Hem RecensionerSpelrecensionerPC Europa Universalis V

Europa Universalis V

Sitter Paradox gigant stadigt på sin tron eller faller det fullständigt platt?

av Robin Kårlin
11 minut(ers) lästid
A+A-
Nollställ

Jag ser kartan över 1300-talets Europa breda ut sig över skärmen. En tid då Europeiska Unionen var hundratals år från att formas. Finland var inte uppfunnet, dansken ägde delar av Skåne och det hundraåriga kriget mellan Storbritannien och Frankrike var i full gång. Stockholm hade omkring 25 000 invånare och pesten var ett reellt hot.


ÖVERBLICK

Paradox Interactives spel har alltid varit bestar som få av oss lyckats tämja genom åren. Europa Universalis V är inget undantag. Enormt många system att bolla, djupa ekonomiska system att hantera och komplex krigföring för att erövra eller destabilisera andra länder. Jag har givetvis valt att spela som Sverige – Magnus den 7:e av Bjälbo är kung. En svag kung enligt befolkningen med sin köttiga potatisnäsa. Vi äger landyta mellan Kalmar och Umeå och en bra bit av södra Finland. Stockholm är även på den här tiden Sveriges huvudstad och därifrån försöker vi styra vårt land.

Spelets mål är inte komplicerat. Bli det mäktigaste landet i världen, antingen genom att äga mest landyta eller som den starkaste ekonomin. Den förstnämnda handlar i stort om att kriga eller använda sig av diplomatiska och ekonomiska medel för att ta sig fram. Alla värden kokar ned till en poäng, den i sin tur visar på en rankinglista över de mäktigaste länderna. Att lära sig och bemästra spelets system är den komplicerade biten. Bryter du ned det består dina viktigaste hörnstenar av pengar (kallat Ducats), stabilitet, befolkning, legitimitet, prestige, diplomati och militär. Alla värden går upp och ned beroende på hur det går och vilka beslut du tar. De går att använda på olika sätt, och påverkar ditt land både positivt och negativt.

Den andra delen av dina viktiga hörnstenar kan vi kalla landets olika säten. I Sverige består de av Kronan (den högsta instansen i landet där kungen sitter), Adelsståndet, Prästeståndet, Borgarståndet, Bondeståndet och Urbefolkningen (Samerna i vårt fall). Varje säte representerar en samhällsklass i fallande ordning. Dessa måste du se till att hålla glada till varje pris – annars kan de börja ansluta till olika rebellgrupper som till slut kommer försöka starta inbördeskrig om det vill sig riktigt illa. Det betyder att du snart kommer se landyta som ägs av rebellgrupperna, samt att de börjar vandra runt i ditt land och försöker ta över det bit för bit. Varje säte har en mätare på hur pass nöjda de är över läget i landet och vilka privilegium de har. Du kan välja att ge ett visst säte ett speciellt privilegium för att göra dem lyckligare, eller plocka bort ett om det ställer till det för för dig. Ett exempel på privilegium kan vara att bondeståndet har rättighet att äga sin egen landyta, vilket ger fördelen att matproduktionen ökar med 10%, men staten har mindre inflytande.

Det finns omkring sex åldrar vi passerar genom under de cirka femhundra år som spelet tar plats. Varje ålder låter dig forska på ett antal nya områden. Spelar du från början är året 1337 och du landar i åldern av traditioner. Varje ålder ger dig massor av alternativ. Vi kan exempelvis forska på det skrivna ordet som ger fördelen för framtida forskning att gå snabbare och få en mer effektiv marknad. Eller karttillverkning som ger oss möjligheten att åka på upptäcktsresor och se mer av världen.

Några alternativ på länder du kan spela som.

GAMEPLAY

Personligen valde jag en ekonomisk och diplomatisk rutt för att i lugn och ro lära mig hantera ett land – och i ett senare skede lära mig mer om krigföring. Är du inte van vid den här typen av spel måste du gå in med en ödmjuk inställning och ha tålamod. Introduktionen tog mig två timmar att komma igenom, och det var bara grunderna. Efter detta finns både Europedia som fungerar som en slags wiki. Samt Help där du kan välja vissa ämnen att lära dig mer om och hur du hanterar dem. T.ex. rebellgrupper eller inflation. Skärmen består av uppdrag, vilken fart på tiden du vill ha, wiki, automatisering och några fler knappar på höger sida. Spelet går i realtid och därför kan du kontrollera i vilken takt du vill tiden ska gå. Det finns sex hastigheter och paus.

