassa. Till exempel; jag gjorde två av de uppdragen, ena uppdraget gav mig en kycklingoutfit, den andra gav mig en grodoutfit. Jag sålde dessa direkt då jag kunde köpa dem på nytt, om jag så önskade, via byns Äldre. Utöver din rustning går det att lägga till kosmetiska klädesplagg, vilket grod och kycklingoutfiten var. Personligen tycker jag designen hos rustningarna är fruktansvärt snygga och jag föredrar att de syns än att se ut som en groda.
Även om Necesse inte är banbrytande, utan kör på ett säkert kort, lyckas det ändå göra var det ska. Det är underhållande, men likt Minecraft eller Terraria kommer det bli ett spel som jag spelar maniskt en period, sen kanske jag dyker in i det igen vid ett senare tillfälle när det kommit en ny uppdatering. Det är ett spel som gör sig bäst med en grupp vänner och inte riktigt i singleplayer – det blev lite tråkigt att vandra upp och ner mellan gruvorna och den övre världen för att hitta det som behövdes när jag spelade själv, det blev väldigt mycket dötid. Men, om ni är ett gäng som vill köra något i stil med Terraria rekommenderar jag detta starkt.
Testdator: 13th Gen Intel Core 17-13700F 2.10 GHz, 16GB DDR5, NVIDIA GeForce RTX 3070 8GB
Denna recension baseras på Steam versionen.
Necesse. Lägsta pris cirka 150 kronor enligt Steam 2025-10-30.
Kod tillhandahållen av Future Friends Games.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.








