Det står snabbt klart att vår tid med det kommande The Rogue Prince of Persia är begränsad, men trots en kort stund i prinsens värld, är svärdseggen slipad och akrobatiken lovande!
När Ubisoft bjöd in oss till att ta del av detta kommande äventyr, väcktes onekligen vårt intresse direkt. Det hela kulminerade i ett speltest, där det kommande ’early access’-spelet The Rogue: Prince of Persia kom att testas på. Det är som det mycket riktigt viskats om i kulisserna ett spel skapat av Dead Cells utvecklarna Evil Empire. De tar alltså denna gång och tacklar den väggspringande unga prinsen i hans kamp mot förtryckare och annat oknytt.
Rakt av märks det att Evil Empires tidigare spel hägrar över spelomgången, på ett lovande sätt. Prinsen kan springa tvärs över väggar, attackera med en lätt eller hård attack samt givetvis hitta mängder av kistor – alla innehållandes antingen dyrbar hälsodryck, eller ett och annat nytt vapen. Precis som i tidigare nämnda Dead Cells, är detta en rogue-lite/rogue-like ut i fingerspetsarna. Som innehåller bosstrider, fiender vars mönster som behövs memoreras, och ett fokus på att vara flink i alla sammanhang, då du – trots en redig mängd hälsa – snabbt kan komma att ta ditt sista andetag om du inte ser dig för.
Jag är försiktigt optimistisk till detta, då jag bara för någon månad sedan spelade det eminenta Prince of Persia: The Lost Crown. Det som håller mig tillbaka från att vara mer förväntansfull, är mina frågor kring spelets rätt att existera. Extremt uttalande, jag vet, men jämförelserna mot The Lost Crown kommer vara oundvikliga. Även om det spelets ’Metroidvania’-stuk låg som handen i handsken, blir jag aningen förbryllad över att Ubisoft snart släpper ett till, väldigt snarlikt Prince of Persia-spel. Ett som dessutom släpps direkt in i ’early access’, och initialt enbart till Steam. Det är första nästa år som utvecklarna siktar på en fullrelease med tillhörande konsolsläpp. Något som är udda i mina ögon, då Ubisoft – mig veterligen – inte släpper spel i ’early access’? För övrigt räknar jag givetvis inte med när de ger tidig åtkomst till ett av deras spel tre dagar tidigare, utan det mer kända releasestrategin, att släppa det ofärdigt, med en release längre fram…
Nåja, som folk brukar säga ”- Ett bra spel, är ett bra spel, är ett bra spel”. Med det menas det att det är lätt att du som spelare tittar på mängden av detaljer och avfärdar aspekter kring ett spel. Men så länge spelet är underhållande utifrån en grundläggande nivå, lär det hitta sin publik. Vilket jag kan säga utifrån den stund jag satt med det att detta – trots dess interna konkurrens med The Lost Crown – ändå har stor potential. Prinsen akrobatiska flängande över kartan, action-plattformande parat med ’rogue-lite’-upplägg och en ständigt skiftande värld (proceduellt genererad), gör att omspelningsvärdet blir stort. Det känns så där, ”jag ska bara testa en runda till”-liknande som jag gillar, och kom att ge mig en förvånansvärt intuitiv spelstund. Att flänga sig över stup och i luften ’wall-run’:a för att precis nå en avsats kändes precis så där smidigt som man önskat. Det upplevdes redan i nuvarande tillstånd att spelets svärd- och pilbågestridande var lätt att förstå från start, även om fiendernas attackmönster och hälsa snarare är det du tar med i beräkningarna. Det kändes alltså redan nu oväntat balanserat på den punkten, även om vi inte kan svara för hela spelet, då vi ändå fick en begränsad tid med det.
Det hela ramas in av en tydlig avvikelse från The Lost Crown, i och med att detta spel mer lutar in en mer 2D-animerad och serietidningsliknande stil. Lätta kulörta färger, pompigt ljudspår och en berättelse kring hur Hunnerna attackerat ditt rike – och Prinsens familj – gör detta till lätt att ta till sig. Rent berättelsemässigt är det lite svårt att utröna hur väl berättelsen höjer den slutgiltiga spelupplevelsen, men det vi vet i nuläget är att du i egenskap av prinsen står inför en förödande situation. Rikets huvudstad Ktesifon är översköljt av en invaderande armé, där både råstyrka, vassa svärd och magi står i vägen för dig. Tack och lov att du konstant hittar både närstrids- och avståndsvapen, med vilka du kan ta ut de nedrans Hunner som ställer sig i din väg. Klichéfyllt men ändå lovande för alla som gillar persisk kultur och trapetshopp.
Det kan därför rentav vara ett av årets mer intressanta spelsläpp. Till skillnad från The Lost Crown, är detta – åtminstone i nuvarande form – avsevärt mer avskalat sett till dialoger, och följer upplägget från Dead Cells. Dialogrutor med mer okomplicerad ’storytelling’ presenteras istället här, och för dig snabbt framåt mot nästa hopp, nästa fiende och nästa boss.
De frågetecken som ligger och ruvar inne i mitt inre just nu är huruvida spelet faktiskt kan nå ut – och framförallt stå ut i genren det håller till i. Dead Cells var mycket riktigt ett fenomenalt spel, men det vi vet nu är att detta spel kommer ut i Steam Early Access, och sedan först kommer till konsoler när 1.0 versionen släpps (när nu det blir?). Jag kan inte låta bli att undra om att vänta på att släppa det i fullversion till PC längre fram möjligen hade varit ett bättre val. Det är en tuff genre att slåss i (eller akrobatiskt springa jäms med väggar åtminstone), och även om jag fann mig underhållen såväl som nyfiken inför vad resten av spelet har att erbjuda, skulle jag knappast säga att spelet kändes väldigt unikt, utan mer som ett jag redan spelat sedan innan. Inte heller hjälper det att The Lost Crown hägrar över spelet – åtminstone för mig – vilket gör att jag frågar mig själv varför jag inte bara skulle plocka upp det istället för detta.
Nåja, allt detta är för tidigt att säga för mycket kring, särskilt då vi fick en begränsad tid med spelet. Artstyle, tajta kontroller och en genre som ärligt talat är klippt och skuren för Prince of Persia-franschisen gör ändå att detta är ett spel att hålla utkik efter. Hur väl dess ’early access’ släpp tas emot återstår att se, men jag skulle ljuga om jag sa att jag inte var fängslad av det!
Spelet kommer i ’early access’ via Steam (PC) per den 14 maj 2024.
Håll utkik efter en kommande förhandstitt på spelet närmare release.