I mitten har vi alla värden som tidigare nämndes med pengar, stabilitet etc. Under dessa ploppar ofta notiser upp om olika saker som händer i världen eller ditt land. Det kan vara att pesten har brutit ut eller att några av dina byggnader inte går med vinst. På vänster sida tillbringar du det mesta av din tid. Här har du allt från staten och alla säten, marknad/ekonomi, forskning, diplomati m.m. Allt från att stifta nya lagar genom att kalla till riksdag, anställa till och utföra olika aktiviteter i kabinettet. Till en början känns det en aning knepigt att hitta i menyerna. Men allt är väl genomtänkt och använder ikoner och färger som hjälper dig hitta efter ett antal genomklickningar.

En av de absolut viktigaste värdena är såklart dina pengar, ducaterna. Du tjänar ducater på en mängd olika sätt. Varje bit av landyta du äger betalar skatt och du kan välja hur mycket skatt varje säte ska betala, på bekostnad av deras lycka såklart. Du kan också tjäna pengar genom att bygga byggnader i olika områden, något som brukar ta uppåt ett år att få klart. Borgar kan ta uppåt tre år att bygga. Andra exempel kan vara sågverk där det finns mycket skog, eller papperstillverkning – som köper in trä på marknaden – som i sin tur kan bli böcker. Sedan säljs råvarorna eller produkterna på marknaden, för att därefter köpas upp av t.ex. ett bibliotek som behöver böcker. Produkterna som förhoppningsvis säljs kan säljas vidare till andra länder till högre priser. Precis som i vår egen vardag beskattas allt som säljs och köps, desto mer prylar som byter händer – desto mer inkomst till statskassan. Och i sin tur kan vi bygga fler byggnader med förhoppning om vinst. Det blir ett kretslopp.

För att dra de största fördelarna av all skatt krävs kontroll. Genom ett filter på kartan kan du se hur mycket kontroll du har över olika områden. I huvudstaden har du alltid 100 och ju längre från huvudstaden ett område ligger, desto lägre ligger kontrollvärdet. Och i sin tur – lägre intäkter från skatt. Hur gör vi då med Norrland som ligger långt från Stockholm? Ett sätt att öka kontrollen är att bygga vägar som leder till Stockholm. Ett annat är att bygga byggnader där folk kan arbeta, få fler att flytta in och göra människor glada. Folk blir glada av att ha ett arbete och ha en bra matproduktion.

Sedan har vi relationen till olika länder. Där kommer diplomati in – varje månad får du ett visst antal diplomatiska poäng som kan spenderas på att t.ex. öka ett annat lands tycke om ditt eget. Eller starta ett spionnätverk som kan användas för att skicka Casus Belli (anledning att starta krig), infiltrera parlamentet eller hjälpa rebellstyrkor. Dessa är bara några få exempel på runt hundra alternativ att interagera med andra länder. Allt hänger på vilken strategi du har. Det kanske är dags att skjutsa hem dansken till sig? Då kan några gåvor eller en röst i parlamentet putta dem i rätt riktning.

Detta spel handlar till stor del om att läsa av olika värden och situationer som uppstår. Du kan hovra din muspekare över nästan vad som helst för att få information. Dessutom kan du mitten-mus-klicka för att låsa rutan du fått upp, för att sedan kunna hovra musen över ytterligare värden eller fet-markerade namn för att få ännu mer information. Det finns helt enkelt enormt mycket att läsa och ta reda på om du orkar eller är nyfiken. I många fall bör du vara nyfiken då den här informationen kan påverka dig enormt mycket på negativa sätt. Eller styra ditt land i en riktning som inte alls kommer gynna dig i längden.

Detta är allt vi har utforskat och känner till just nu.

