Två av Nördlivs redaktörer åkte ut under torsdagen den 14:e mars för att delta på Bandai Namcos presentation av Sand Land. Sand Land är en pocket som släpptes av den nyligen avlidne Akira Toriyama som är mest känd för sitt legendariska arbete på Dragon Ball. Den handlar om huvudkaraktären ’’Beelzebub’’ som är djävulens egna, kaxiga son med ett hjärta av guld. En dag får han besök av sheriffen ’’Rao’’ som verkar ha en lösning till det problem som drabbar deras land.
Sand land är nämligen så som det låter, ett land av sand, vilket då har en stor brist på vatten. Rao har en teori om att det ska finnas vatten söderut från var dem är, vilket han övertygar Beelzebub att göra honom sällskap till. Beelzebub, Rao och Beelzebubs äldre vän Thief beger sig därefter ut på ett äventyr för att hitta vattnet. 2003 så släpptes pocketen i väst till förväntansfulla mangafantaster och 2023 så fick den en filmatisering som endast släpptes i Japan. Även en anime släpptes nu här i dagarna, den 20:e mars på Disney+, så om ni har tillgång till denna så rekommenderar vi att ni tittar! Vi åkte däremot inte iväg bara för att göra oss bekanta med ett av Toriyamas mindre verk, vi var framförallt där för att få prova det spel som släpps den 26:e april.
Fortsättningen av denna artikel kommer därefter innehålla generella och minimala spoilers, sådant man kan finna i trailers och annat. Slutligen, eftersom vi var två som åkte på denna presentation så ger vi er också varsina personliga reflektioner över det vi fick uppleva.
Vad är Sand Land?
Spelet Sand Land är utvecklat av ILCA ink och blir utgivet av Bandai Namco som även tidigare publicerat många spel från Toriyamas Dragon Ball universum, så som Dragon Ball: Kakarot. Sand Land kommer däremot i kontrast till deras tidigare spel vara ett action RPG med öppen värld. Du kommer att få ta kontroll över ingen annan än den godhjärtade demonen Beelzebub som vi kommer kunna slåss, utforska och köra fordon med. Eftersom detta även är en RPG så kommer vi kunna förvärva oss erfarenhetspoäng och gå upp i nivåer samt träffa på en stor mängd karaktärer som vi kan hjälpa eller besegra.
Spelet kommer först och främst att utgå ifrån pocketens narrativ och dess centrala händelser, men kommer ändra och utöka dem med mer extramaterial och karaktärer. Det blir en variant av ’’alternativ’’ story som lägger till och ändrar en del utifrån grundmaterialet, vilket kommer vara välkommet hos fans. Den utökar även storyn vidare efter pocketens slut, där vi får gå ifrån det orange-guldiga sand landet och in i det gröna och livsfyllda ’’Forest land’’.
Här får vi en helt ny, utökad story av Sand Lands universum med tillhörande konflikter, intriger och spännande miljöer! Vad som ligger i fokus för detta action-RPG är utforskning. Utforska universumet av Sand Land och gör det på liknande sätt som vår äventyrliga trio gör, med jeepar och pansarvagnar. Till råga på allt så får du även en uppsättning med fler fordon som du kommer kunna få uppgradera och anpassa, så som en motorcykel som låter dig täcka stora ytor fort eller en variant av tvåbent robot som låter dig nå höga höjder. Varianterna är många!
Egna uppfattningar av våra redaktörer.
Odd och Nea fick ta del av eventet i sällskap med många andra representanter från andra redaktioner. Där fick dem se den japanska Sand Land filmen med tillhörande engelska textning för att bli insatta i spelets grundstory. Därefter fick de varsin dator som hade några alternativ av sparfiler, vilket dem fick välja och spela. Detta är deras reflektioner.
Nea
Jag kom in till Sand Land-eventet utan kännedom om varken spelet eller storyn. Bandai Namco känner jag förstås till, men det var så långt det sträckte sig. Denna okunskap gav en intressant kontrast till den sprudlade Odd som längtade efter att få dela med sig. Trots att jag ville veta lät jag mig hållas. Att få möta eventet med totalt motsatta perspektiv kändes intressant!
Jay ville nästan ta mig an texten som en intermedial studie av seriealbumet vs filmen vs tv-serien vs spelet. Känns det rimligt? Kanske med mer tid och fler hjärnceller över. Med tanke på att jag vill göra en mer djupgående analys av konceptet i sig framöver, tänker jag lägga fokus på upplevelsen här.