Du kan zooma ut så långt att du ser alla länder i den delen av världen du har upptäckt, och zooma in så nära att du ser vägar och städer. Någonstans däremellan kan du se alla län/landytor och deras namn. Till ditt förfogande har du också en uppsjö av filter över kartan för skatt, resurser, befolkning och makt för att nämna några. En annan liten ”quality-of-life” är att du kan klicka på en plats, sedan trycka på CTRL + någon av sifferknapparna på ditt tangentbord för att sätta en genväg. Jag har Stockholm på 1 och min Svensk-Norska Union på 2. Du behöver alltså inte hålla in CTRL igen, det räcker med siffran du har valt. En liten sak, men som förenklar navigationen en hel del.

Detta är i absolut högsta grad ett strategispel med allt vad det innebär. Men för att faktiskt få in någon form av strategi bör du nog spela en bra stund för att förstå vad som påverkar vad. Vad som är bra att satsa på och när. Här är ett exempel på när det kan kännas knepigt: Efter att en grupp handelspersoner blir trakasserade i landet Velikiy Novgorod (Ryssland) väljer jag en diplomatisk lösning mellan mig och Velikiy Novgorod. Ett av flera alternativ jag får för att hantera situationen. Det gör inte handelspersonerna gladare och jag tvingas ge borgarståndet fler privilegium för att de inte ska göra uppror. Detta upprör såklart adelsståndet och tycker det känns orättvist att borgarna får fler fördelar, och inte adeln. Ibland måste vi ta tuffa beslut och försöka skademinimera. Någon kommer alltid bli tjurig av dina beslut. Och i värsta fall, försöka störta dig om de tycker att du är riktigt kass.

SUMMERING

Med tanke på dess komplexitet och de hundratals länder du kan välja att spela som, finns det hundratals – antagligen tusentals timmar att hämta här. Du kan välja att spela ett litet land i Chile som inte ens har upptäckt Nordamerika än. Din karta blir minimal och du måste utforska världen för att utöka dina vyer. Det är en sak att lära sig systemen som erbjuds men att bemästra dessa måste ta enormt lång tid. Jag imponeras av den historiska fördjupningen som gjorts och förstår att det hade blivit för mastigt att bygga ett spel med alla länder i världen. Dessa har sin egen historia som utspelar sig under åren och du tar del av i form av olika meddelanden. Allt simuleras konstant. Länders uppgång och fall, kungar dör och föds, krig startas och avslutas. Det är hisnande när vi tänker på det. Undrar hur det skulle vara att spela Ukraina under den här tiden? Eller som fransmännen under det hundraåriga kriget? Hur behandlar de länder som infekteras med pesten den situationen?

Ny ålder – nya möjligheter!

För att inte tala om att du som spelare kan påverka historien genom alla möjliga verktyg. Kanske kan du stoppa kriget mellan Frankrike och Storbritannien? Hur skulle du gå tillväga då? Alla dessa frågor kan du få svar på i Europa Universalis V med lite tålamod och nyfikenhet. Musiken är väl integrerad med vackra stråkar, körer och flöjter som passar temat till 100%. Den kommer och går och känns därför inte upprepande. Varje laddningsskärm är smyckade med snygga konceptbilder med tillhörande ljudeffekter. Båtar som tutar och vatten som slår mot bryggan om det är en hamn vi ser.

Under mina runt 30 timmar har jag knappt stött på en enda bugg. Det var kanske en där min armé kunde inte röra sig efter att ha tagit över en stad, eller att de tar märkligt långa omvägar när jag försöker flytta dem. Samtidigt har jag bara doppat tårna i denna mastodont. Och i dess komplexitet kan det vara svårt att missa om något värde inte stämmer, det är omöjligt att veta. Men vad jag kan säga är att detta är en solid produkt med ett havs djup och tusentals timmar med högt omspelningsvärde. Är du dessutom historiskt intresserad är detta en riktig homerun. Tyvärr måste jag skriva en bok för att täcka varenda liten aspekt av Europa Universalis V. Jag hoppas att du fått en någorlunda känsla för vad som kan vänta på dig i denna härliga strategi mastodont!

Testdator: AMD Ryzen 9 7950X, 64GB DDR5, Geforce RTX 4090


Specifikation

Denna recension baseras på PC-versionen (Steam).
Spelet finns bara till PC i nuläget.

Europa Universalis V. Lägsta pris 59,99€ (motsvarar ca. 650 kronor) enligt Steam 2025-11-13.

Kod tillhandahållen av Paradox Interactive.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.

Du kanske också gillar

Lämna en kommentar