Jag anlände andfådd från pendeln och sprang, visar det sig, rätt förbi den tänkta entrén och till den låsta entrén för gaming center-delen på Red Bull Gaming Sphere. Några sekunder efter att jag drog i dörren stack ett huvud ut från dörröppningen.
Är du här för press-eventet?
Jag fick en snabb impromptu rundtur av den nedsläckta lokalen medan vi stegade mot frukostserveringen. Välkomnandet var varmt om än spretigt. Frukosten god och sällskapet likaså. Jag var lite nervös inför en längre filmvisning så tidigt. Det kändes onaturligt som koncept: frukostfilm. Visar sig att det inte var dumt alls, åtminstone inte under omständigheterna. Reaktionerna från pressen var dämpade, lite som man stereotypt kan vänta sig av ett gäng spelskribenter.
Strax efter frukostfilm var det dags för lunchspel. Också lite udda, framförallt om man har i åtanke att vi befann oss i en lokal som är gjord för att briljera på kvällen. Ljussättningen är som den bör för en kväll med spel, inte som för en lunchdejt. Eventet som upplevelse, precis som både filmen och spelet slog mina förväntningar med råge. Det var en väldigt fin och förvånansvärt intim upplevelse på alla fronter. En del av spelet tog jag av mig hörlurarna och lyssnade på samtalen runt mig och insåg hur mycket jag saknade att befinna mig i spelsammanhang. Samtalen gick från allt mellan favoritspel till och ”så, vad tror vi om framtiden för Elden Ring?” följt av de förväntade och skämtsamma politikersvar på frågorna. Såklart följt av ”Får jag citera dig på den fronten?”
När jag lämnat eventet satt jag fortfarande i Sandland mentalt. Ville spela vidare, eller kanske svänga förbi biblioteket och se om jag kunde hitta boken?
Odd
Jag kan ju starta med att beskriva mitt egna perspektiv till Toriyama och hans verk, må han vila i frid. Toriyama och hans verk för mig är legendariskt då han mer eller mindre kickstartade den era av japansk mediainfluens vi kan åtnjuter i väst idag, tillsammans med Pokémon och Sailor Moon. Det är därför med stort nöje jag fått äran att prova och bekanta mig med en av hans mindre verk, som jag är mycket glad över får mer kärlek och uppmärksamhet. Däremot så kvarstår min plikt som granskare att jag åsidosätter mina biaser och försöker titta på spelet objektivt.
Spelet var i min åsikt en mycket trogen tolkning av grundmaterialet, om vi inte räknar med dem extra tillägg som spelet har. Dessa är välkomna, då det inte är tillräckligt att bara ha med pocketens story. Miljöerna är som att träda direkt in i universumet och karaktärsdesignerna är ikoniska enligt Toriyama-stilen. När det kommer till gameplay så finns det styrkor och svagheter. Dessa kan silas ner till två kategorier, fordonsbaserad gameplay och fotbaserad gameplay. Den första kategorin är den som uppfattningsvis fått det mesta av arbetet.
Fordonen är roliga att köra och tillfredställande att använda. Mängden av anpassningsbarhet ger spelet fler dimensioner och utökar dess kvalitétstid ordentligt, både som ett fan av universumet men också för någon som tycker om rpg-system. Det fotbaserade gameplay är nog det jag hade ett fåtal problem med. Det finns smygsektioner som jag hade visst problem med då karaktärskontrollen är någorlunda lättstyrd vilket gjorde att man tog sig fram snabbare än vad jag var bekväm med. Slagsmål och sådant kändes en aning repetitivt och utdragen, framförallt bossfighten vi testade köra. Jag misstänker och hoppas på att detta kan kringgås eller underlättas när man ökar karaktärens nivå och bekantar sig mer i systemen som ökar förmågorna.
Avslutningsvis ser jag Sand Land som ett kärleksbrev till fansen med sin fokus på detaljrikedom och trogna skildring av grundmaterialet. Det kommer bli kul att få träda in i ännu en av Toriyamas världar som man kan bli förälskad i, vilket gör detta så oerhört bitterljuvt nu när detta förmodligen är hans sista verk. Jag ser fram emot tillfället att få utforska kungadömet i Sand Land, prata med och förstå vad demonerna har för plats i världen samt ännu en gång få uppleva samma barnlika storslagenhet som Toriyama lyckas frammana i varje verk.
Vi ser fram emot att få erbjuda er en full recension av spelet inför den 26:e april! Så se till att hålla utkik!